این ویژگی برج میلاد شما را شوکه می‌کند!

0
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آیا می‌دانستید بزرگ‌ترین رستوران‌گردان دنیا در تهران است؟
معماری برج میلاد

اگر به تهران سفر کرده باشید، حتما بلندترین آسمان‌خراش ایران را دیده‌اید یا درباره آن شنیده‌اید. برج میلاد بلندترین سازه در ایران است که در میان رتبه‌بندی‌های جهانی، جایگاه 6 برج بلند مخابراتی جهان، 19 برج بلند نامتکی در دنیا و 3 برج بلند خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. این برج با 13 هزار متر زیربنا، یکی از قطب‌های مهم گردشگری در ایران است. برج میلاد به دلیل ساختار منحصر به فردش به گونه‌ای طراحی شده است که از تمام نقاط ایران قابل مشاهده است. در صورتی که علاقه دارید درباره معماری برج میلاد بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

معماری برج میلاد

تاریخچه برج میلاد

تهران در دهه 70 با مشکلات زیر ساختی بسیاری در حوزه مخابرات کشور مواجه بود. با ادامه یافتن این روند مسئولان تصمیم گرفتند برای بهبود بخشیدن به این وضعیت، سازه‌ای طراحی کنند که علاوه بر برطرف کردن مشکل مخابرات کشور، بتواند در کنار برج آزادی نمادی باشد که همه دنیا، ایران را با آن بشناسند. بعد از مطالعات صورت گرفته بر روی مناطق مختلف تهران، سرانجام تپه‌های کوه نصر برای ساخت این سازه در نظر گرفته شد و در سال 1376 با برنامه‌ریزی مهندسان، پروژه کلنگ‌زنی شد.

ساخت برج 11 سال طول کشید و سرانجام در سال 1387 با حضور نمایندگان، برج میلاد افتتاح شد. طراح این سازه باشکوه محمدرضا حافظی بود. با ساخت برج میلاد تحول گسترده‌ای در ارتباطات بی‌سیم شهر تهران و گسترش فرکانس‌های رادیویی و تلویزیونی صورت گرفت. علاوه بر آن خدمات مختلف در حوزه گردشگری و هواشناسی نیز از دیگر کاربری‌های معماری برج میلاد است.

دانستنی‌های معماری برج میلاد

در منطقه 2 شهرداری تهران، تپه کوه نصر قرار دارد که مجموعه برج میلاد با مساحت 75 هکتار در این منطقه قابل مشاهده است. برج میلاد از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از شرق به بزرگراه چمران و از غرب به بزرگراه شیخ فضل الله مرتبط است. برای بازدید از برج میلاد می‌‎توانید از وسایل شخصی یا نقلیه عمومی استفاده کنید. همچنین ایستگاه مترو برج میلاد در خط هفت متروی تهران تعبیه شده و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

تاریخچه برج میلاد

در هر طبقه برج میلاد چه می‌گذرد

برج میلاد 436 متر ارتفاع و 150 هزار تن وزن دارد که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. در ساخت برج میلاد 17 هزار متر مربع شیشه استفاده شده است. هنگام ورود به برج، با یک لابی و 6 طبقه تجاری مواجه می‌شوید که در زیر این طبقات بخش تاسیسات برج قرار دارد که با آسانسور پر سرعت به بخش‌های مختلف ساختمان دسترسی دارد.

در هر طبقه برج میلاد چه می‌گذرد

 طبقه همکف

پذیرش از بازدیدکنندگان در این طبقه انجام می‌شود همچنین برای این طبقه 6 آسانسور به همراه سنسور تشخیص میزان آلودگی هوا تعبیه شده است.

طبقات اول و دوم

در این طبقات برج، تاسیسات و پناهگاه برای موارد خطرناک از قبیل آتش‌سوزی و … قرار دارد.

مطلب پیشنهادی:  کدام پارچه برای مبلمان راحتی مناسب است؟

طبقه سوم

بخش‌های مختلف تفریحی از این طبقه به بعد شروع می‌شوند. در این طبقه یک سکوی دید بسته قرار دارد که 880 متر وسعت دارد و می‌توانید مناظر مختلف شهر را در آن مشاهده کنید. علاوه بر آن در این طبقه موزه هدایا و دست‌‌نوشته‌های شهرداری تهران نیز قرار دارد. اگر به دست‌‌نوشته‌های قدیمی علاقه دارید این طبقه می‌تواند شما را به وجد بیاورد.

معماری برج میلاد

طبقه چهارم

موزه سکه در این طبقه قرار دارد. با ورود به این موزه، ۱۶۰ سکه از دور‌ه‌های مختلف تاریخی را می‌بینید. اکثر این سکه‌ها متعلق به دوره‌های هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان هستند و توسط کلکسیونرهای شخصی جمع‌آوری و به موزه اهدا شده‌اند.

تاریخچه برج میلاد

طبقه پنجم

زیباترین موزه ایران در این طبقه قرار دارد که موزه مشاهیر نام دارد. این موزه در ارتفاع 271 متری واقع شده است. میان مجسمه‌های موزه مشاهیر، تندیس شخصیت‌های برجسته‌ تاریخی، فرهنگی، ادبی، هنری و همین‌طور دانشمندان بزرگ ایرانی دیده می‌شوند. این آثار برجسته که در اندازه‌هایی واقعی قرار دارند به دست استاد توانمند علیرضا خاقانی طراحی و ساخته شده‌اند.

طبقه ششم

در ساختمان اصلی برج میلاد و همین‌طور فضای اطراف محوطه برج میلاد رستوران‌های متعددی وجود دارند، اما معروف‌ترین رستوران در مجموعه برج میلاد، در طبقه ششم ساختمان رأس برج میلاد قرار داد و آن را با نام «رستوران گردان برج میلاد» می‌شناسند. این رستوران بزرگ‌ترین رستوران گردان جهان است و با ظرفیت ۴۰۰ نفر، هر یک ساعت، یک دور کامل می‌چرخد. رستوران گردان برج میلاد در ارتفاع ۲۷۶ متری، چشم‌انداز کاملی از شهر تهران به مشتریان نشان می‌دهد.

رستوران گردان

طبقه هفتم

این طبقه جزو مهم‌ترین طبقات برج میلاد است که سکوی دید باز در آن قرار دارد. این سکو در ارتفاع 280 متری واقع شده که بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. در این طبقه دوربین‌هایی را برای تماشای نقاط مختلف شهر قرار داده‌اند که بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از آن‌ها نقاط مختلف شهر را رصد کنند.

گنبد آسمان

معماری طبقه دوازدهم برج میلاد

آخرین طبقه از برج در ارتفاع ۳۰۲ متری قرار دارد که سازه زیبای گنبد آسمان در آن است. این اثر هنری کار دست هنرمند برجسته دکتر رضا یحیایی است و در طراحی آن عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش به چشم می‌خورند.

گنبد آسمان

نتیجه‌گیری: تهران پایتخت سرزمین پهناور ایران، دیدنی‌های بسیار جذابی درون خود جای داده که یکی از آن‌ها برج میلاد است. برج میلاد بزرگ‌ترین آسمان خراش ایران به شمار می‌آید که بازدید از آن می‌تواند بسیار جذاب باشد.

پیشنهاد مطالعه: «بنایی قدیمی در تهران که نماد ایران شد»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

ایده های جذاب برای چیدمان بالکن لاکچری

بالکن‌ها می‌توانند فضایی عالی برای استراحت، غذا خوردن و لذت بردن از فضای باز باشند. با کمی…