حیاط سازی، معرفی 5 ایده جذاب برای تحول فضای بیرونی

6
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
حیاط سازی با المان‌های ساده و کم هزینه می‌تواند شما را از شر تمامی خستگی‌های روزانه خلاص کند. با ما همراه باشید تا چند ایده جذاب برای تحول فضای بیرونی به شما بدهیم.
حیاط سازی با چوب

حیاط سازی همیشه نیاز به هزینه‌های بسیار زیاد ندارد. گاهی با چند ایده جذاب و خلاقانه می‌توانید حیاط یا حتی حیاط‌خلوت خود را به یک محیط جذاب و دلنشین تبدیل کنید. برای اجرای این ایده‌ها نیازی نیست بودجه زیادی را در نظر بگیرید و حتی گاهی می‌توان این ایده‌ها را باسلیقه شخصی ترکیب کرد و به یک نتیجه بسیار فوق‌العاده رسید. اگر شما هم دوست دارید فضای بیرونی شما از یک محیط بلااستفاده به یک فضای شیک و دل‌پذیر برای دورهمی‌های خانوادگی‌تان تبدیل شود، تا پایان این مطلب همراه ما بمانید.

در روزگاران کمی قبل‌تر، زمانی که هنوز آپارتمان‌نشینی متداول نبود حیاط گوشه دنجی برای نوشیدن چای عصرگاهی آقایان، توپ‌بازی کودکان و سبزی پاک‌کردن خانم‌ها محسوب می‌شد. محوطه‌سازی در آن زمان بسیار ساده بود، با یک حوض زیبا، چند گلدان عنکبوتی و شمعدانی حیاطی دلنشین داشتیم. امروزه اما با پیشرفت فنّاوری خلاقیت مردم هم پیشرفت کرده است و راه‌های زیادی برای ساختن یک محوطه بیرونی جذاب وجود دارد که هیچ‌کدام از این روش‌ها نیازی به المان‌های عجیب‌وغریب و گران ندارند.

 حیاط سازی در زندگی امروز چه اهمیتی دارد؟

قبل از این که این ایده‌ها را به شما معرفی کنیم، بیایید ببینیم که اصلاً محوطه‌سازی در زندگی آپارتمان‌نشینی و ماشینی امروز مهم است؟ هرچه پیشرفت فناوری بیشتر می‌شود استرس زندگی مردم هم بیشتر خواهد شد. از طرفی، اکثر مردم ساعت‌های طولانی را در محل کار سپری می‌کنند و پس از این ساعت‌ها مدت زیادی پشت ترافیک می‌مانند تا به منزل برسند. مشخص است که یک حیاط زیبا و جذاب می‌تواند فضایی باشد که شما پس از این ساعت‌ها در آن احساس آرامش می‌کنید. با ساختن یک فضای بیرونی زیبا برای منزلتان می‌توانید مکانی داشته باشید که در آنجا به استراحت بپردازید و اوقات شادی را با خانواده خود سپری کنید.

هرچقدر که محوطه شما زیباتر باشد و بیشتر از المان‌های طبیعی مثل گل‌وگیاه در آن استفاده شده باشد بیشتر می‌تواند به شما احساس آرامش القا کند. می‌توانید از این فضای زیبا برای ورزش روزانه، مهمانی و دورهمی دوستانه، مطالعه و حتی یک‌قدم زدن ساده استفاده کنید.

 ایده‌هایی خلاقانه برای تغییروتحول محوطه بیرونی

برای یک حیاط سازی جذاب روش‌های زیادی وجود دارد؛ اما از بین این راهکارها کم‌هزینه‌ترین و خلاقانه‌ترین روش‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه چند ایده شیک و جذاب به شما می‌گوییم، البته توجه کنید که می‌توانید این ایده‌ها را باسلیقه فردی و ابتکار خودتان ترکیب کنید و یا حتی از آن‌ها ایده بگیرید.

حیاط سازی با چوب و وسایل ساده

 حیاط سازی با استفاده از چوب

با استفاده از چوب می‌توانید یک فضای رمانتیک و زیبا بسازید. این ایده هرچقدر هم که فضای بیرونی شما کوچک باشد قابل‌اجرا است. کافی که از چوب‌های هم‌سطح و هم اندازه استفاده کنید و آن‌ها را کنار یکدیگر بگذارید. حال، در این فضای کوچکی که ساختید می‌توانید میز و صندلی بچینید، باربیکیو بگذارید و حتی یک فرش و چند پشتی قرار دهید. همه چیز به سلیقه و بودجه خودتان بستگی دارد.

این مدل محوطه‌سازی هزینه چندانی ندارد و می‌توانید برای اجرای آن از چوب‌های اضافه داخل انباری استفاده کنید و کمی رنگ جذاب روی آن بزنید. البته اگر بتوانید هزینه بیشتری انجام دهید می‌توان در این عرشه چوبی از نورپردازی و شیشه هم استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی:  4 ایده ارزان برای چیدمان منزل کوچک بدون مبل

 

 یک قالیچه زیبا در حیاط بیندازید!

شاید فکر کنید این ایده برای حیاط سازی مناسب نیست؛ اما اگر یک قالیچه بلااستفاده دارید که دارد گوشه انباری خاک می‌خورد به این راهکار یک شانس بدهید. با استفاده از این روش بدون انجام هیچ هزینه‌ای به فضای بیرونی خود، رنگ و روح بخشیده‌اید و تغییر زیادی به وجود آورده‌اید.

 ساخت مسیر سنگی در حیاط

مسیرهای سنگی همیشه در محوطه بیرونی شیک و زیبا بوده است. با استفاده از این راهکار می‌توانید دو فضای جداگانه در حیاط خود ایجاد کنید، یک طرف را گل و گلدان بچینید و یک طرف را به باربیکیو و دورهمی اختصاص دهید. حتی می‌توانید در یک طرف حیاط از آب‌نماهای جذاب استفاده کنید. در قسمت بعدی برای ساخت یک آب‌نما با کمترین هزینه یک ایده جذاب به شما خواهیم داد.

حیاط سازی با سنگ

 

 روی دیوار محوطه نقاشی بکشید!

برای این کار تنها به مقداری رنگ و خلاقیت نیاز دارید. به‌راحتی می‌توانید طرح‌های موردنظر خودتان را با رنگ روی دیوار بکشید و هماهنگی زیبایی با طبیعت فضای بیرونی خود ایجاد کنید. حتی می‌توانید این قسمت را به کودکان خود بسپارید و اوقات خوشی را برایشان به وجود آورید. با این کار یادگاری فرزندتان را تا مدت‌ها روی دیوار حیاط خود خواهید داشت.

 حیاط سازی با ساخت آب‌نما با استفاده از تایر کهنه و سنگ‌ریزه

برای ساخت این آب‌نما کافی است یک تایر کهنه و بدون استفاده داشته باشید و بروید از طبیعت تا می‌توانید سنگ با شکل‌های متفاوت و سنگ‌ریزه جمع‌آوری کنید!

تایر را گوشه حیاط بگذارید و با چسب آکواریوم آن را محکم و آب‌بندی کنید. از تایر می‌خواهیم به عنوان حوضچه استفاده کنیم. حال تایر را با سنگ‌ریزه و چسب بپوشانید و با سنگ‌هایی که پیدا کرده‌اید یک آبشار زیبا بالای حوضچه بسازید. این که چطور این قسمت را بسازید به سلیقه فردی خودتان بستگی دارد. بعد از اینکه آب‌نما را ساختید باید یک پمپ آب به آن وصل کنید تا آب همیشه در آب‌نمای زیبای شما جریان داشته باشد. نگران نباشید قیمت پمپ آب اصلاً زیاد نیست! اگر بخواهید آب‌نمای شما زیباتر شود می‌توانید با کمی هزینه بیشتر یک نورپردازی جذاب هم برای آن بسازید که با چند سیم و چند چراغ کوچک ال‌ای‌دی قابل‌اجرا است.

حیاط سازی با آبنما

 سخن آخر

داشتن یک فضای بیرونی دل‌پذیر و شاد می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در روحیه شما داشته باشد و خستگی و استرس را از شما دور کند. به همین دلیل در این مطلب از مجله دلتا، پنج ایده جذاب و خلاقانه را برای حیاط سازی و تحول فضای بیرونی منزلتان به شما معرفی کردیم. امیدواریم با کمک این ایده‌ها و ترکیب آن‌ها یا سلیقه و خلاقیت خودتان یک محوطه زیبا داشته باشید.

 

6 دیدگاه

  1. رها

    7 شهریور 1402 در 8:18 ب.ظ

    چقدر ایده ساخت آبنماتون جالب و جدید بود ممنونم

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      8 شهریور 1402 در 4:44 ب.ظ

      ممنون از توجه شما دوست عزیز. خوشحالیم که با همراه بودید.

      پاسخ

  2. Miad Khosravi

    7 شهریور 1402 در 8:27 ب.ظ

    ینی فکرشم نمیکردم ولی خیلی جالب بود مطالبتون
    دمتون گرم
    🙏🏻🙏🏻🙏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      8 شهریور 1402 در 4:28 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از نظر شما.

      پاسخ

  3. عبده قلی

    7 شهریور 1402 در 8:28 ب.ظ

    دمتون گررررررررررم
    چندتاش واقعا خوب بود 😍😍😍😍

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      8 شهریور 1402 در 4:27 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از توجه و نظر شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

انواع سایبان متحرک ماشین مناسب برای فضاهای کوچک

یکی از روش‌های موثر برای محافظت از وسیله نقلیه در تابستان و زمستان، ساخت یک سایبان برای ما…