رخون، قلعه‌ای مخوف در گیلان

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی فومن در استان سرسبز و خوش آب‌وهوای گیلان است.
قلعه رودخان

از بناهای تاریخی شهر فومن در استان گیلان، قلعه رودخان است که قدمت آن مربوط به دوره ساسانیان است. در طول تاریخ این قلعه همچون دژی مستحکم، شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است. این قلعه اکنون از مکان‌های مهم و دیدنی در گیلان است که هرساله  گردشگران بی‌شماری را به سوی خود جذب می‌کند. چنانچه علاقه‌مند هستید درباره این قلعه زیبا بیشتر بدانید تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

قلعه رودخان

تاریخچه قلعه رودخان

در زمان ساسانیان با حمله عرب‌ها به ایران، نظامیان تصمیم گرفتند قلعه‌‌ای بسازند و به عنوان پایگاه نظامی از آن استفاده کنند. بعد از گذشت تقریبا یک قرن، در آن زمان مظفرالسطان فرمانروای بیه‌پیش بود که از دستور صفویان سرپیچی کرد و اقدام به بازسازی قلعه کرد. او قصد داشت از این طریق در برابر صفویان مقاومت کند، اما موفق نشد و سرانجام در تبریز دستگیر و اعدام شد.

در آن زمان نام قلعه رودخان، دژرودگان یا روگان بود. با گذشت زمان به دلیل اینکه در سمت راست این قلعه، رودخانه‌ای قرار داشت که همه آن را به نام رخون می‌شناختند. از آن پس این مکان قلعه رودخان نام گرفت که مردم محلی آن را به نام قلعه رخون می‌شناسند. ساخت قلعه در ارتفاعات سبب شد تا برای ورودی آن تعداد زیادی پله بسازند، که نام دیگر این مکان قلعه هزار پله نیز می‌باشد. در ورودی قلعه کتیبه‌ای وجود داشت که تنها سند تاریخی قلعه به شمار می‌آید و اکنون در موزه گنجینه رشت قرار دارد.

قلعه رودخان

معماری قلعه رودخان

قلعه رودخان در ارتفاعات جنگلی بنا شده که 2.6 هکتار مساحت دارد و طول دیوار آن 1500 متر است. همچنین این قلعه 665 تا 715 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. در سال 1354 این معماری زیبا به عنوان آثار ملی و تاریخی ایران به ثبت رسیده است. اگر به استان گیلان سفر کردید و دوست دارید از این قلعه زیبا دیدن کنید، باید از روستاهای کردمحله، گشت، سیاهکل، سعیدآباد، گورا پست، گشت رودخان و ملسکام عبور کنید و در نهایت با طی کردن مسافت 3 کیلومتری جاده خاکی، به این قلعه می‌رسید.

مطلب پیشنهادی:  دکور دیوار پشت تلویزیون با 5 کاغذ دیواری زیبا

شاه‌نشین، مهم‌ترین بنا در قسمت غربی این قلعه است که در بالاترین بخش قلعه ساخته شده و ساختار آن با دیگر قسمت‌ها متفاوت است. چشمه‌ آبی که قبلا منبع اصلی تأمین آب قلعه بوده در حیاط شاه‌نشین قرار داشته است.

قلعه رودخان

مشخصات قلعه رخون

هنگامی که به این قلعه وارد می‌شوید، مشاهده می‌کنید که قلعه از دو قسمت تشکیل شده است. در قسمت غربی قلعه ارگ قرار دارد که جنس آن از آجر است. قسمت شرقی قراول‌خانه‌ها قرار دارند که از دو طبقه ساخته شده‌اند و بر اطراف مسلط هستند؛ همچنین در گودترین قسمت قلعه، چشمه قرار دارد که محیطی ترسناک را به وجود آورده است.

علاوه بر آن در بخش شرقی قلعه، دوازده ورودی، زندان، درب اضطراری، حمام و آبریزگاه قرار دارد. بخش غربی نیز شامل دوازده ورودی، چشمه، حوض، آب‌انبار، سردخانه، حمام، آبریزگاه شاه‌نشین و چند واحد مسکونی که با برج و بارو محصور شده‌اند، دیگر بناهای این بخش را تشکیل می‌دهند. همچنین ۴۰ برج دیده‌بانی دور تا دور قلعه را احاطه کرده که اتاق‌های هشت ضلعی آن با طاق‌های گنبدی پوشانده شده‌است.

نتیجه‌گیری: در ابتدای مسیر صعود به قلعه رودخان و کمی جلوتر از پارکینگ، بازار وجود دارد که به‌محض رسیدن به این مکان، آن را می‌بینید و با ورود به آن و پوشیدن لباس‌های محلی می‌توانید اوقات خوشی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

پیشنهاد مطالعه: «بنایی قدیمی در تهران که نماد ایران شد»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

انتخاب زیبا‌ترین رنگ پرده برای اتاق نشیمن

انتخاب رنگ پرده برای اتاق نشیمن می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا عوامل مختلفی مانند رنگ دی…