معجزه نورپردازی بر زیبایی خانه شما

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آنچه که باعث می‌شود زیبایی خانه دو چندان شود استفاده درست از نورپردازی است. چرا که اگر نورپردازی ضعیف باشد، هر چقدر هم که ساختمان زیبا ساخته شود اما زیبایی آن به چشم نمی‌آید. نورپردازی اصولی حس آرامش و امنیت را در انسان به وجود می‌آورد و میزان خستگی را به حداقل می‌رساند.
نورپردازی نمای خارجی و داخلی ساختمان

بخشی از دکوراسیون که تاثیر بسیاری بر زیبایی خانه دارد، نورپردازی آن است. درصورتی که طراحی ساختمان به بهترین شکل ممکن انجام شود اما از نورپردازی خوبی برخوردار نباشد، موجب می‌شود زیبایی دکوراسیون نیز به چشم نیاید. هدف از نورپردازی نمای خارجی و داخلی ساختمان، روح بخشیدن به آن قسمت از خانه است. طراحان دکوراسیون از انواع مختلف نور (لامپ های گازی، رشته ای یا حرارتی، فلورسنت، کم مصرف وغیره ) برای نورپردازی ساختمان استفاده می‌کنند.

علاوه بر طراحان دکوراسیون در صورتی که شما هم از ویژگی‌ها و نحوه درست نورپردازی آگاه باشید، می‌توانید به راحتی ساختمان خود را نورپردازی کنید. در صورتی که قصد فروش خانه را داشته باشید، یک نورپردازی زیبا می‌تواند تاثیر بسیاری بر دید خریدار گذاشته و موجب شود ساختمان هرچه سریع‌تر به فروش رود. چنانچه می‌خواهید با انواع دسته‌های نورپردازی و تاثیر آن بر هریک از بخش‌های ساختمان آگاه شوید تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

نورپردازی نمای خارجی و داخلی ساختمان

نقش نورپردازی در دکوراسیون داخلی

خانه‌هایی ک از نور خورشید محروم هستند در مقایسه با خانه‌هایی که نور خورشید را به طور مستقیم دریافت می‌کنند، از انرژی مثبت کم‌تری برخوردار هستند. اما جای نگرانی نیست چرا که با یک نورپردازی مناسب، مشکل کمبود نور برطرف می‌شود. قبل از انجام نورپردازی، ابتدا کاربرد مکانی که می‌خواهید نورپردازی شود را مشخص کنید. برای اینکه یک خانه شیک و مدرن داشته باشیم، لازم است هنگام نورپردازی به نوع آن توجه کنیم در حوزه نورپردازی ساختمان با سه طیف از نور شامل عمومی، کاری و تاکیدی مواجه هستیم. در صورتی که این سه نور به درستی در کنار یکدیگر قرار گیرند یک طراحی بی‌نظیر را به وجود می‌آورند.

نورپردازی عمومی: از اولین نورپردازی‌هایی که نقش مهمی در دکوراسیون ایفا می‌کنند، نورپردازی عمومی است. لامپ‌های سقفی و مهتابی‌ها، از دسته نورهای عمومی هستند که روشنای مورد نیاز خانه را فراهم می‌کنند.

نورپردازی کاری: در این نوع نورپردازی اولین نکته‌ای که طراحان دکوراسیون به آن توجه می‌کنند، این است که هر کدام از قسمت‌های مختلف خانه یا محل کار مختص به چه نوع فعالیتی است. برای مثال آشپزخانه و اتاق مطالعه نیازمند بیشترین نور هستند.

نورپردازی تاکیدی: از این نوع نور به منظور تزیئن و تاثیر‌پذیری بیشتر استفاده می‌شود. نورپردازی تاکیدی یکی از منابع مورد استفاده در طراحی دکوراسیون مدرن است. در صورتی که بخواهیم بخشی از خانه بیشتر در معرض دید باشد و جلب توجه کند از نورپردازی تاکیدی استفاده می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی:  مناطق مستعد رشد در تهران کدام است؟

نورپردازی نمای خارجی و داخلی ساختمان

تاثیر نورپردازی بر قسمت‌های مختلف ساختمان

 

نمای ساختمان

اولین نکته که در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان باید به آن توجه داشت، جلوگیری از ورود نور به درون ساختمان است. در غیر این صورت آرامش ساکنان ساختمان را برهم می‌زند. دومین نکته مهم در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان، تعادل رنگ نور با مصالح به کار رفته شده در ساختمان است. چنانچه تعادل کافی برقرار نباشد، هارمونی در فضا ایجاد می‌شود و نور با محیط سازگار نخواهد بود.

نورپردازی نمای خارجی و داخلی ساختمان

راه رو و راه پله

برای نورپردازی این قسمت از خانه، لامپ هالوژن، لامپ آویز و لامپ دیواری بهترین انتخاب است. برای مثال هنگامی که ارتفاع کم است، یک لامپ روشن تاثیر بسیاری بر زیبایی محیط دارد.

نورپردازی در حمام

یک نورپردازی دکوراتیو می‌تواند درخششی خاص به فضای داخلی حمام بدهد. بهترین مکان برای نصب نورپردازی در حمام می‌تواند قسمتی باشد که لوازم بهداشتی در آن قرار دارد یا محلی که دوش نصب شده است.

نورپردازی نمای خارجی و داخلی ساختمان

اتاق غذاخوری

در نورپردازی این بخش، مهم‌ترین قسمت محلی است که میز نهارخوری قرار دارد. در این قسمت استفاده از نورپردازی عمومی برای بهبود نور و استفاده از نورپردازی نقطه‌ای به منظور افزایش زیبایی میز غذاخوری می‌تواند تاثیر زیادی در زیبای این محل داشته باشد.

اتاق نشیمن

نورپردازی مناسب در اتاق نشیمن، نقش مهمی در آرامش روحی و روانی افراد ایجاد می‌کند. در این قسمت منابع روشنایی و شدت نو تاثیر بسیاری بر محیط می‌گذارد و از عوامل مهم به شمار می‌آید.

نتیجه‌گیری: نورپردازی نمای خارجی و داخلی ساختمان می‌تواند تاثیر بسیاری بر زیبایی خانه بگذارد. آنچه که در نورپردازی بسیار مهم است، چگونگی درست اجرا شدن آن برای هر قسمت است.

پیشنهاد مطالعه: «کازا بالیو خانه استخوانی در بارسلونا»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

جدیدترین مدل‌های طراحی اتاق خواب دخترانه با تم بنفش

یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در طراحی دکوراسیون خانه، دیزاین اتاق خواب است؛ طراحی اتاق خواب انو…