در چه صورتی قرارداد، باطل است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قراردادها بین افراد جامعه باید بر اساس قوانینی و مقررات تنظیم شوند تا دارای ضمانت اجرا باشند. درصورتی‌که قرارداد به‌صورت قانونی منعقد نشود مشکلات حقوقی در پی دارد.
بطلان قرارداد ملکی

بطلان قرارداد ملکی یکی از موضوعات مهم در قانون است. اغلب افراد یک جامعه در ارتباطات خود نیاز انعقاد قرارداد و معاملاتی دارند که باید قواعدی را در نگارش آن رعایت نمایند که در صورت عدم رعایت آن امکان ابطال آن وجود دارد که البته همه اشتباهات در معاملات منجر به بطلان عقد (قرارداد) نمی‌شود. همراه دلتا مگ باشید.

بطلان قرارداد ملکی

برخی از اشتباهات در قرارداد ممکن است رخ دهد که باعث بطلان یک قرارداد می‌شود.

اشتباه در نوع عقد

یکی از موارد برای بطلان قرارداد ملکی اشتباه در نوع عقد است. این اشتباه یعنی اینکه دو نفر می‌خواهند معامله‌ای منعقد کنند ولی یکی از رطفین هدف و قصدش از انجام معامله اجاره آن ملک باشد اما طرف دیگر قرارداد قصدش فروش ملکش باشد. در این معامله اشتباه وجود داغشته که باعث بطلان قرارداد خواهد شد.

اشتباه در نوع عقد

اشتباه در مورد عقد

مورد بعدی در بطلان قرارداد ملکی اشتباه در مورد عقد است. برای مورد معامله تصور کنید فردی می‌خواهد میز یا خودروی پراید خودش را بفروشد اما طرف دیگر عقد قصد خرید صندلی یا کامیون را دارد و در این‌جا اشتباه رخ داده و این اشتباه از نوع باطل کننده عقد است.

اشتباه در خود موضوع معامله

موضوع معامله چیزی است که طرف معامله به دلیل وجود آن وصف، حاضر به خرید کالا شده است. به طور مثال: اگر شخصی گردنبندی را بخرد به دلیل این که طلا است ولی بعدا مشخص گردد مسی بوده در اینجا معامله و عقد باطل است به دلیل آن که طلا بودن گردنبند علت این معامله بوده است و آن فرد قصد خرید طلا را داشته است.

مطلب پیشنهادی:  مستاجران به این نکات توجه کنند!

اشتباه در خود موضوع معامله

اشتباه در شخص طرف معامله

زمانی که شخصیت یک فرد علت انجام آن معامله و انعقاد عقد است و اشتباه در طرف عقد باعث بطلان معامله است. برای روشن‌تر شدن این موضوع موردی را در نظر بگیرید که فردی به دلیل این که طرف دیگر دوست وی است ماشینی را به او هبه می‌کند اگر آن فرد دوست ولی نباشد و اشتباه شده باشد آن معامله باطل است چون واهب به دلیل شخصیت آن فرد ماشین را به وی هبه کرده است.

پیشنهاد مطالعه: با چند نکته طلایی خانه خود را به سرعت بفروشید را بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 353

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…