قانون جدید سهم زن از ارث شوهر

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعاتی که در اکثر خانواده‌ها به یک چالش تبدیل می‌شود، موضوع ارث بردن است. میزان سهم‌الارث هر فرد در قانون مدنی ایران مشخص شده است.
قانون جدید سهم زن از ارث شوهر 

طبق قانون مدنی، سهم زن از ارث شوهر در صورتی که مرد فرزندی داشته باشد یا نداشته باشد متفاوت بوده و یکی از موضوعات همواره مورد اختلاف، میزان سهم زن از اموال مرد بر اساس اصلاحیات سال 1387 برخی مواد قانون مدنی در خصوص میزان ارث زن از اموال همسرش است. همراه دلتامگ باشید.

سهم زن از ارث شوهر در صورت داشتن فرزند

در نورد سهم زن از ارث شوهر و میزان ارث زن از اموال شوهرش باید بگوییم که سهم‌الارث زن از اموال شوهر، در صورت داشتن فرزند با حالتی که مرد فرزندی ندارد متفاوت است.

نکته مهمی که باید دراین‌خصوص دقت کنیم آن است که وجود فرزند یا عدم وجود فرزند، در خصوص متوفی ملاک است. یعنی معیار تفاوت میزان سهم‌الارث زن این است که مرد هنگام فوت فرزندی داشته یا فرزندی نداشته باشد و همچنین مهم نیست این فرزندان حاصل ازدواج او با همسر فعلی خود باشد یا همسر سابقش.

طبق فقه و اسلامی و بر اساس ماده 913 قانون مدنی قانون مدنی، سهم‌الارث زن و سهم زن از ارث شوهرش، اگر مرد فرزند داشته باشد، یک هشتم است.

طبق ماده 946 قانون مدنی ارث زن از اموال شوهرش در صورت فرزنددار بودن مرد، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیر منقول اعم از عرصه و اعیان (زمین، ساختمان، بنا و درختان) است.

سهم زن از ارث شوهر در صورت داشتن فرزند

سهم زن از ارث شوهر درصورتی‌که مرد فرزند نداشته باشد

طبق موضوعاتی که در ابتدا بیان کردیم فرزند دار بودن یا نبودن مرد هنگام فوت بر سهم‌الارث زن و میزان ارث زن از اموال شوهر تأثیرگذار است. طبق آنچه در قانون مدنی آمده است، سهم‌الارث زن از اموال مرد در صورت نبود فرزند بیشتر است.

اگر مرد فوت کند درحالی‌که فرزندی نداشته باشد، سهم زن از ارث شوهر یک‌چهارم خواهد بود و به استاد ماده 946 قانون مدنی ارث زن از اموال شوهر در صورت نبود فرزند، یک چهارم از عین اموال منقول و یک چهارم از قیمت اموال غیر منقول است.

نکته مهمی که دررابطه‌با سهم زن از ارث شوهر وجود دارد آن است که اگر مردی چند زن داشته باشد، سهم‌الارث شرعی زن را که بعد از فوت همسرش به او تعلق می‌گیرد به‌تساوی بین آن‌ها تقسیم می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  سهام ممتاز چیست و چه فرقی با سهام عادی دارد؟

برای مثال اگر مرد فوت شده دو زن داشته باشد و فرزند هم داشته باشد، سهم دو زن از شوهر به این صورت است که سهم شرعی زن از ترکه یک‌هشتم است و پس از آن به طور مساوی بین دو زن تقسیم می‌شود.

سهم زن از ارث شوهر 

قانون جدید سهم زن از ارث شوهر

تا قبل از سال 1387 سهم زن از اموال همسرش فقط منحصر به ارث بردن از عین اموال منقول و قیمت اموال غیر منقول بود. در واقع زن از بناها و درختان، از زمین، از عین زمین و از قیمت آن ارث نمی‌برد اما بعد از سال 1387 مواد 946 و 948 قانون مدنی که در خصوص سهم‌الارث زن و سهم زن از ارث شوهرش صحبت می‌کردند اصلاح شد و قانون جدید سهم زن از ارث شوهر به تصویب رسید.

به این شکل که در حال حاضر ارث زن از اموال شوهرش علاوه بر عین اموال منقول شامل قیمت بنا، قیمت درختان و قیمت زمین نیز می‌شود و زن می‌تواند از قیمت اموال غیرمنقول از جمله زمین نیز ارث ببرد.

و در صورت سرپیچی وراث از پرداخت قیمت اموال غیرمنقول، به استناد ماده 948 قانون مدنی، زن می‌تواند از عین اموال غیرمنقول نیز ارث ببرد. ماده 948 بیان می‌کند: “هرگاه ورثه از اداء قیمت امتناع کنند زن می تواند حق خود را از عین اموال استیفاء نماید.” بدین نحو که زن از طریق دادگاه اقدام به مطالبه سهم خود از اموال غیر منقول می نماید و در صورت استنکاف وراث از پرداخت قیمت اموال، زن می تواند به حکم دادگاه عین مال غیر منقول را به نسبت سهم الارث خود تملک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…