عواقب تصرف عدوانی چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قوانین ایران با توجه به آموزه‌های فقه اسلامی مالکیت خصوصی را محترم شمرده و افراد را از تصرف در اموال غیرمنقول برحذر کرده است.
عواقب تصرف عدوانی

عواقب تصرف عدوانی از جمله مواردی است که در قانون بیان شده است. افراد باید از این موضوع اطلاع داشته باشند تا هیچ‌وقت اقدام به این موضوع نکنند. همراه دلتا مگ باشید.

تصرف عدوانی

زمانی که فردی زمین یا منزلی که خودش قبلاً استفاده می‌کرده است مراجعه کرده و متوجه شود که فردی با زور یا با سوءاستفاده از غیبت مالک در آن‌جا باشد و مکان را به نفع خودش تصرف کرده است در آن صورت این صورت فرد امکان طرح دعوا یا شکایت تصرف عدوانی را پیدا می‌کند.

طبق نظر قانونگذار هیچ‌کس این حق را ندارد مالی که در تصرف و در اختیار دیگران است را به نحو عدوان و توسل به‌زور تصرف کند مگر اینکه به‌حکم‌قانون یا قرارداد منعقده اجازه این کار را داشته باشد، در غیر این صورت غاصب محسوب می‌شود و به‌عنوان متصرف عدوانی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

این موضوع به حدی اهمیت داشته که فرد می‌تواند هم شکایت کیفری و هم شکایت حقوقی داشته باشد.

حالا نکته مهمی که لازم است بدانید آن است که اگر شما از فرد تصرف‌کننده شکایت کیفری داشته باشید دیگر امکان شکایت حقوقی نخواهید داشت.

عواقب تصرف عدوانی

عواقب تصرف عدوانی طبق قانون مجازات اسلامی مجازات جرم تصرف عدوانی یک ماه تا یک سال حبس و رفع تصرف عدوانی و برگشت به وضعیت سابق خواهد بود. البته باید توجه شود درصورتی‌که تصرف عدوانی نسبت به املاک و اراضی خصوصی و شخصی باشد، مجازات متصرف 15 روز تا 6 ماه خواهد بود.

مجازات این جرم درجه 6 بوده و محکومیت به این جرم برای شخص محکوم سابقه کیفری نخواهد داشت. البته باید بدانید اگر جهات مخففه وجود داشته باشد، مجازات این جرم به جزای نقدی نیز قابل‌تبدیل خواهد بود.

حتی در صورت وجود شرایط قانونی عواقب تصرف عدوانی قابل تعلیق نیز خواهد بود و این جرم درصورتی‌که مال تصرف شده متعلق به اشخاص خصوصی باشد قابل‌گذشت است و در صورت رضایت شاکی تعقیب و اجرای عواقب تصرف عدوانی موقوف می‌شود و جنبه عمومی ندارد.

مطلب پیشنهادی:  محاسبه تبدیل رهن و اجاره

تصرف عدوانی

تفاوت تصرف عدوانی با مزاحمت از حق

دعوای تصرف عدوانی به‌موجب ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی ادعای متصرف سابق‌براین است که بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و ادعای تصرف خود نسبت به آن مال را دارد.

دعوای مزاحمت از حق طبق ماده 160 قانون مزبور عبارت است از دعوایی که به‌موجب آن متصرف مال غیرمنقول درخواست جلوگیری از مزاحمت کسی را می‌کند که نسبت به متصرفات او مزاحم است بدون این که مال را از تصرف متصرف خارج کرده باشد که این عمل نیز مانند تصرف عدوانی هم جنبه حقوقی و هم جنبه کیفری دارد.

تصرف عدوانی در ملک مشاع

طبق ماده 167 قانون آیین دادرسی مدنی زمانی که دو یا چند نفر مال غیرمنقول را به‌صورت اشتراکی در تصرف داشته و استفاده کنند و بعضی دیگر مانع این تصرف صرف یا استفاده یا مزاحم استفاده بعضی دیگر شوند حسب مورد در حکم تصرف عدوانی یا مزاحمت یا ممانعت از حق محسوب و مشمول مقررات فصل هشتم قانون آیین دادرسی مدنی خواهند بود.

اما لازم به ذکر است در مورد جنبه کیفری تصرف عدوانی در مال مشاع اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی قضات با این استدلال که شرکا در جزجز مال شریک هستند تصرف برخی از شرکا را دارای جنبه کیفری نمی‌دانند؛ اما برخی قضات با همین استدلال که تمام شرکا در جزجز مال شریک هستند و هیچ شریکی نمی‌تواند بدون اجازه باقی شرکا در ملک مشاع تصرف کند حکم به مجازات شخص می‌دهند.

تصرف عدوانی در ملک مشاع

پیشنهاد مطالعه: نحوه ایستادن و نشستن مردان جذاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…