رشد انفجاری گل قاشقی تنها با 3 روش تکثیر ساده

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر در نگهداری گیاهان آپارتمانی مبتدی هستید و دوست دارید تعداد گلدان‌ها را چند برابر کنید، این مطلب را از دست ندهید.
تکثیر گل قاشقی

بسیاری از ما گل قاشقی را می‌شناسیم و یکی از آن را در خانه داریم؛ یکی از دلایل محبوبیت این گل آپارتمانی زیبا، مقاومت بالای آن در هر شرایط محیطی است که به عبارت دیگر در دسته گیاهان آپارتمان مقاوم قرار دارد؛ اگر جزو افرادی باشید که به گل و گیاه علاقه دارید، حتما با انواع گل قاشقی آشنا هستید و می‌دانید که گل قاشقی نماد ثروت است؛ به همین دلیل قرار دادن این گلدان زیبا در محیط خانه می‌تواند انرژی مثبت را در خانه پراکنده کند. اگر دوست دارید یک گلدان کوچک را به تعداد زیادی تبدیل کنید، تنها لازم است فصل قلمه زدن گل قاشقی را بدانید. در این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشید تا روش‌های تکثیر گل قاشقی را به شما آموزش دهیم.

انواع روش‌های تکثیر گل قاشقی در خانه

برای تکثیر گل قاشقی می‌توانید به چند روش عمل کنید؛ مهم‌ترین نکته‌ای که باید در هنگام تکثیر به آن توجه داشته باشید، حتما از وسایلی استفاده کنید که کاملا ضدعفونی باشد؛ علاوه بر آن لازم است بدانید که بهار بهترین فصل قلمه زدن گل قاشقی است؛ اما این بدان معنا نیست که در فصل‌های دیگر نمی‌توان این گل را قلمه بزنید؛ برای آشنایی با نحوه قلمه زدن این گل با ما همراه باشید.

تکثیر گل قاشقی

تکثیر گل قاشقی در خاک

در این روش لازم است تا خاک مناسب را آماده کنید؛ برای قلمه زدن گل قاشقی در خاک لازم است از ترکیب پیت‌ماس، ماسه و خاک باغچه استفاده کنید؛ سپس یک ساقه سالم که طول آن بین 10 الی 15 سانتی‌متر است را از ساقه اصلی جدا کرده و برگ‌های پایینی آن را جدا کنید تا 2 تا 3 برگ بالایی باقی بماند.

سپس انتهای ساقه را به شکل عمودی به مدت نیم ساعت در آب قرار دهید تا شیره گیاه از انتهای ساقه خارج شود. در مرحله بعد ساقه را به صورت عمودی در خاک قرار دهید و خاک گلدان را به طور مرتب مرطوب نگهدارید. در نهایت گلدان در محیطی قرار دهید که نور غیر مستقیم به آن بتابد.

مطلب پیشنهادی:  4 مواد خانگی در دسترس برای تمیز کردن اتو سوخته!

تکثیر گل قاشقی

نگهداری گل قاشقی در آب

اگر مهارت خاصی در نگهداری گل و گیاه ندارید و دوست دارید که تعداد گلدان‌های خود را چند برابر کنید، تکثیر گل قاشقی در آب ساده‌ترین راه ممکن است؛ در این روش قسمت از ساقه و یا یک برگ سالم را انتخاب کرده و آن را درون آب قرار دهید؛ برای جلوگیری از پوسیدگی گیاه حتما لازم است که چند روز یکبار آب گل را تعویض کنید؛ در نهایت بعد از گذشت دو الی سه هفته بعد از آنکه گیاه ریشه زایی انجام داد و دارای ریشه‌ها بلند شد، می‌توانید گیاه را به گلدان مناسب که اندازه و زهکشی خوبی دارد منتقل کنید.

 تکثیر گل قاشقی در آب

تکثیر گل قاشقی به روش قلمه زنی ساقه

اگر قصد تکثیر گل قاشقی گلدار به این روش را دارید، لازم است ساقه‌ای را انتخاب کنید که کاملا سالم و بدون آفت باشد؛ علاوه بر آن طول ساقه انتخابی باید بین 5 تا 7 سانتی‌متر باشد؛ در صورتی که طول ساقه کمتر باشد احتمال ریشه دهی هم کمتر می‌شود.

در این روش لازم است تا انتهای قلمه را با قیچی به صورت مورب برش داده و آن را درون ماسه قرار دهید تا ریشه بزند؛ در صورتی که می‌خواهید سرعت ریشه‌زایی را بالا ببرید می‌توانید از هورمون ریشه‌زایی استفاده کنید. بعد از آنکه ساقه‌ها ریشه زدند، می‌توانید آن‌ها را به گلدان مناسب که دارای زهکشی نیز هستن انتقال دهید؛ بهترین خاک برای پرپشت شدن گل قاشقی ترکیبی از ماسه، مخلوط کوکوپیت و پرلیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

چگونه قند خون نرمال داشته باشیم؟

قند خون نرمال هر انسان بالغی که دچار بیماری، افت فشار و یا قند نباید، بر اساس پژوهش‌های به…