بنایی قدیمی در تهران که نماد ایران شد

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا می‌دانید جامع‌ترین کتابخانه در کدام برج تهران قرار دارد؟
معماری زیبای برج آزادی

از سمبل‌ها و جاذبه‌های گردشگری مهم در پایتخت ایران، برج آزادی است. معماری زیبای برج آزادی متعلق به دوران معاصر در ایران می‌باشد که توسط حسین امانت طراحی شده است. برج آزادی در مجاورت با فرودگاه مهرآباد قرار دارد. همین امر باعث شده بسیاری از گردشگران هنگام ورود به این شهر با این شاهکار معماری روبه‌رو شوند. برج آزادی از زمان ساخت تا به امروز شاهد حوادث گوناگونی بوده و اکنون مردم ایران، این برج را نه تنها به‌خاطر معماری‌اش بلکه برای نامش دوست دارند. در صورتی که علاقه‌مند هستید درباره این برج زیبا و تاریخچه آن بدانید تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

برج آزادی

تاریخچه برج آزادی

در سال 1345 حکومت پهلوی دستور داد نمادی طراحی شود تا در تمام دنیا آن را به عنوان نماد ایران بشناسند. بنابراین میان معماران مسابقه‌ای برگزار شد تا بهترین معماری که از ذوق هنری بیشتری برخوردار است انتخاب شود. حسین امانت معمار 24 ساله فارغ‌التحصیل از دانشکده هنرهای زیبا در این مسابقه انتخاب شد و مسئولیت ساخت برج را بر عهده گرفت. در سال 1348 عملیات ساخت برج آغاز شد و سرانجام در مهرماه سال 1350 این پروژه به پایان رسید. این برج که نماد جشن 2500 ساله شاهنشاهی بود، برج شهیاد نام گرفت. معماری زیبای برج آزادی باعث شد که در سال 1353 به عنوان آثار ملی ایران ثبت شود و مسئولیت نگهداری آن به وزارت فرهنگ و هنر واگذار شد. اهمیت برج شهیاد به حدی بود که در فاصله زمانی 1352 تا 1357 تصویر آن بر روی اسکناس‌ها چاپ می‌شد.

سرانجام در سال 1357 این میدان شاهد اتفاقی بزرگ بود. با شکل‌گیری انقلاب اسلامی، تجمعات زیادی در این میدان شکل گرفت که مهم‌ترین آن ورود امام خمینی از پاریس به تهران بود که از آن پس برج شهیاد به برج آزادی تغییر نام داد. از سال 1357 به بعد تمام برنامه‌های مهمی که در رابطه با جریانات انقلاب اسلامی باشد در این میدان برگزار می‌شود.

تاریخچه برج

هر آنچه که باید درباره معماری برج آزادی بدانید

 میدان آزادی 50 متر مساحت دارد که در زمینی بیضی شکل قرار گرفته است. در ساخت این بنا تلاش شده است از المان‌های تاریخی کشور ایران استفاده شود تا بازدیدکنندگان با دیدن برج آزادی، از فرهنگ کهن ایران مطلع شوند. بنابراین در ساخت این برج تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی استفاده شده است. در ابتدا این برج تنها یک ساختمان و زیر‌زمین بود. در سال 1353 تصمیم گرفته شد در عمق 15 متری میدان، درست در زیر برج موزه‌ای بسازند.

این برج در 4 طبقه ساخته شده است که 63 متر طول و 45 متر ارتفاع دارد. از عمده دلایلی که باعث شده ارتفاع برج بیشتر نشود، نزدیک بودن به فرودگاه است. داخل برج دو آسانسور و 286 پله تعبیه شده است. این بنا از دو قوس تشکیل شده است که به هم می‌رسند و برج را تشکیل می‌دهند. بنای برج از یک هندسه مستطیلی ۱۶ ضلعی تشکیل شده و در آخر به یک گنبد منتهی می‌شود که از داخل برج قابل‌ مشاهده‌ است. جنس درهای ورودی برج از سنگ گرانیت است. همچنین سنگ‌هایی که در طبقات برج استفاده شده است، از سنگ‌های معدن کردستان است.

مطلب پیشنهادی:  صفر تا صد محله شهرک غرب تهران

هر آنچه که باید درباره معماری برج بدانید

در فضای داخلی برج چه می‌گذرد؟

هنگامی که می‌خواهید وارد این برج شوید، مشاهده می‌کنید که وروردی برج پایین‌تر از سطح زمین است. هنگام ورود با حیاطی مواجه می‌شوید که به طبقه زیرزمین منتهی می‌شود. برج از 4 طبقه ساخته شده است، که هریک از طبقات بخش‌های مختلفی را به خود اختصاص داده است.

  • طبقه زیرین که متعلق به سالن ایران‌شناسی است و توسط ماکت‌های متعلق به هر یک از استان‌ها نشانه‌گذاری شده است.
  • سالن تشریفات، که دعوت‌شدگان به برنامه‌های برج آزادی در این محل مورد پذیرایی قرار می‌گیرند.
  • گذرگاه پیشینیان، در این سالن ویترین‌هایی قرار دارد که اشیاء مختلف تاریخی در آن قرار دارد.
  • تالار آینه، در دو طرف این تالار 12 غرفه قرار دارد؛ در هرکدام از این ویترین‌ها تصاویری از حیاط وحش، صنعت نفت، محیط زیست و ورزش می‌بینید که بسیار بزرگ‌تر از حالت معمول دیده می‌شوند.

فضای داخلی برج چه می‌گذرد؟

  • نگارخانه اقوام، راهرویی به‌شکل نیم‌دایره با هشت ویترین است که برای نمایش اشیای مردم‌شناسی و صنایع‌دستی ایران به کار می‌رود.
  • نگارخانه بوستان، این نگارخانه در مجاورت کتابخانه قرار دارد و از اصلی‌ترین نگارخانه‌های برج به شمار می‌آید.
  • کتابخانه، مساحت آن حدود ۲۰۰ مترمربع است و ۱۱ هزار جلد کتاب در آن قرار دارد. انواع کتاب‌های معماری، زبان‌شناسی، تاریخ و ادبیات به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسه را می‌توانید در این کتابخانه مشاهده کنید.
  • سالن مولتی ویژن، این سالن با امکانات ویژه نور، صدا و تصویر بهترین مکان برای اجرای تئاتر است.

نتیجه‌گیری: اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به جاذبه‌های تاریخی علاقه دارید، بازدید از برج آزادی بهترین انتخاب است. چرا که می‌تواند اطلاعات کاملی از سرگذشت تاریخی ایران را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد.

پیشنهاد مطالعه: «هر آنچه که باید درباره برج پیزا بدانید»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

چیدمان آشپزخانه سنتی ایرانی؛ آشپزخانه ای که زندگی در آن جریان دارد!

چگونه یک آشپزخانه سنتی ایرانی را چیدمان کنیم؟ در واقع برای چیدمان یک آشپزخانه ایرانی باید …