با خانه‌های مکعبی در روتردام آشنا شوید

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خانه‌های مکعبی با شکل نامتقارن خود، به یک جنگل انتزاعی شباهت دارند. در این خانه‌ها اقامتگاه‌ها بر روی پایه‌های بتنی با قاب‌های چوبی ساخته شده‌اند. برخی از مالکان خوش‌ذوق طبقه آخر خانه‌های خود را به یک باغ کوچک پر از گل تبدیل کرده‌اند.
خانه‌های مکعبی

در عصر حاضر پیشرفت در دنیای معماری سبب شد تا مهندسان نهایت تلاش خود را بکار برده تا سازه‌های ماندگاری را خلق کنند. یکی از زیباترین جاذبه‌های معماری دنیا در هلند قرار دارد. اگر به هلند سفر کرده باشید، و علاقه‌مند به دیدن معماری‌های خاص باشید قطعا نام خانه‌های مکعبی در روتردام به گوشتان خورده است. چنانچه جزو علاقه‌مندان به دانستنی‌های معماری هستید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

تاریخچه معماری خانه‌های مکعبی در هلند

در اواخر دهه 70 در روتردام هلند به دلیل کمبود مکان برای ساخت و ساز خانه بر روی پل، برنامه‌ریزان این شهر از یک معمار معروف به نام پیت بلوم درخواست کردند تا خانه‌هایی طراحی کند که مشکل کمبود فضا را حل کند. طراحی این خانه‌های منحصر بفرد دو سال به طول انجامید و در سال 1984 نقشه آن نهایی شد.

خانه‌های مکعبی

ساختار خانه‌های مکعبی

پیت‌بلوم برای طراحی این خانه‌ها اساس طراحی خود را به گونه‌ای بنا کرد که یک دهکده برعکس را در دل یک شهر بنا کند. به عقیده برخی از کارشناسان، پیت‌بلوم برای طراحی این خانه‌ها از درختان الهام گرفته است. تعداد مکعب‌های به کار برده شده در ساخت این خانه‌ها ۳۸ عدد است. شیب 45 درجه‌ای که بین هر خانه با خانه بعد وجود دارد این امکان را فراهم کرده تا از فضای موجود نهایت استفاده را برد. متراژ هر آپارتمان حدود 100 متر است، اما به دلیل ساختار مکعبی این خانه‌ها تقریبا یک چهارم از فضا بدون استفاده است.

اولین نکته‌ای که هنگام ورود به این خانه‌ها توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، دیوارهای کج این خانه است. فضای داخلی این خانه‌ها همگی از سه طبقه ساخته شده است، که از طبقه اول به عنوان نشیمن و طبقاتت بالا برای اتاق خواب استفاده می‌شود. در این خانه‌های زیبا هرچه به طبقات بالا بروید با شیب بیشتری مواجه می‌شوید.

مطلب پیشنهادی:  با این مدل مبلمان، دکور خانه خود را تکمیل کنید

خانه‌های مکعبی

در محوطه داخلی ساختمان‌های روبیک چه میگذرد

اگر برای اولین بار است که از این خانه‌ها دیدن می‌کند، سعی کنید یکبار به طور کلی تمام محوطه را از دید بگذرانید. چرا که به علت ساختار عجیب خانه‌ها امکان خطای دید و سرگیجه وجود دارد. در محوطه عمومی خانه‌های مکعبی بجای استفاده از پله از رمپ یا شیب‌راهه استفاده شده است. این ساختمان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محوطه پشتی آن‌ها شما را به متروی شهر روتردام متصل می‌کند. برای راحتی ساکنان این منطقه، محوطه داخلی این ساختمان‌ها به گونه‌ای طراحی شده که دسترسی راحتی به کافه رستوران، یک مرکز توریستی، یک فروشگاه کوچک فروش سوغاتی و نمادهای شهری و چندین گالری داشته باشند.

نتیجه‌گیری: در سال 1982 در روتردام به دلیل کمبود فضا برای ساخت و ساز، کارشناسان مسکن تصمیم گرفتند از شخص به نام پیت‌بلوم  درخواست کنند تا با یک طراحی منحصر به فرد مشکل کمبود فضا را برطرف کند.

پیشنهاد مطالعه: «این بنای معروف زمانی شهرداری تورنتو بوده است!»

یک نظر

  1. ناشناس

    19 دی 1402 در 0:43 ق.ظ

    خوب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

گام هایی ساده برای طراحی زیباترین کلوزت روم

زیباترین کمد لباس اتاقی است که هم کاربردی و هم شیک باشد. باید فضایی باشد که بتوانید به راح…