ماندگاری گیاه در گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتخاب گلدان برای گیاهان تا حد زیادی به سلیقه و سبک چیدمان خانه دارد، اما اگر می‌خواهید بدانید که نوع سفالی یا پلاستیکی آن برای گیاه بهتر است با ما همراه باشید.
گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی

یکی از جذابیت‌های خانه‌های قدیمی وجود گلدان‌های سفالی کنار حوض‌ها بود که رنگ و بویی تازه به خانه می‌داد؛ اما با گذشت زمان و روی کار آمدن گلدان‌های پلاستیکی در طرح و نقش مختلف، گلدان‌های سفالی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از همین روی امروز در این مطلب از دلتامگ قصد داریم درباره اینکه گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قر دهیم. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که بهترین نوع گلدان برای گلهای اپارتمانی کدام است با ما همراه باشید.

گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی ؟

با تغییر شیوه زندگی و اینکه دیگر از آن حیاط‌های باصفا خبری نیست؛ برای بسیاری از ما که در آپارتمان زندگی می‌کنیم این سوال به وجود می‌آید که برای داشتن گلدان‌های شاداب استفاده از چه جنس گلدانی مناسب است؛ به همین دلیل در ادامه مزایا و معایب این دو مدل گلدان را بررسی می‌کنیم.

گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی ؟

گلدان‌های پلاستیکی

قبل از آنکه به معرفی گلدان‌ سفالی یا پلاستیکی بپردازیم لازم به ذکر است که گیاهان مقاوم به کم آبی برای گلدان‌ها سفالی و گیاهانی که نیاز به خاک مرطوب دارند به گلدان‌های پلاستیکی نیاز دارند؛ اما چرا؟ با توجه به اینکه در ساختار گلدان پلاستیکی از پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن و پلی‌کربنات استفاده می‌شود؛ مقاومت بالایی دارند و هوا در طرفین آن جریان ندارد؛ در نتیجه بعد از آبیاری گیاه، خاک برای مدت طولانی‌تری مرطوب می‌ماند. بنابراین برای گیاهانی که در برابر کم آبی حساس هستند انتخاب مناسبی به شمار می‌آید.

مزایای گلدان پلاستیکی

برای آنکه بدانید گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی، لازم است با مزایای هریک از آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید متناسب با شرایط گیاه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. از مهم‎‌ترین مزایای این مدل گلدان‌ها عبارتند از:

گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی

قابل حمل بودن

گلدان‌های پلاستیکی به دلیل وزن سبک خود، بسیار آسان قابل حمل هستند. این ویژگی به شما امکان می‌دهد آن‌ها را به راحتی جابجا کنید.

مقاومت گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی

همانطورز کهع گفتیم مواد به کار برده شده در گلدان پلاستیکی این امکان را به وجود آورده تا در برابر ضربه و شکستگی مقاوم‌تر باشند.

تنوع در طرح و رنگ

انعطاف پذیری گلدان‌های پلاستیکی این امکان را به وجود آورده تا بتوان آن‌ها را در هر طرح و مدل‌های مختلف طراحی کرد؛ این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا با توجه به سلیقه و سبک خانه خود یکی از آن را انتخاب کنیم.

معایب گلدان‌های پلاستیکی

در کنار مزایای بسیاری که این گلدان‌ها دارند، معایبی نیز وجود دارد که عبارتند از:

گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی

قابلیت اکسیده شدن

از مهم‌ترین معیب این گلدان‌ها  این است که با قرار گرفتن در معرض نور خوشید به مدت زیاد قابلیت اکسید شدن و تغییر رنگ دارند که ممکن است در طول زمان باعث پوسیدگی گلدان شود.

مطلب پیشنهادی:  این تشک کمر درد شما را خوب می‌کند!

قابلیت جذب بو

مواد پلاستیکی قابلیت جذب بوها و مواد شیمیایی را دارند. اگر گلدان پلاستیکی با مواد ضروری مانند کودها و آبیاری با محلول‌های شیمیایی در تماس باشد، ممکن است بوها را جذب کند و در بلندمدت بوی نامطبوعی را به گیاهان منتقل کند.

گلدان سفالی

برای بسیاری از افرا که به استفاده از وسایل سنتی علاقه‌مند هستند، انتخاب گلدان سفالی اهمیت بسیاری دارد. طرز تهیه این گلدان‌ها به گونه‌ای است که از خاک طبیعی تشکیل می‌شود و آن‌ها را  در دمای پایین در کوره قرار می‌دهند؛ به همین دلیل است که مواد معدنی موجود در خاک تا حدی ذوب می‌شود و به یک ماده سخت و در عین حال متخلخل تبدیل می‌شود؛ در نتیجه هوا به خوبی در گلدان جریان می‌یابد؟ بنابراین اگر می‌خواهید بدانی که چه گلدانی برای سانسوریا مناسب است، گلدان سفالی را انتخاب نمایید.

گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی

مزایای گلدان سفالی

برای آنکه بدانید گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی، لازم است با مزایای آن آشنا شوید:

زیبایی ظاهری

گلدان‌های سفالی دارای طراحی‌های زیبا هستند که می‌توانند به سبک دکوراسیون شما زیبایی خاصی ببخشند؛ بنابراین اگر سبکچیدمان خانه شما سنتی است این مدل گلدان‌ها انتخاب مناسبی می‌باشند.

جذب و تبادل حرارت در گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی

سفال خاصیت خوبی در جذب و تبادل حرارت دارد. بنابراین در آشپزخانه‌ها و باغچه‌ها می‌تواند به خوبی دمای مناسب را برای گیاهان تامین کند و آب را درون خود حفظ کند.

معایب گلدان سفالی

گلدان‌های سفالی هم مانند انواع گلدان‌ها، معایب خاص خود را دارند که در ادامه به برخی از آن اشاره می‌کنیم:

سنگینی و حجم بزرگ

گلدان‌های سفالی به دلیل سنگینی و وزن بیشتر، ممکن است برای جابجایی و حمل آنها مشکلاتی ایجاد کنند و فضای بیشتری را اشغال می‌کنند.

نفوذ آب در گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی

گلدان‌های سفالی معمولاً ضدآب نیستند و در برخی موارد ممکن است آب را از خود عبور دهند. این مسئله می‌تواند باعث الودگی و خرابی سطح زیرین گلدان و محیط اطراف آن شود.

پیشنهاد مطالعه: 7 گیاه آپارتمانی که می‌تواند در هر شرایطی سالم بماند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی

لیوان و استکان چای جزو آن دسته از ظرف‌هایی هستند که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرن…