قوانین نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه بسیاری از افراد اقدام به نگهداری حیوانات در آپارتمان می‌کنند و گاها با اعضای ساختمان درگیر می‌شوند. نگهداری حیوانات دارای قوانینی است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند.
نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

قوانین نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان از جمله مواردی است که بسیار مهم است. در این مطلب از دلتا مگ قوانین موجود در این راستا را به زبانی ساده برایتان شرح می‌دهیم تا اگر قصد خرید حیوان خانگی داشتید و می‌خواستید آن را در آپارتمان نگهداری کنید، دچار مشکل نشوید.

نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

در قانون مجازات اسلامی ایران ۵ ماده به طور کامل به موضوع نگهداری حیوانات در آپارتمان پرداخته است.

ماده ۵۰۱ برای نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

این ماده به زبان ساده بیان دارد که اگر شخصی به یک شخص دیگری صدمه و آسیب بزند، بر اساس تعریفی که از جنایت در قانون است، قصاص شده یا موظف است دیه طرف را به طور کامل پرداخت کند. این آسیب می‌تواند به‌صورت مستقیم از جانب خود شخص باشد یا رفتار تهدید‌آمیز او، موجب ترس و در نهایت آسیب طرف مقابل شود. حالا ابزارهایی که باعث صدمه دیدن فرد شود، شامل:

  • حمله با انواع اسلحه
  • برانگیختن حیواناتی مانند سگ برای حمله به‌طرف مقابل
  • هر اقدامی که موجب ایجاد ترس و هراس در شخص مقابل شود

ماده ۵۱۲ برای نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

آن بخش از قانون که در مورد حیوانات صحبت کرده است بیان می‌کند که نباید حیوانات را در محل‌های غیرقابل‌توقف نگه داشت. طبق قانون و این ماده که در بالا ذکر کدیم، اگر فردی، حیوانی را در مکانی قرار دهد که توقف در آن مجاز نیست و فرد دیگری، متوجه آن نشود و در اثر برخورد با حیوان، مصدوم شود یا هرگونه خسارت دیگری ببیند، آن شخصی که حیوان را مستقر کرده است، باید خسارت را پرداخت کند.

توجه به یک نکته مهم: توجه: اگر راه وسیع باشد و عابر بتواند از محل دیگری گذر کند؛ اما با آگاهی با حیوان برخورد داشته باشد، نه‌تنها خسارتی به او تعلق نمی‌گیرد، بلکه در صورت بروز آسیب به حیوان، باید خسارت را بپردازد.

ماده ۵۱۲ برای نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

ماده ۵۲۲ برای نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

به طور خلاصه بیان کنیم، این ماده از احکام نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان در قانون مجازات اسلامی به این نکته اشاره دارد که صاحب یک حیوان ضامن آن است. در واقع اگر فردی که تصرف حیوان در دست اوست، اگر آگاهی داشته باشد که حیوان ممکن است به دیگران حمله کند، باید در راستای حفظ آن موجود تلاش کند. حال اگر کوتاهی از جانب او صورت گیرد و شخصی ازاین‌جهت متحمل آسیب شود، آن فرد مسئول است.

مطلب پیشنهادی:  اجاره‌بهای عقب‌افتاده و نکات مهمی در مورد آن

توجه به یک نکته مهم: اگر شخص، نسبت به‌احتمال حمله حیوان، آگاهی نداشته باشد و از طرفی کوتاهی دراین‌خصوص نکرده باشد، ضمانتی بر عهده او نیست.

تبصره: اگر فرد حیوانی را نگهداری کند که توانایی کنترل و حفظ آن را نداشته باشد، نشان از کوتاهی او دارد؛ بنابراین وی مقصر است.

ماده ۵۲۳ برای نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

به طبق این ماده، اگر فردی با اجازه صاحب‌ملک وارد مکانی شد و از سمت حیوانی در آن محل آسیب دید، آن فرد اجاره‌دهنده، ضامن است. دراین‌رابطه شروطی وجود دارد:

  • فرد، با اجازه از صاحب‌ملک وارد شود.
  • صاحب‌ملک یا محل، حق اذن داشته‌ باشد.
  • اهمیتی ندارد که حیوان یا شی، پیش از ورود فرد در آن محل باشند یا پس از ورود آن.
  • اهمیتی ندارد که اذن‌دهنده، نسبت به خطر حمله حیوان، آگاهی داشته‌ باشد یا خیر.

تبصره: هنگامی که وارد‌شونده، نسبت به خطر حیوان و عدم آگاهی اذن‌دهنده یا ناتوانی آن در کنترل حیوان، آگاهی داشته ‌باشد، ضمانت از عهده اذن‌دهنده خارج است.

 ماده ۵۲۵ برای نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

اگر شخصی، حیوانی را تحریک به حمله کند، مسئولیت خسارت‌های وارده، به‌ عهده خود شخص است. اگر اقدام تحریک‌آمیز فرد، در راستای دفاع از خود باشد، مسئولیت خسارت، از عهده او خارج می‌شود.

 ماده ۵۲۵ برای نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

پیشنهاد مطالعه: با انواع سند ملکی آشنا شوید را بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 606

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…