3 ماده جادویی برای تمیز کردن چدن گاز استیل و شیشه‌ای

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای از بین بردن چربی روی چدن و صفحه گاز، نیازی به استفاده از مواد شیمایی خطرناک نیست، با این مواد به راحتی و بدون آسیب رسیدن به گاز چربی‌ها را پاک کنید.
تمیز کردن چدن گاز

اجاق گاز جزو آن دسته از وسایلی است که در آشپزخانه روزانه با آن سروکار داریم و مستقیم در معرض چربی غذا قرار دارد؛ بنابراین اگر به طور منظم آن را تمیز نکنیم، چربی‌ها به مرور زمان روی همدیگر جمع شده و از بین بردن چربی‌ها و تمیز کردن چدن گاز بسیار سخت می‌شود. در صورتی که می‌خواهید از شر سیاه شدن سر شعله گاز خلاص شوید، برای آشنایی با بهترین ماده از بین برنده چربی، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

بهترین روش برای تمیز کردن چدن گاز

برای تمیز کردن شعله گاز، فرقی نمی‌کند که گاز شما استیل باشد یا شیشه‌ای؛ در ابتدا باید مطمئن شوید که گاز خاموش است و به برق متصل نیست، سپس تمام قطعات چدنی و سرشعله‌های گاز را جدا کرده و در مرحله بعد با استفاده از چند مواد خانگی، بهترین پاک کننده قوی چربی گاز را درست می‌کنیم. بهترين روش تميز كردن اجاق گاز عبارتند از:

تمیز کردن چدن گاز با سرکه و جوش شیرین

استفاده از سرکه به دلیل خاصیت اسیدی یک روش موثر برای تمیز کردن چدن گاز و از بین بردن لکه‌های سرسخت روی آن است؛ در این روش باید به شیوه زیر عمل کنید:

ابتدا از سرد بودن چدن گاز مطمئن شوید؛ سپس در یک ظرف، مقداری سرکه سفید ریخته و آن را با آب ترکیب کنید؛ نسبت آب به سرکه باید یک به یک باشد. در مرحله بعد با استفاده از یک حوله، سرکه را روی سطح چدن بمالید و اجازه دهید این مواد 10 تا 15 دقیقه بماند. بعد از این مدت حوله را از سطح چدن بردارید و با آب گرم آن را بشویید.

در نهایت در یک قابلمه کوچک مقداری آب جوش را ریخته و 1 قاشق غذاخوری جو‌ش‌شیرین را اضافه کنید و چدن گاز را درون این مخلوط قرار دهید و آن را برای چند دقیقه بجوشانید. پس از جوشاندن، چدن گاز را از روی قابلمه بردارید و با آب گرم شستشو دهید و به آرامی با حوله خشک کنید.

تمیز کردن چدن گاز

تمیز کردن شعله گاز با بیکربنات سدیم

بیکربنات سدیم، از مواد خانگی موثر برای تمیز کردن چدن است. شعله گاز ممکن است به دلیل استفاده مکرر زنگ‌ بزند و دچار کثیفی شود، اما با استفاده از بیکربنات سدیم می‌توانید به آسانی آن را تمیز کنید. برای استفاده از بیکربنات، شبکه‌های گاز را باز کرده و در یک ظرف مناسب یک قاشق غذاخوری بیکربنات سدیم را در یک لیوان آب حل کنید و با استفاده از اسفنج نرم، محلول بیکربنات سدیم را روی شعله گاز بمالید و به آرامی روی آن حرکت دهید تا کثیفی را پاک کنید. بعد از گذشت چند دقیقه با یک حوله نرم، شعله گاز را به آرامی پاک کنید و بعد آن را با آب گرم بشویید و بگذارید خشک شود.

مطلب پیشنهادی:  هرچه سریع‌تر این ۵ وسیله را از آشپزخانه‌تان بیرون بیندازید

تمیز کردن چدن گاز

استفاده از لیموترش برای تمیز کردن چدن گاز

لیموترش یکی از مواد خانگی موثر برای پاک کردن چدن گاز است. اسیدیته طبیعی لیموترش می‌تواند به طور موثری با لکه‌های روی سطح چدن گاز برخورد کند و آن‌ها را از بین ببرد؛ برای استفاده از لیموترش ابتدا چدن گاز را خاموش کنید و اجازه دهید کاملاً سرد شود. سپس در یک لیوان آب، یک قاشق غذاخوری لیموترش بریزید و با استفاده از یک حوله نرم، محلول لیموترش را روی سطح چدن گاز بمالید و به آرامی روی لکه‌ها و زنگ‌های سطح چدن حرکت دهید. پس از گذشت 5-10 دقیقه، حوله را از سطح چدن بردارید و سطح چدن را با آب گرم بشویید. اگر لکه‌ها به طور کامل پاک نشده‌اند، مجدد این روند را تکرار کنید.

تمیز کردن چدن گاز

پاک کردن چربی روی صفحه شیشه‌ای گاز

پاک کردن چربی روی گاز شیشه‌ای کمی سخت‌تر از گاز استیل است؛ چرا که نیاز به مراقبت بیشتری دارد؛ برای پاک کردن چربی روی صفحه شیشه‌ای گاز، می‌توانید از مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید. در این روش با استفاده از یک حوله نرم، بخشی از آن را به مایع ظرفشویی یا آب داغ خالص بخیسانید و آن را روی صفحه شیشه‌ای گاز بمالید و به آرامی در حالی که فشار ملایمی روی حوله دارید، به سمت پایین حرکت دهید. در صورتی که چربی‌های روی گاز سخت بودند می‌توانید با افزودن یک قاشق غذاخوری اسید استیک به محلول، مواد قوی‌تری برای تمیز کردن چدن گاز شیشه‌ای درست کنید.

پیشنهاد مطالعه: جدیدترین مدل چیدمان آشپزخانه بدون اپن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی

لیوان و استکان چای جزو آن دسته از ظرف‌هایی هستند که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرن…