اجاره پارکینگ ساختمان به چه افرادی مجاز است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امروزه با افزایش آپارتمان‌ها و ساخت‌وساز، اختلافاتی بر سر موضوعاتی نظیر مالکیت انباری یا پارکینگ و... بین ساکنان یک مجتمع بسیار گسترش‌یافته است.
اجاره پارکینگ آپارتمان

طبق قانون ایران اجاره پارکینگ آپارتمان به هر کدام از ساکنان همان ساختمان مجاز و بلامانع است و انتقال آن منع قانونی ندارد؛ اما اجاره همان پارکینگ به اشخاص غیرساکن مشکل قانونی دارد. همراه دلتا مگ باشید.

قسمت‌های مشترک ساختمان کدام‌اند؟

طبق قانون قسمت‌های مشترک ساختمان به قسمت‌هایی گفته می‌شود که متعلق به تمام مالکان آن ساختمان هستند؛ بنابراین تمام ساکنان به طور مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‎‌‌ها می‌گوید: پارکینگ آپارتمان اگر در سند مالکیت قید نشده و به ثبت نرسیده باشد، جزو مشاعات ساختمان محسوب می‌شود.

طبق همین قانون ساختمان‌ها دارای قسمت‎های اختصاصی، مشاع و مشترک هستند و مالکان آپارتمان‌ها در قسمت‌های مشاع و مشترک ساختمان با یکدیگر شراکت دارند، واگذاری توابع قسمت‎های اختصاصی مانند پارکینگ به اشخاصی غیر از شرکای ساختمان (مالکان یا ساکنان ساختمان) مغایر مقررات مربوط به شراکت است.

به همین جهت می‌توان گفت پارکینگ آپارتمان از جمله توابع آن است و مالکان آپارتمان‌ها، شرکای قسمت‌های مشترک هستند؛ بنابراین واگذاری یا هرگونه دخل و تصرف در این قسمت‌ها باید با توافق مدیر ساختمان و حتی سایر ساکنان باشد.

مطلب پیشنهادی:  در این شرایط هرگز خرید اینترنتی نکنید

قسمت‌های مشترک ساختمان کدام‌اند؟

اجاره پارکینگ آپارتمان به چه کسانی مجاز است؟

باتوجه‌به موارد یاد شده، اجاره پارکینگ آپارتمان به هر یک از مالکان همان ساختمان منع و مشکل قانونی ندارد و واگذاری این قسمت‌ها به اشخاصی غیر از مالکان سایر واحدها درست نیست و به‌نوعی دخالت افراد غریبه در ملک شراکتی همسایگان است و ممکن است امنیت ساختمان را به خطر می‌اندازد.

نکته مهمی که باید بدانید آن است درصورتی‌که قصد اجاره پارکینگ واحد خود به دیگر واحدهای ساختمان را دارید، حتماً این توافق را مکتوب کرده و مطابق با ماده ۲ قانون موجر و مستأجر رفتار کنید.‌

ماده ۲ قراردادهای عادی اجاره باید با قید مدت اجاره در دو نسخه تنظیم شود و به‌ امضای موجر و مستأجر برسد و توسط دو نفر افراد مورداعتماد دو طرفین به‌عنوان شهود گواهی شود.

اجاره پارکینگ آپارتمان به چه کسانی مجاز است؟

پیشنهاد مطالعه: سامانه ثبت معاملات و املاک کشور را بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 316

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…