مجازات همسرآزاری طبق قانون چیست؟

0
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از گذشته تا اکنون یکی از موضوعاتی که میان زوجین اتفاق می‌افتد و باعث شکایت در دادگاه‌ها می‌شود، موضوع همسرآزاری است. اگرچه اکثر افراد فکر می‌کنند همسرآزاری معمولاً از طرف مرد است؛ اما طبق بررسی‌های انجام شده، برعکس این موضوع نیز اتفاق می‌افتد و گاهی مردان قربانی همسرآزاری می‌شوند.
مجازات همسرآزاری

مجازات همسرآزاری از جمله مواردی است که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است. یکی از سوالاتی که بسیار از ما پرسیده می‌شود آن است که اگر فردی اقدام به آزار همسر خود کند، چه مجازاتی دارد؟ همراه دلتامگ باشید تا با هم این موضوع را بررسی کنیم.

مجازات همسرآزاری

در ادامه چند نکته مهم حقوقی پیرامون این موضوع را برایتان بررسی می‌کنیم.

همسر آزاری دوطرفه است

بعضی از افراد گمان می‌کنند آزار و اذیت اگر از جانب مرد باشد قابل پیگیری بوده و زن می‌تواند از همسرش شکایت کند اما از آن طرف اگر مردی دچار همسرآزری شده باشد و زوجه با وی رفتار درستی نداشته باشد، مجازاتی برای زن در نظر گرفته نمی‌شود. این موضوع در حالی است که جرم همسرآزاری دو سویه بوده و زشت و جرم بودن آن دو طرفه شامل زن و مرد می‌شود.

همسر آزاری دوطرفه است

تقاضای مجازات و جبران زیان‌های مادی و معنوی

در موضوع همسرآزاری کسی که آسیب دیده است می‌تواند طبق قانون تقاضای مجازات فرد را داشته باشد. همچنین آسیب‌دیده می‌تواند علاوه‌بر تقاضای مجازات، جبران تمام ضرر و زیان‌های مادی و معنوی خودش را از دادگاه درخواست کند تا فرد پرداخت کند. ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری حق مطالبه جبران زیان مادی و معنوی را داده است.

در ادامه به مواردی از مجازات همسرآزاری که مشمول جرائم کیفری است می‌پردازیم:

  • مجازات همسرآزاری از طریق توهین و فحاشی: یکی از مواردی که جزو همسرآزاری است، فحاشی و نسبت دادن الفاظ رکیک به همسر است که مجازات آن حبس از ۱ ماه تا ۱ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق؛ یا یکی از آن‌ها یا هر دو مورد است.
  • نسبت اعمال خلاف عفت عمومی: از جمله مواردی که مجازات دارد، نسبت دادن اعمالی که حد شرعی دارد، است. این الفاظ نظیر زنا، اگر در دادگاه ثابت نشود جرم قذف شناخته می‌شود و مجازات آن ۸۰ ضربه شلاق است.
  • لازم است بدانید صدمات بدنی که باعث سیاهی، کبودی یا جراحت بر بدن شود طبق قانون مجازات اسلامی، دیه یا ارش دارد.
  • مجازات همسرآزاری از طریق نقص عضو: اگر صدمات بدنی به‌صورت عمدی بوده و باعث شکستن یا نقص یا ازکارافتادگی عضو، مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع آن یا از دست دادن عقل گردد، حسب مورد به قصاص یا دیه حکم داده می‌شود. گاهی هم جرم همسرآزاری جنبه عمومی پیدا کرده و حتی بدون شاکی خصوصی یا بخشش از سوی او، دادگاه می‌تواند به مجازات ۲ تا ۵ سال زندان رأی صادر کند.
  • استفاده از چاقو و اسلحه: یکی از نکات مهمی که باید بدانید آن است که اگر مردی در دعوا با همسر خود از اسلحه یا چاقو یا مانند آن استفاده کند، حتی اگر به جراحت بدنی هم ختم نشود مجازاتش ۳ ماه تا ۱ سال زندان است.
مطلب پیشنهادی:  روش‌های پرداخت پول در معاملات مسکن

تقاضای مجازات و جبران زیان‌های مادی و معنوی

  • مجازات همسرآزاری از طریق سقط‌جنین: اگر زدن یا آزار عمدی همسر حامله باعث سقط‌جنین او شود، حسب مورد علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص، محکومیت حبس ۱ تا ۳ سال را دارد.
  • طلاق از طرف مرد یا زن: در صورت آزار و بدرفتاری از سوی زن، شوهر می‌تواند تقاضای طلاق کند و بر اساس شرایط ضمن عقد که در عقدنامه‌های جدید این چند دهه درج‌شده است، زن نیز در شرایط عسر و حرج ناشی از همسرآزاری می‌تواند از حق وکالت در طلاق استفاده کند و به دادگاه تقاضای طلاق دهد. بنابراین همسرآزاری یکی از مواردی است که دادگاه به زن اجازه طلاق می‌دهد.
  • محل سکونت جدا به‌علاوه پرداخت نفقه: طبق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی درصورتی‌که با بودن زن و شوهر در یک‌منزل ترس از ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی وجود داشته باشد، زن می‌تواند مسکن جدا درخواست کند و اگر این موضوع در دادگاه ثابت شود، دادگاه علاوه بر اینکه به بازگشت زن به منزل شوهر حکم نخواهد داد، تا زمانی که زن باید در محل جدا زندگی کند نفقه او هم به عهده شوهر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…