هر آنچه که باید درباره برج پیزا بدانید

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هنگامی که برج در حال ساخت بود تا این حد کج نبود. اما با گذشت 600 سال به تدریجی بر کجی آن افزوده شد و اکنون به این حد که می‌بینید تبدیل شده است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که به علت کج بودن برج نمی‌توان از آن بازدید کرد، اما باید گفت این برج کج قابلیت بازدید دارد و به راحتی می‌توان از تمامی پله‌های آن بالا رفت و تا آخرین طبقه از دیدن معماری هیجان‌انگیز آن لذت برد.
برج پیزا

پیزا شهر کوچک و تاریخی در ایتالیا است، موقعیت بندری این شهر سبب شد تا جزو مهم‌ترین شهر کشور ایتالیا به شمار آید. هرساله گردشگران بی‌شماری برای بازدید از این شهر زیبا به ایتالیا سفر می‌کنند. از مهم‌ترین دلایل این محبوبیت جاذبه‌های تاریخی و معماری آن است. برج پیزا یا برج کج از مشهور‌ترین جاذبه تاریخی می‌باشد که از قرون وسطا به جا مانده است. کج شدن این برج حاشیه‌های مختلفی را به وجود آورد که در دل هرکدام حقیقتی نهفته است. چنانچه علاقه دارید درباره این جاذبه معماری در ایتالیا بدانید تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

برج پیزا

تاریخچه برج پیزا

6 هزار سال قبل از میلاد مسیح ساکنان کشور ایتالیا، با توجه به باتلاقی بودن سرزمین نام پیزا را برای این شهر انتخاب کردند. پیزا در ابتدا شهری بندری و ساده بود. اما به دلیل قرارگیری در مسیر استراحت بیت‌المقدس و رفت و آمد تاجران، پیزا به بندری مهم و ثروتمند تبدیل شد. از سوی دیگر حمله‌ای که در سال 1063 توسط مردمان شهر پیزا به جزیره پالرمو صورت گرفت، سبب شد گنجینه این شهر چند برابر افزایش یابد. مردمان این شهر تصمیم گرفتند برای اینکه اهمیت شهر خود را دو چندان کنند، یک مجموعه کلیسای جامع به نام میدان معجزه بسازند. این مجموعه شامل کلیسای جامع پیزا، تعمیدگاه و برج پیزا بود.

برج پیزا

ساخت برج پیزا از چه زمانی آغاز شد

بعد از آنکه اشراف و ثروتمندان ایتالیایی بر سر رقابت با یکدیگر مجموعه کلیسا را به وجود آوردند، تصمیم گرفتند برای کلیسای خود یک برج بسازند. سرانجام در سده 12 میلادی در 9 آگوست تصمیم به ساخت برج عملی شد. ساخت برج پنج سال طول کشید و در سال 1178 برج تا طبقه سوم پیش رفت و ناگهان شروع به کج شدن کرد. با مشاهده این وضعیت ساخت برج متوقف شد، اما همچنان برج در حالت کج خود استوار ماند. بعد از پیگیری‌های بسیار برای علت کج شدن برج، سرانجام مشخص شد زمینی که ساخت برج روی آن انجام شده است ترکیبی از خاک، رس و شن بود. به عبارت دیگر برج را بر روی یک زمین باتلاقی ساخته بودند. همین امر سبب شده بود با بالا آمدن برج و فشار وارده بر زمین، ساختمان کج شود. با مشاهده این وضعت معماران دیگر تمایلی برای تکمیل کردن برج نداشتند.

مطلب پیشنهادی:  انتخاب پارکت لمینت برای خانه‌های آپارتمانی با ۶ راهکار

بعد از گذشت یک قرن در سال 1272 جووانی دی سیمونه، مهندس اتالیایی ساخت برج را آغاز کرد. او در تلاش بود تا هنگام ساخت با بلندتر گرفتن یک طرف ساختمان، کج بودن آن را برطرف کند. اما هرچه بر تعداد طبقات افزوده می‌شد، نه تنها از کجی آن کاشته نمی‌شد بلکه بیشتر خودنمایی می‌کرد. سیمونه هشت سال به تلاش خود ادامه داد و برج را به طبقه هفت رساند. سیمونه هنگامی که مشاهده کرد از کجی ساختمان کاسته نشده و تلاش‌هایش بی‌نتیجه مانده از ساخت و ساز دست کشید. با شروع شدن نبرد ملوریا، ساخت برج دو دهه و نیم به تعویق افتاد. بالاخره در سال 1319 طبقه هفتم نیز تکمیل شد و با تکمیل اتاقک ناقوس در سال 1372 میلادی کار ساخت برج به پایان رسید.

برج پیزا

معماری برج پیزا

این برج کج و گرد از سنک‌های مرمر ساخته شده است. برج 55 متر رتفاع و از 8 طبقه ساخته شده است که طبقه آخر اتاقک ناقوس نام دارد. قطر داخلی برج 7 متر و قطر خارجی آن 16 متر است. برج پیزا هفت ناقوس به سبک رومی دارد که توسط آنتونی پیزانو طراحی شده است. هرکدام از این ناقوس‌ها نشان دهنده یک نت موسیقی است. این برج 14700 تن وزن و 297 پله دارد. هنگامی که برای بازدید به داخل برج می‌روید کجی آن به طور کامل مشخص است و حتی ممکن است موجب سرگیجه شما شود.

نتیجه‌گیری: بسیاری از افراد تصور می‌کردند که کج بودن برج عمدی است اما با تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که تنها علت آن نرم بودن زمین است. اما جای نگرانی نیست چرا که مهندسان ایتالیایی سلامت برج را تا 200 سال آینده تضمین کرده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: «6 ایده جذاب که خانه شما را بزرگ‌تر نشان می‌دهد»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین چیدمان مبلمان کلاسیک و داشتن منزلی شیک

چیدمان مبلمان کلاسیک می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود و به سلیقه شخصی، نوع فضا و تعداد…