درمان افسردگی بعد از زایمان با ۷ راهکار

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
افسردگی بعد از زایمان عارضه‌ای شایع در میان مادران است که در صورت نادیده گرفتن می‌تواند منجر به بروز مشکلات بزرگتری بشود.
افسردگی بعد از زایمان

بعد از تولد فرزند، مادر با عشق و علاقه فرزندش را در آغوش می‌گیرد و از همان ارتباط اولیه، مهر مادری شکل گرفته است. اما بسیاری از زنان پس از زایمان دچار حالاتی می‌شوند که به آن افسردگی بعد از زایمان می‌گویند. اگر می‌خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب همراه دلتامگ باشید.

افسردگی بعد از زایمان چه علائمی دارد؟

تغییرات خلق و خو بعد از زایمان بسیار رایج است؛ همانگونه که بسیاری از زنان علائم پیش از قاعدگی را هر ماه تجربه می‌کنند. اما این علائم در برخی از زنان شدیدتر است و زندگی روزمره آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم افسردگی بعد از زایمان ممکن است در هر فرد با دیگری متفاوت باشد. اما شایع‌ترین این علائم عبارتند از:

  • احساس اندوه شدید و گریه کردن بی‌دلیل
  • خواب زیاد
  • اختلال خواب و کم‌خوابی
  • بی‌اشتهایی
  • درد جسمانی
  • اضطراب شدید
  • زودرنجی
  • نوسان خلق و خو
  • کاهش تمرکز
  • بی‌‌انگیزگی برای انجام امور روزمره و فعالیت‌های مورد علاقه
  • احساس بی‌ارزشی و گناه
  • احساس بی‌لیاقتی

شدت این علائم در افراد مختلف متفاوت است و در هفته‌های ابتدایی زایمان بروز پیدا می‌کند. اگر به فکر درمان نباشید، ممکن است علائم شدید شوند و در طولانی مدت اثر بدی روی فرد بگذارند.

علائم افسردگی بعد از زایمان

راهکارهایی برای تسریع درمان افسردگی بعد از زایمان

در صورت مشاهده علائم افسردگی پس از زایمان باید به پزشک مراجعه کنید. اما با انجام دادن چند راهکار می‌توانید شدت علائم را کاهش داده و روند درمان را تسریع ببخشید.

احساسات خود را با افراد نزدیک در میان بگذارید

همیشه امکان صحبت کردن با مشاور یا روانشناس وجود ندارد. اما صحبت کردن و در میان گذاشتن احساسات با افراد نزدیک هم تاثیر بسیاری روی کاهش علائم افسردگی بعد از زایمان دارد. می‌توانید با نزدیک‌ترین فرد زندگی یعنی همسرتان احساسات منفی را در میان بگذارید و از او بخواهید با شما هم‌دلی کند.

جمع‌های دوستانه را ترک نکنید

گوشه‌گیری و ترک کردن جمع‌های دوستانه، احساسات منفی را در ما افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید از شر دیو افسردگی رهایی پیدا کنید، ارتباطات خود را قطع نکنید. داشتن معاشرت برای تمام ما ضروری است. از این گذشته، دوستان خوب با شما احساس هم‌دلی می‌کنند و دیگر احساس بی‌ارزشی نخواهید داشت.

با دوستان خود در ارتباط باشید

از خودتان توقع بیش از حد نداشته باشید

افسردگی بعد از زایمان، می‌تواند وضعیتی طاقت‌فرسا باشد. گاهی ممکن است حتی توانایی خارج شدن از رختخواب را هم نداشته باشید. در این مواقع نباید به خودتان سخت بگیرید. سعی کنید با انجام چند تمرین کششی، نوشیدن آب و تنفس آگاهانه، از رختخواب بلند شوید و آرام آرام به انجام امور روزمره بپردازید.

فعالیت بدنی داشته باشید

ورزش و فعالیت بدنی، سطح استرس ما را پایین می‌آورد و این باعث کاهش علائم افسردگی می‌شود. با انجام تمرینات ورزشی ساده می‌توانید احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. ورزش باعث می‌شود فکر کنید که کار مفیدی انجام داده‌اید و این خود حس رضایتمندی را در شما تقویت می‌کند.

فعالیت بدنی شما در ماه‌های اولیه بعد از بارداری نباید سنگین باشد. می‌توانید با یک پزشک مشورت کنید و از او بخواهید حرکات ورزشی مناسب را برای کاهش دردهای جسمانی و علائم افسردگی به شما پیشنهاد بدهد.

مطلب پیشنهادی:  رازهای جذابیت و زیبایی پوست

خواب کافی داشته باشید

رسیدگی به نوزاد به ویژه در ماه‌های اول تولد، خواب خوش را از والدین می‌گیرد. اما شما به عنوان یک مادر، برای داشتن روحیه خوب و شیردهی به فرزند باید خواب کافی داشته باشید. انجام دادن کارهایی مثل یوگا، مراقبه و ماساژ درمانی باعث کاهش استرس و گرفتگی عضلات می‌شود. به این ترتیب می‌توانید خواب راحت‌تری داشته باشید و علائم افسردگی بعد از زایمان را کاهش دهید.

خواب کافی داشته باشید

از دیگران کمک بگیرید

یادتان باشد که نباید بار تمام کارها روی دوش شما باشد. به دوش کشیدن احساسات منفی و افسردگی به اندازه کافی سنگین است. می‌توانید از همسر، مادر یا دوستان خود بخواهید که به شما کمک کنند.

هیچ کس از شما توقع ندارد که همیشه قوی بمانید. تمام افراد در دوره‌هایی از زندگی حساس و آسیب‌پذیر می‌شوند. پس هر وقت حس کردید به کمک نیاز دارید، بدون رودربایستی از افراد نزدیک خود کمک بخواهید.

بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنید

مصرف داروهای ضدافسردگی بدون مشورت با پزشک ممکن است عوارض ناخوشایندی داشته باشد. پزشک شما با توجه به وضعیت جسمی و شدت علائم افسردگی بعد از زایمان، داروهایی را به شما تجویز می‌کند. اما مصرف سرخودانه دارو باعث می‌شود که دوزهای نامناسبی از آن را دریافت کنید و علائم افسردگی به جای بهتر شدن، شدیدتر شوند.

این را هم به خاطر داشته باشید که شما در دوران شیردهی هستید و مصرف برخی از داروها در این دوران ممنوع است.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

مراجعه به یک روانشناس یا روانپزشک قبل از شرایط بحرانی تغییر خلق و خو تاثیر بیشتری دارد. پزشک در صورت نیاز داروهایی را به شما تجویز می‌کند که مطابق با وضعیت جسمانی شما باشد. لازم است تمام علائم خود را با پزشک در میان بگذارید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

کی به پزشک مراجعه کنیم

اما چه وقت باید به پزشک مراجعه کنیم؟ هر زمان احساس کردید که افسردگی زندگی روزمره شما را مختل کرده و نمی‌توانید آن‌طور که باید به فرزند خود رسیدگی کنید، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

سخن پایانی

زنان در تمام مراحل زندگی با بحران‌هایی روبرو می‌شوند که سلامت روان آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افسردگی بعد از زایمان، عارضه‌ای شایع در میان زنان است. اما گذشتن از این دوران بدون کمک گرفتن از دیگران و مراجعه به پزشک می‌تواند سخت و چالش‌برانگیز باشد. مهم این است که به عنوان والدین، به سلامت روان و جسم خود توجه کنید. تربیت فرزند سالم، بدون توجه به سلامت روان امکان‌پذیر نیست.

تعداد کلمات مطلب: 911

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

با شلوار بگ چه لباس‌هایی ست کنیم؟

ست کردن لباس با شلوار بگ به شما کمک می‌کند تا یک استایل زیبا و خاص برای خودتان آماده کنید.…