در این شرایط هرگز خرید اینترنتی نکنید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از اینترنت و فضای مجازی جرایم جدید در این حوزه ایجاد شده که یکی از این جرایم کلاهبرداری‌های اینترنتی است.
کلاهبرداری اینترنتی

با افزایش خریدهای اینترنتی بسیاری از افراد مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته و همچنین نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی را به‌صورت کامل بلد نیستند. تعداد زیادی از پرونده‌های موجود در این حوزه در دادگاه‌ها باز هستند و افراد نمی‌دانند که چگونه باید این مورد را پیگیری کنند. به دلیل گسترش این جرایم تصمیم گرفتیم در این مطلب از دلتامگ در خصوص مراحل و نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی صحبت کنیم.

کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

کلاهبرداری یعنی فریب‌دادن دیگران به صورتی که فرد کلاهبردار با استفاده از روش‌ها و ابزارهای مختلف فردی را که دارای اموالی مانند چک، سفته، اموال منقول و غیره جهت کلاهبرداری است را فریب می‌دهند. در این حالت کلاهبرداران اموال فرد را به شکل‌های متفاوت گرفته یا مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند.

حالا اگر این اتفاقات در فضای مجازی و اینترنتی انجام شود، کلاهبرداری اینترنتی نام دارد. باگذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی انواع این کلاهبرداری‌ها بیشتر شده و از طریق روش‌های جدیدتری انجام می‌شود.

در فضای جازی ممکن است حملات سایبری، هک‌شدن حساب‌های بانکی و سرقت از آن‌ها انجام شده و در نهایت دسترسی به اطلاعات شخص افراد و سوءاستفاده و تهدید از طریق آن‌ها افراد را آزار دهد.

نکته مهمی که باید بدانید آن است که به دلیل مجازی بودن، پیگیری چنین پرونده‌هایی بسیار دشوار و حتی گاهی غیرممکن است. در بسیاری از موارد فردی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته ممکن است حتی نتواند این موضوع را اثبات کند. البته کلاهبرداران هم با استفاده از روش‌های جدید و غیر قابل‌پیگیری کار نیروی انتظامی و پلیس سایبری را هم دشوارتر کرده‌اند. می‌توان گفت به همان میزان که علم و تکنولوژی پیشرفت می‌کند روش‌های کلاهبرداران هم پیشرفته‌تر خواهد شد.

انواع کلاهبرداری اینترنتی 

انواع کلاهبرداری اینترنتی 

یکی از موضوعاتی که باید بدانید آن است که روش‌های مختلفی برای کلاهبرداری‌های اینترنتی وجود دارد. در این قسمت روش‌های این جرایم را برایتان بیان می‌کنیم.

  • قمار و شرط‌بندی: امروزه سایت‌های شرط‌بندی بسیاری وجود دارند که از طریق شرط‌بندی در موضوعات و موارد مختلف کلاهبرداری می‌کنند. این سایت‌ها با سرگرم‌کردن و معتاد نمودن افراد به قمار و شرط‌بندی به اطلاعات حساب کاربری آن‌ها دسترسی پیدا کرده و حساب‌های قماربازان را سرقت می‌کنند.
  • فروش بازی‌های آنلاین: در سال‌های اخیر بازی‌های آنلاین در فضای مجازی در بین جوانان بسیار رایج شده است. برخی کلاهبرداران از این موضوع استفاده کرده و زمینه کلاهبرداری خود را آماده می‌کنند. بسیاری از افراد اکانت‌های این بازی‌ها را به قیمت‌های بسیار بالا فروخته و زمینه کلاهبرداری‌های دیگر را نیز فراهم می‌کنند.
  • کلاهبرداری از طریق رمز پویا: استفاده از رمز پویا نیز یکی دیگر از روش‌های رایج برای کلاهبرداری است. افراد بسیاری با ایجاد سایت‌های تقلبی و درگاه‌های پرداخت ساختگی به حساب‌های کاربری افراد دسترسی پیدا کرده و اقدام به سرقت از این حساب‌ها می‌کنند.
  • کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی: بعضی کلاهبرداران از طریق برقراری تماس با افراد مختلف می‌توانند اطلاعات افراد را هک کنند. گاهی هم از طریق معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات مختلف افراد را به خرید از درگاه‌های غیرقانونی تشویق کرده تا بتوانند اطلاعات حساب آن‌ها را به دست آورند.
مطلب پیشنهادی:  آیا تفاوت عرصه و اعیان را می‌دانید؟

مراحل و نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی 

مراحل و نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

افرادی که مورد کلاهبرداری‌های اینترنتی قرار می‌گیرند می‌توانند شکایت از کلاهبرداری اینترنتی خود را مطرح کرده تا مورد بررسی قرار بگیرد. برای ثبت این شکایات باید مراحل مختلفی انجام شود.

  • در مرحله اول از شکایت از کلاهبرداری اینترنتی باید بدانید که فرد باید دادخواست و شکوائیه خود را تهیه کند. در این دادخواست باید درخواست خود را مبنی بر رسیدگی به پرونده کلاهبرداری خود عنوان کنید.
  • سپس در مرحله بعد باید به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک مراجعه کرده و دادخواست خود را ثبت کنید. برای این کار لازم است قبلاً در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده، در غیر این صورت دفاتر ثبت‌نام شما را در این سامانه انجام می‌دهند.
  • نکته مهم آن است که لازم ایت تمامی مدارک و مستنداتی که در خصوص دادخواست و کلاهبرداری اینترنتی در اختیار دارید را ضمیمه دادخواست خود کنید.
  • دادخواست شما به دادسرای جرایم رایانه‌ای منقل شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مرحله تحقیقات لازم انجام شده و پرونده برای پیگیری و بررسی بیشتر به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود.
  • محاکم قضایی دادگاهی را برای رسیدگی به پرونده تشکیل می‌دهند و از شاکی می‌خواهند که در دادگاه حاضر شده و مدارک لازم برای اثبات کلاهبرداری را ارائه نماید.
  • در نهایت برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی دادگاه باتوجه‌به نتایج تحقیقات انجام شده و مدارک و شواهد شاکی رأی خود را صادر می‌کند. نکته مهمی که باید بدانید آن است که همه مراحل از طریق سامانه ثنا قابل‌پیگیری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…