این گیاهان آپارتمانی هرگز نباید جابجا شوند

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بعضی از گیاهان آپارتمانی به جابه‌جایی محیط به‌شدت حساس هستند و بعد از جابه‌جایی دچار ریزش برگ می‌شوند. برای آشنایی با این گیاهان همراه ما باشید.
گیاهان آپارتمانی حساس به جابجایی

گیاهان آپارتمانی، جزو یکی از لوازم‌های تزیینی به شمار می‌آیند که قرار دادن آن‌ها در محیط خانه باعث شادابی و طراوت می‌شوند. از سوی دیگر بعضی از این گیاهان خاصیت تصفیه کننده هوا خانه را دارند و برای محیط آپارتمان که چرخش هوا در آن‌ها کم‌تر است بسیار مفید است؛ اما هنگام خرید گیاه آپارتمانی دلخواه باید نحوه مراقبت از آن‌ها را به خوبی بدانید؛ چرا که بعضی از گیاهان آپارتمانی حساس به جابجایی هستند و در صورتی که مدام در خانه جابجا شوند خراب می‌شوند. برای آشنایی با این گیاهان تا پایان مطلب با دلتامگ همراه باشید.

انواع گیاهان آپارتمانی حساس به جابجایی

بعضی گیاهان آپارتمانی بسیار حساس به جابجایی هستند و تغییر مکان می‌تواند باعث خسارت و آسیب به آن‌ها شود. در زیر تعدادی از گیاهانی که حساس به جابجایی هستند را بررسی می‌کنیم:

گیاهان آپارتمانی حساس به جابجایی

 کاج مطبق ازگیاهان آپارتمانی حساس به جابجایی

گونه‌هایی از درختان کاج مطبق مانند کاج سیاه، هستند که به جابجایی حساس هستند. ویژگی این درختان به گونه‌ای است که ریشه‌های حساسیت پذیری دارند و ممکن است با جابجایی و انتقال آن‌ها به مکان دیگر، خسارت ببینند. برای رشد کاج مطبق بهتر است آن را درون خاک بکارید؛ در صورتی که دوست دارید آن را درون گلدان نگهداری کنید، بهترین خاک برای کاج مطبق متخلخل، شنی و کمی اسیدی است. توجه داشته باشید که خاک این گیاه باید به طور مداوم مرطوب باشد و باید آن را در مکانی قرا دهید که در معرض نور  غیر مستقیم باشد.

 بنت قنسول

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم، بنت قنسول است؛ اما این گیاه به جابجایی بسیار حساس است؛ بهترین زمان برای آبیاری گیاه هنگامی است که با لمس خاک دست شما مرطوب نشود و هنگامی که مشاهده کرید گیاه در حال رشد ساقه و برگ‌های جدید است به آن کود دهید.

گیاهان آپارتمانی حساس

نخل ماداگاسکار

اگر می‌خواهید ظاهر خانه شما لوکس شود، حتما یکی از گیاه را در خانه نگهداری کنید؛ اما توجه داشته باشید که نخل ماداگاسکار جزو گیاهان آپارتمانی حساس به جابجایی هستند؛ بنابراین بهتر است آن را در مکانی قرار دهید که نیاز به جابجایی مداوم نداشته باشد. این گیاه به نور بسیار نیاز دارد و لازم است  به رطوبت مناسب خاک و آبیاری منظم  آن توجه داشته باشید.

گیاهان آپارتمانی حساس به جابجایی

بنجامین از گیاهان آپارتمانی حساس به جابجایی

بنجامین با برگ‌های سبز تیره و شاخه‌های قوی، ظاهری دل‌پذیر دارد که می‌تواند محیط خانه شما را زیباتر کند، این گیاه برای رشد و توسعه مناسب نیاز به نور معتدل تا روشن دارد و ترجیحاً در محیطی با نور غیرمستقیم قرار داده شود. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نگهداری این گیاه به آن توجه داشت، جابجا نکردن گیاه است.

مطلب پیشنهادی:  5 روش کاربردی برای خشک کردن لباس در خانه‌های کوچک

ریشه‌های این گیاه بسیار حساس است؛ بنابراین اگر قصد دارید گلدان آن را تعویض کنید، بهترین زمان جابجایی گیاه هنگامی است که از قبل به طور منظم خاک گیاه را آبیاری کرده باشید تا مرطوب شود و بتوانید با کمترین فشار به ریشه‌ها، گیاه را بیرون آورید. طول عمر این گیاه حدود ۳۰ تا ۵۰ سال است و باید برنامه ثابت و منظمی برای آبیاری آن در نظر بگیرید تا گیاه دچار پوسیدگی ریشه نشود.

گیاهان آپارتمانی حساس به جابجایی

 کروتون

گیاه کروتون یکی از گیاهان آپارتمانی است که حساسیت خاصی نسبت به جابجایی دارد. ریشه‌های کروتون نسبتاً حساس هستند و در صورت جابجایی یا تغییر محیط، ممکن است تا مدت زمان کوتاهی شاهد پژمردگی گیاه باشید. به عبارت دیگر می‌توان گفت جابجایی علت ریزش برگ کروتون است. بهترین زمان برای جابجایی گل کروتون، فصل بهار است؛ چرا که در این فصل، گیاهان به طور طبیعی رشد خود را آغاز می‌کنند و ریشه‌ها بهترین قدرت ریشه‌زایی را دارند.

برای نگهداری این گیاه بهتر است خاک آن همیشه مرطوب باشد؛ اما برای آبیاری کلی اجازه دهید خاک بین دو آبیاری خشک شود. بهتر است هفته‌ای یک بار اطراف برگ‌ها را مه‌پاش کنید یا یک سینی شن خیس در نزدیکی گیاه بگذارید.

گیاهان آپارتمانی حساس به جابجایی

 فیکوس از گیاهان آپارتمانی حساس به جابجایی

 فیکوس، از گیاهان آپارتمانی است که حساسیت خاصی نسبت به جابجایی دارد. ریشه‌های فیکوس حساس و قوی نیستند و در صورت جابجایی، ممکن است برخی از ریشه‌ها آسیب ببینند و در نتیجه رشد گیاه متوقف شود. بنابراین اگر قصد دارید فیکوس را جابجا کنید، بهتر است در فصل بهار یا تابستان این کار را انجام دهید. در این فصل‌ها، فرآیند رشد گیاهان بیشتر است و جابجایی برای آن‌ها کمتر مشکل ساز خواهد بود.

دقت داشته باشید که هنگام جابجایی فیکوس از گلدان با اندازه مناسبی استفاده کنید. گلدان باید دارای حفره‌های خروج آب باشد تا زهکشی بهتری داشته باشد. قبل از جابجایی، مطمئن شوید که خاک گلدان خشک است تا جابجایی آسان‌تر باشد و ریشه‌ها آسیب نبینند. خاک جدید را در اطراف ریشه‌ها بریزید و خوب فشار دهید تا گیاه در محل جدید استحکام پیدا کند. سپس گیاه را آبیاری کنید تا خاک به طور کامل مرطوب شود. برای آنکه گیاه به محیط جدید عادت کند، در روزهای اول تماس با گیاه را به حداقل برسانید تا ریشه‌ها به محیط جدید عادت کنند.

پیشنهاد مطالعه: 3 روش عالی و ساده برای تکثیر گیاه برگ انجیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی

لیوان و استکان چای جزو آن دسته از ظرف‌هایی هستند که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرن…