نحوه گرفتن استعلام سند ملک

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ممکن است افراد با خرید یک ملک سند تک برگ دریافت کنند اما از اعتبار آن اطلاع نداشته باشند. خوشبختانه روش‌های زیادی وجود دارد تا اعتبار اسناد را استعلام بگیرند.
نحوه استعلام سند ملک

معاملات ملک و خریداری‌کردن یک ملک مسکونی یا تجاری، دغدغه‌های خاص خودش را دارد. نحوه استعلام سند ملک یکی از مواردی است که پیرامون آن بسیار سؤال می‌شود. همراه دلتا مگ باشید.

نحوه استعلام سند ملک

افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کمک کد پیگیری یا شناسه یکتا، اقدام به گرفتن استعلام الکترونیکی سند ملک کنند. این افراد لازم است برای جلوگیری از هرگونه اشتباه قانونی یا کلاهبرداری اقدام به گرفتن استعلام کرده تا از وضعیت صدور سند و اعتبار سند ملک خود آگاه شوند.

نحوه استعلام سند ملک و پلاک‌های ثبتی

برای گرفتن استعلام سند ملک، افراد باید به اداره ثبت‌اسناد و املاک کشور مراجعه کرده و با دادن مدارک موردنیاز، درخواست استعلام کنند. نکته مهمی که باید بدانید آن است که انجام این استعلام فقط باید توسط خود مالک ملک انجام شود. زیرا این موضوع از موارد شخصی فرد است و درخواست استعلام از کسی به جز مالک یا نماینده قانونی وی پذیرفته نیست.

زمانی که استعلام موردنظر انجام می‌شود، تمامی پلاک‌های ثبتی با کد ملی فرد اعلام شده و در صورت ثبت ملک و سند موردنظر اطلاعات لازم مبنی بر اثبات مالکیت فرد اعلام خواهد شد.

در برخی از موارد نیز افراد برای پیگیری‌های حقوقی و قضایی مربوطه که در معاملات ملکی انجام شده است و همچنین مشکلات ناشی از آن، نیاز به استعلام اسناد پیدا کرده که در این موارد باید در ابتدا به مراجع قضایی مراجعه کرده و پس از صدور حکم برای استعلام به سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور مراجعه کنند.

مطلب پیشنهادی:  آیا ملک قولنامه‌ای قابل توقیف است؟

در نتیجه این‌گونه می‌توان بیان کرد که استعلام بدون حضور مالک و با کد ملی شخص دیگر، منوط به داشتن حکم قضایی بوده و در غیر این صورت امکان‌پذیر نیست.

نحوه استعلام سند ملک و پلاک‌های ثبتی

نحوه استعلام سند ملک در رهن بانک

از موارد مهمی که هنگام خرید ملک باید حتماً موردتوجه قرار گیرد، استعلام سند ملکی در رهن بانک است. گاهی به‌راحتی نمی‌توان فهمید که سند در رهن بانک بوده است و مالک از طریق ملک موردنظر وامی را گرفته است. در این شرایط باید با درخواست از سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، می‌توان متوجه این مسئله شد.

بدین شکل می‌توان اطلاعات خوب و قابل‌اعتمادی را در مورد سند به دست آورد. زیرا خانه‌ای که به‌عنوان وثیقه تحت رهن بانک است، برای معامله باید از رهن بانک خارج (فک رهن) شده یا تسهیلات بانک را به خریدار واگذار کند.

نحوه استعلام سند ملک در رهن بانک

پیشنهاد مطالعه: با چند نکته طلایی خانه خود را به سرعت بفروشید را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…