۶ راهکار برای ازدواج موفق از نظر روانشناسان

5
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
داشتن یک ازدواج موفق، دستاوردی مهم برای زندگی ما محسوب می‌شود. گذراندن وقت با یکدیگر، احترام و توجه متقابل از رازهای دوام زندگی مشترک است.
ازدواج موفق

همه ما می‌خواهیم ازدواجی موفق و پایدار داشته باشیم. پیدا کردن یک همسر خوب خودش چالش بزرگی است. همه ما وقتی عاشق می‌شویم، رویای یک زندگی مشترک طولانی را در سر می‌پرورانیم. اما به این سادگی‌ها نیست. بعد از ازدواج باید به فکر سلامت و دوام رابطه باشیم. هیچ رابطه‌ای بدون مراقبت دوام پیدا نمی‌کند. در این مطلب از دلتامگ با ۱۰ راهکار مفید برای داشتن ازدواج موفق آشنا می‌شوید.

چطور یک ازدواج موفق داشته باشیم؟

ازدواج یکی از بزرگترین تصمیم‌هایی است که در زندگی می‌گیریم. البته که انتخاب فردی که عاشقش هستیم، اولین قدم برای داشتن یک ازدواج خوب است؛ اما بعد از شروع زندگی مشترک هم باید برای دوام رابطه تلاش کنیم. در ادامه راهکارهایی ارائه داده‌ایم که با عمل کردن به آن‌ها می‌توانید ازدواج موفق و سالمی داشته باشید.

با هم وقت بگذرانید

اولین راز ازدواج موفق، گذراندن وقت با یکدیگر است. حتی اگر هر دو شاغل هستید، باید زمان‌هایی از روز یا شب را به گفتگو با یکدیگر اختصاص دهید. انجام فعالیت‌های ساده مشترک هم به استحکام پیوند شما کمک می‌کند. برای مثال می‌توانید در ساعاتی از روز با یکدیگر پیاده‌روی یا ورزش کنید. گذراندن وقت با یکدیگر باعث می‌شود که تفاوت‌های هم را متوجه شوید و بهتر بتوانید با مشکلات کنار بیایید.

با هم وقت بگذرانید

از تعارضات درس بگیرید

از قدیم گفته‌اند که دعوا نمک زندگی است. البته که نمک بیش از حد هم هر چیزی را شور و بدمزه می‌کند. اما اگر از همان ابتدا مشکلات را با زبان منطقی مطرح کنید و بعد از هر مشاجره با هم گفتگو داشته باشید، رابطه شما دوام بیشتری پیدا می‌کند. از نظر روانشناسان، درس گرفتن از تعارضات، راز ازدواج موفق است.

همیشه و همه وقت به هم احترام بگذارید

احترام مقابل، راز دوام هر رابطه‌آی است. پژوهش‌ها نشان داده است که توهین و سرزنش بدترین تاثیر را روی رابطه دارد. روابط زناشویی که در آن‌ها احترام مقابل رعایت نمی‌شود، محکوم به شکست هستند. به جای آن می‌توانید با تحسین کردن یکدیگر و برجسته ساختن ویژگی‌های خوب، احترام خود را به یکدیگر نشان دهید. هر وقت می‌خواهید یک ویژگی بد را به همسرتان گوشزد کنید، از خود بپرسید خودتان در این موقعیت چه احساسی پیدا می‌کردید؟

سعی کنید همدیگر را خوب بشناسید

بهتر است پیش از وارد شدن به زندگی مشترک، شناخت کافی از هم کسب کرده باشید. مشاوره پیش از ازدواج این روند را سرعت می‌بخشد. اما برای داشتن ازدواج موفق، پس از شروع زندگی مشترک هم باید برای شناخت یکدیگر وقت بگذارید.  شناخت یکدیگر به توسعه فردی و بهبود روابط شما منجر می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه کته زردآلو

هر چه بیشتر با هم وقت بگذارید، شناخت بهتری می‌توانید از هم به دست بیاورید. همیشه چیزهای جدیدی برای کشف یکدیگر وجود دارد. برای مثال از خود بپرسید که چه چیز فرد مقابل شما را خوشحال می‌کند، یا از چه چیزی بیشترین ترس را دارد؟ با کشف چیزهای جدید از یکدیگر، پیوند بین شما محکم‌تر می‌شود.

یکدیگر را خوب بشناسید

خلوت خود را داشته باشید

برای داشتن یک ازدواج موفق، باید به خلوت یکدیگر احترام بگذارید و زمان‌هایی را به خودتان اختصاص دهید. چه اشکالی دارد که در روزهایی از ماه هر کدام از زوجین فعالیت‌های انفرادی داشته باشند. می‌توایند به تنهایی با دوستان خود وقت بگذرانید یا به کافه و سینما بروید. وقت گذاشتن با یکدیگر خوب است. اما وابستگی در رابطه بسیار مخرب است. هر کدام از زوجین باید زندگی و روابط شخصی خود را در طول زندگی مشترک حفظ کنند و شخصیت مستقلی داشته باشند.

نسبت به هم بخشنده باشید

در هر رابطه‌ای موقعیت‌های شکننده و حساس وجود دارد. ممکن است همدیگر را برنجانیم یا از دیگری برنجیم. در این مواقع داشتن گذشت و بخشش به محکم شدن پیوند بین شما کمک می‌کند. اجازه ندهید کوچکترین رنجش‌ها تبدیل به یک هیولای بزرگ بشوند و رابطه شما را ویران کنند.

سعی کنید احساسات خود را در تمام مواقع به صورت واضح بیان کنید. خشم خود را کنترل کنید و در صورت آزردگی از فرد مقابل فاصله‌ای امن داشته باشید. اگر شما باعث رنجش فرد مقابلتان شده‌اید، فوراً از او معذرت‌خواهی کنید و برای بهبود اوضاع بینتان تلاش کنید.

نسبت به هم بخشنده باشید

سخن پایانی

ازدواج، سنتی دیرینه است که تا امروز دوام پیدا کرده و نسبت به گذشته پیچیده‌تر شده است. روابط امروزی چالش‌های خاص خود را دارند و ما باید با دیدی باز آن‌ها را تجربه کنیم. داشتن عشق و علاقه به هم، اصلی‌ترین ملات ازدواج موفق است. اما برای حفظ این علاقه و شوق باید تلاش کنیم تا رابطه پایداری داشته باشیم.

5 دیدگاه

  1. زهرا

    26 مهر 1402 در 4:36 ق.ظ

    خیلی عالی بود

    پاسخ

    • مجید

      26 مهر 1402 در 11:26 ق.ظ

      بزرگترین اشتباه زندگی ازدواجه و از اون بدتر بچه دار شدنه

      پاسخ

      • رویا

        27 مهر 1402 در 2:27 ب.ظ

        موافقم

        پاسخ

      • باران

        27 مهر 1402 در 2:28 ب.ظ

        موافقم

        پاسخ

  2. رویا

    27 مهر 1402 در 2:26 ب.ظ

    با مجید موافقم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…