این علائم افسردگی در زنان را جدی بگیرید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
علائم افسردگی در زنان بسیار متنوع است. از بین آن‌ها می‌توانیم به احساس گناه و بی‌ارزشی، خستگی شدید و خشم اشاره کنیم.
علائم افسردگی در زنان

همه ما در تمام دوران زندگی تلخی‌هایی را تجربه می‌کنیم. غمگین بودن مثل شاد بودن، احساسی طبیعی است. اما افسردگی چیزی فراتر از تجربه غم و اندوه است. افسردگی در زنان در دوره‌های مختلف زندگی و به دلایل متفاوتی بروز پیدا می‌کند. در این مطلب از دلتامگ با علائم افسردگی در زنان آشنا می‌شوید.

علائم افسردگی در زنان چیست؟

افسردگی در زنان با علائم متنوعی بروز پیدا می‌کند. اکثر از زنان در دوره‌های مختلف زندگی افسردگی را تجربه می‌کنند. برای مثال می‌توانیم به افسردگی بعد از زایمان یا افسردگی پیش از قاعدگی (PMS) اشاره کنیم. در ادامه علائم رایج افسردگی در زنان را با هم مرور می‌کنیم.

احساس گناه، بی‌ارزشی و ناامیدی

احساس گناه، کمبود اعتماد به نفس و منفی‌نگری از علائم افسردگی در زنان هستند. برخی از زنان ممکن است خود را برای کوچکترین اشتباهات سرزنش کنند و مدام احساس گناه داشته باشند. همچنین خیلی از زنان در دوران افسردگی، حس بی‌ارزشی دارند و چشم‌انداز روشنی برای آینده متصور نمی‌شوند.

احساس بی‌ارزشی و گناه، از علائم افسردگی در زنان

اضطراب و ترس

زنان مبتلا به افسردگی، مستعد اضطراب و ترس هستند. اضطراب چیزی فراتر از یک احساس ساده است که در مواقع بحرانی پیدا می‌کنیم. اختلالات مربوط به اضطراب، آرامش را از فرد مبتلا می‌گیرد و ذهن او را مشغول می‌کند. این باعث می‌شود که با کوچکترین عامل محرک، تا مرز حمله عصبی پیش بروند. حمله عصبی ممکن است زنان را به تاریک‌ترین سیاه‌چاله‌ای بکشاند که بیرون آمدن از آن بسیار مشکل است.

انزوا و گوشه‌گیری

یکی از علائم افسردگی در زنان، انزوا و گوشه‌گیری است. این زنان از فعالیت‌های جمعی اجتناب می‌کنند و در جمع‌های دوستانه حاضر نمی‌شوند. افسردگی باعث می‌شود که فرد دیگر از فعالیت‌های محبوب خود لذت نبرد.

احساس خستگی شدید

خستگی شدید یکی دیگر از علائم رایج افسردگی در زنان است که در پژوهش‌های بین‌المللی به اثبات رسیده است. گاهی ممکن است انجام ساده‌ترین فعالیت‌های روزانه برای فرد مشکل باشد. به حدی که حتی برخواستن از رختخواب هم برای فرد سخت و طاقت‌فرسا می‌شود. در چنین شرایطی، مراجعه به پزشک ضروری است.

احساس خستگی شدید، از علائم افسردگی در زنان

احساس خشم و تحریک‌پذیری

خشم و تحریک‌پذیری از دیگر علائم افسردگی در زنان است. زنان مبتلا به افسردگی با کوچکترین عاملی برانگیخته و خشمگین می‌شوند. مطالعات نشان داده است که خشم بیش از حد می‌تواند نشان دهنده افسردگی حاد باشد. بنابراین در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به پزشک مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی:  تاثیر هوش کلامی بر پیشرفت مشاوران املاک

عوامل ابتلا به افسردگی در زنان چیست؟

عوامل زیادی ریسک ابتلا به افسردگی را در زنان بالا می‌برد. در این میان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

عوامل بیولوژیکی

بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که زنان به دلیل تغییرات هورمونی مداوم بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. از دوران بلوغ تا بارداری، قاعدگی و یائسگی، زنان با نوسانات هورمونی زیادی روبرو هستند که می‌تواند در بروز افسردگی نقش داشته باشد.

عوامل بین فردی

زنانی که درگیر کار بیرون و تربیت فرزندان هستند، زنانی که سرپرست خانواده هستند و آن‌هایی که استرس زیادی را در زندگی روزمره تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

مصرف برخی از داروها باعث افسردگی می‌شود

دیگر عواملی که باعث بروز علائم افسردگی در زنان می‌شود، عبارتند از:

  • سابقه نوسانات خلقی در سال‌های اولیه بارداری
  • پیشینه خانوادگی ابتلا به اختلالات خلقی
  • استرس اجتماعی یا روانی مداوم
  • از دست دادن والدین پیش از ۱۰ سالگی
  • مصرف داروهای خاص
  • آزار جسمی یا جنسی در کودکی

سخن پایانی

زنان به دلیل نوسانات هورمونی، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. افراد مبتلا به افسردگی، بیش از هر چیز به درک متقابل نیاز دارند. علائم افسردگی در زنان می‌تواند در هر فرد متفاوت باشد. برخی از زنان به شدت منزوی می‌شوند و برخی دیگر رفتارهای پرخاشگرانه دارند.

در هر صورت، مراجعه به پزشک در زودترین زمان ممکن پس از دیدن علائم، بهترین راهکار است. اما می‌توانید با تغییر سبک زندگی، تغذیه سالم و برقراری روابط سودمند، علائم افسردگی را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…