مرد تا چند سال می‌‌تواند همسر خود را طلاق ندهد؟

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بابالا گرفتن اختلافات زوجین برخی از آن‌ها تصمیم به جدایی وطلاق می‌گیرند که پروسه طلاق گرفتن دارای نکات و شرایط خاص خودش است.
طلاق یک طرفه

باتوجه‌به اینکه حق طلاق در ایران با مرد است گاهی این سؤال مطرح می‌شود که مردان تا چه زمانی می‌توانند همسر خود را طلاق ندهند. طلاق یک طرفه از جمله موضوعاتی است که خیلی از افراد دوست دارند از آن اطلاع داشته باشند به همین علت در این مطلب از دلتامگ قصد داریم به این موضوع بپردازیم و به شما بگوییم تا چه زمانی مرد می‌تواند همسرش را طلاق ندهد.

طلاق یک طرفه

طلاق انواع مختلفی دارد که از انواع آن می‌توان به طلاق یک طرفه از جانب زن و طلاق یک‌ طرفه از جانب مرد و در نهایت طلاق توافقی اشاره کرد.

شرایط طلاق یک طرفه مرد چیست؟

اگر طلاق از جانب مرد مطرح شود زوج باید تمام حق‌وحقوق قانونی زن از جمله مهریه، نفقه و اجرت‌المثل را بپردازد حالا سپس دادگاه به دادخواست طلاق مطرح شده از سمت مرد رسیدگی خواهد کرد.

زمانی که زن راضی به طلاق نباشد امکان فرجام‌خواهی برای حکم دادگاه را خواهد داشت. بااین‌وجود چون حق طلاق در ایران با مرد است اگر مرد همه حقوق زن را بپردازد می‌تواند او به‌صورت یک‌طرفه طلاق بدهد.

شرایط طلاق یک‌طرفه زن چیست؟

شرایط طلاق یک‌طرفه از جانب زن نسبت به طلاق از جانب مرد و طلاق توافقی پیچیده‌تر است. زیرا زن برای اینکه بتواند از همسرش طلاق بگیرد باید دلیل محکمه‌پسند ارائه کند.

البته زمانی که  مرد در دفتر اسناد رسمی حق طلاق را به همسرش داده باشد، زن می‌تواند یک طرفه و بدون دلیل از همسرش طلاق بگیرد.

شرایط طلاق یک‌طرفه زن چیست؟

از جمله دلایلی که برای طلاق یک طرفه از جانب زن لازم است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم حضور مرد در طی 9 ماه متوالی در منزل
  • اعتیاد مرد به مشروب و دخانیات
  • دریافت حکم حبس بیشتر از 5 سال
  • عسروحرج زن در زندگی
مطلب پیشنهادی:  دریافت حق سرقفلی برای مالک

اگر زن این موارد را به دادگاه ارائه کند، دادگاه شرایط و دلایل ارائه شده توسط زن را بررسی کرده حالا اگر دلایل ارائه شده برای طلاق یک طرفه از جانب زن قابل‌قبول باشد، دادگاه زن را یک‌طرفه طلاق می‌دهد.

طبق ماده 1023 قانون مدنی، اگر مرد به مدت 4 سال یا بیشتر از کانون خانواده‌اش دور باشد و به همسر و فرزندانش سر نزده باشد، زن می‌تواند درخواست طلاق یک طرفه را مطرح کند.

مرد تا چه زمانی می‌‌تواند زن را طلاق ندهد؟

مرد تا چه زمانی می‌‌تواند زن را طلاق ندهد؟

اگر مرد هیچ آزار و اذیت و مشکلی برای زن ایجاد نکرده باشد و نفقه و خرجی وی را نیز به‌موقع و به میزان لازم پرداخت رده باشد، زن می‌تواند بدون داشتن حق طلاق از همسرش جدا شود؛ بنابراین اگر زن نتواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای جدایی به دادگاه اعلام کند که مورد قبول دادگاه، قانون و قاضی باشد، امکان درخواست طلاق یک طرفه و جدایی از جانب وی وجود نخواهد داشت.

در این شرایط مرد می‌تواند مانع از جدایی زن شده و او را تا هر زمانی که بخواهد طلاق ندهد؛ بنابراین اگر برای ثبت درخواست طلاق یک طرفه روش‌های قانونی طلاق از طرف زن را بلد نباشید، امکان دارد که نیاز به‌صرف چندین سال زمان برای ثبت درخواست طلاق و به نتیجه رساندن آن داشته باشید.

یک نظر

  1. ناشناس

    17 آذر 1402 در 0:51 ق.ظ

    خیلی عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…