آیا ممانعت زن از ورود مرد به خانه ممکن است؟

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از سوالاتی که اغلب از ما پرسیده می‌شود آن است که آیا زن می‌تواند همسر خود را از خانه بیرون کند؟ این سوال معمولا از سمت مردان متاهل بیان می‌شود. ما در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم.
ممانعت زن از ورود مرد به خانه

ممانعت زن از ورود مرد به خانه گاهی اوقات دیده می‌شود. برخی از خانم‌ها مدعی هستند که هنگام دعاوی خانوادگی و زمانی که با همسر خودشان دچار مشکل می‌شوند، زن می‌تواند از ورود مرد به خانه خودداری کرده یا حتی مرد را از خانه بیرون کند. همراه دلتامگ باشید تا ببینیم آیا این موارد صحت داشته و زن می‌تواند مرد را به منزل مشترک راه ندهد؟

ممانعت زن از ورود مرد به خانه

پیرامون ممانعت زن از ورود مرد به خانه نکات مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

حکم تعویض قفل منزل توسط زن

اگر ملک تماما به نام زن باشد، زن می‌تواند شوهر را از خانه بیرون کرده و بعد از اخراج مرد از خانه بر راه ندادن وی نیز اصرار کند. همچنین زن در این شرایط می‌تواند قفل در را عوض کرده و اجازه ورود مرد را ندهد.

البته باید گفت که این موضوع بسیار غیر اخلاقی است اما هیچ تبعات حقوقی شامل زن نمی‌شود. در این شرایط تنها مرد می‌تواند با تهیه منزل و اسباب و وسایل لازم برای زندگی از زن دعوت کرده که به منزل مشترک که مرد تهیه کرده است آمده تا در آن زندگی کنند. در صورت ممانعت زن از انجام این امر و عدم تمکین با عذری غیر موجه، مرد می‌تواند از پرداخت نفقه وی خودداری نماید.

حکم تعویض قفل منزل توسط زن

اما در شرایطی که منزل طبق سندرسمی یا غیررسمی برای مرد بوده یا اجاره‌نامه آن خانه به اسم وی نوشته شده باشد یا حتی به طریق قانونی، حق تصرف در ملک را داشته یا با زن در ملک، شراکت مشاعی دارد، زن حق تعویض قفل خانه را نداشته و ممانعت زن از ورود مرد به خانه می‌تواند مواردی مانند دعوای ممانعت از حق و در نهایت مجازات حبس یک ماه تا یک سال، رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق را در پی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  مجازات همسرآزاری طبق قانون چیست؟

در صورت ممانعت زن از ورود مرد به خانه مشترک چه باید کرد؟

در ابتدا مرد باید با ۱۱۰ تماس گرفته و تقاضای ارسال مامور برای تنظیم صورت جلسه را کند. بعد از آن اگر زن همچنان از ورود مرد ممانعت کرد، بهتر است مرد اقدام به تنظیم اظهارنامه نموده و آن را از طریق دفاتر خدمات قضایی به زن، ارسال کند.

چنانچه زن همچنان بر ممانعت زن از ورود مرد به خانه پافشاری کند، مرد می‌تواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و تشکیل حساب کاربری ثنا از طریق این دفاتر یا سایت adliran.ir، اقدام به ثبت شکواییه ممانعت از حق نماید و از مرجع صالح، تقاضای رسیدگی داشته باشد.

در شرایطی که مرد، هیچ  شراکت مشاعی در ملک با همسر خود نداشته باشد یا ملک به نام زن بوده یا زن به هر طریق قانونی از حق تصرف در خانه برخوردار است، مرد باید اقدام به تهیه منزل با اسباب کامل و در شان زن نموده و با ارسال اظهارنامه، پیامک و یا از هر طریق دیگری، از زن، برای بازگشت به منزلی که او تهیه کرده است، دعوت به عمل آورد.

در صورت ممانعت زن از ورود مرد به خانه مشترک چه باید کرد؟

در صورت پافشاری زن و عدم رفتن به منزل تهیه شده از سوی مرد، بدون عذر موجه، مرد می تواند اظهارنامه و دادخواست الزام به تمکین را ثبت کرده و چنانچه دادگاه زن را به تمکین دعوت نمود اما زن از حکم محکمه تمکین نکرد، مرد می‌تواند از پرداخت نفقه به زن، خودداری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…