تخت پادشاهی که ثبت جهانی شد

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا می‌دانستید در آذربایجان شرقی بنای تاریخی عجیب و اسرارآمیزی وجود دارد که در آن دیوها را زندانی می‌کرده‌‌اند؟
جاذبه تاریخی تخت سلیمان در آذربایجان

تخت سلیمان که در زمان قدیم «شهر گنجک» نام داشت، در دره‌ای سرسبز قرار دارد و از جاهای دیدنی تکاب در آذربایجان شرقی به شمار می‌آید. تخت سلیمان که به‌عنوان زادگاه زرتشت از آن نام برده‌شده، پنج دوره تاریخ و تمدن بشری را به خود دیده‌است. در صورتی که علاقه‌مند هستید درباره جاذبه تاریخی تخت سلیمان در آذربایجان بدانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

تخت سیلمان کجاست؟

تخت سلیمان یا شهر گنجک در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب استان آذربایجان شرقی و درون یک دره‌ سرسبز قرار دارد. جاذبه‌های طبیعی این دره سرسبز در نوع خود در دنیا بی‌نظیر هستند، در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان، یک کوه مخروطی میان تهی وجود دارد که هزاران سال پیش، بر اثر وقوع آتش فشان به وجود‌آمده، اهالی محل این کوه زیبا را زندان سلیمان یا زندان دیو می‌شناسند و معتقد هستند حضرت سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند در این کوه زندانی کرده‌است.

جاذبه تناریخی تخت سلیمان در آذربایجان شرقی

تاریخچه تخت سلیمان

تخت سلیمان 124 هزار متر مربع مساحت دارد و به فرمان بهرام گور ساخته شده‌است. بناهایی که در مجموعه تخت سلیمان قرار دارند، مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی یعنی اشکانی، ساسانی و ایلخانی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آتشکده و تالارهای دوره ساسانی اشاره کرد. مطالعه آثاری که از تخت سلیمان به‌دست‌آمده، از سکونت ۳۰۰۰ ساله انسان‌ها در این مکان خبر می‌‎دهد. بقایای دهکده‌ای مسکونی که در شمال غربی دریاچه قرار دارد، یکی از این موارد است که طبق پژوهش‌ها به دوره هخامنشی مربوط می‌شود.

با روی کار آمدن ایلخانان مغول در قرن هفتم هجری، از این محل به عنوان تفرجگاه تابستانی استفاده می‌شد. در آن زمان آقاخان با احداث بناهای مختلفی همچون سالن شورا، ایوان شرقی و ساختمان‌های 8 و 12 ضلعی یک‌بار دیگر جان تازه‌‌ای به مجموعه تاریخی تخت سلیمان تکاب بخشید. پس از سقوط حکومت ایلخانی، از تخت سلیمان به‌عنوان دهکده و بازارچه فصلی استفاده می‌شد و در دوره صفوی به سکونت‌گاه ییلاقی عشایر تبدیل شد.

مطلب پیشنهادی:  آیا می‌دانید که بهترین رنگ مبل برای خانه های کوچک کدامند؟

در نهایت ۲۵۰ سال پیش بود که تخت سلیمان برای همیشه خالی از سکنه شد و به‌تدریج داستان‌ها و افسانه‌های زیادی درباره آن شکل گرفت. طبق یکی از این باورها، این محل منتسب به سلیمان نبی (ع)‌ بود و از همین رو کمتر مورد دستبرد قرار گرفت و بعدها از آن محافظت شد. تخت سلیمان در سال ۶۲۴ میلادی به دستور امپراتور روم ویران شد. سرانجام مرمت این مکان تاریخی در سال 1372 آغاز شد و در سال 1382 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

چملی، جاذبه تاریخی تخت سلیمان در آذربایجان

چملی، جاذبه تاریخی تخت سلیمان در آذربایجان

در فاصله ۲۰ کیلومتری محوطه تخت سلیمان، با دریاچه‌ای زیبا مواجه خواهید شد. این چشمه جوشان و آهکی که هزاران سال قدمت دارد، چملی نام دارد. درجه حرارت آب این دریاچه در تابستان و زمستان یکسان و در حدود 21 درجه است که همین موضوع ثابت می‌کند آب آن از سفره‌‌های زیر زمینی در عمق بسیار زیاد تامین می‌شود. از آنجا که آب این دریاچه املاح و آهک زیادی دارد، برای آشامیدن مناسب نیست.

پیشنهاد مطالعه: آیا از پرسپولیس دیدن کرده‌اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین چیدمان مبلمان کلاسیک و داشتن منزلی شیک

چیدمان مبلمان کلاسیک می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود و به سلیقه شخصی، نوع فضا و تعداد…