چگونه از خشک شدن گیاهان در مسافرت جلوگیری کنیم

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا خشک شدن گیاهان بعد از سفر شما را هم افسرده کرده است؟
خشک شدن گیاهان

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به گل و گیاه علاقه دارید و تعدادی از آن‌ها را در خانه نگهداری می‌کنید، ممکن است برای شما پیش آمده باشد که هنگام برگشت از مسافرت شاهد خرابی گیاهان خود بوده‌اید. در نتیجه یکی از دغدغه‌های شما راه‌حلی است که مانع از خشک شدن گیاهان در زمان مسافرت شود. ممکن است آبیاری گیاهان در زمان مسافرت کار مشکلی به نظر آید، اما چند ترفند ساده و کم هزینه وجود دارد که با اجرائی کردن آن‌ها گیاهان دیگر در زمان سفر خشک نمی‌شوند. برای آگاهی از این ترفندها تا پایان مطلب با دلتامگ همراه باشید.

خشک شدن گیاهان

نحوه آبیاری گیاهان در مسافرت

قبل از آنکه با نحوه آبیاری گیاهان در زمان سفر آشنا شوید، به این نکته توجه کنید که قبل از سفر گیاهان را به خوبی آبیاری کنید. سپس یکی از مراحل زیر را برای آبیاری انتخاب کنیم. هر یک از روش‌های آبیاری برای 2 الی 3 هفته جوابگو است، بناباین مدت زمان سفر را نیز در نظر داشته باشید. از سوی دیگر یکی از روش‌هایی که باعث خرابی گیاهان می‌شود و ممکن است بسیاری از افراد از آن آگاهی نداشته باشند، جا به جایی گیاهان است. بنابراین اگر قصد دارید برای مدت زمان کوتاهی به مسافرت بروید، گیاهان خود را جا به جا نکنید. چرا که جابه جایی گیاهان به آن‌ها شک وارد می‌کند و سبب از بین رفتن گیاهان می‌شود. بعد از رعایت این مسائل نوبت به انتخاب یک روش برای آبیاری است.

آبیاری گیاهان در مسافرت

بطری آب

از راحت‌ترین روش‌ها هنگام آبیاری، استفاده از بطری است. برای آبیاری گیاهان با بطری دو روش وجود دارد. در روش اول ابتدا بطری را پر از آب کرده و درب آن را کمی شل کنید و به صورت وارونه در خاک گلدان قرار دهید. این روش مناسب گلدان‌هایی است که از فضای کمی برخوردار است. در روش دوم نیز بطری را پر از آب کرده و اطراف و ته بطری را چند سوراخ ریز کنید سپس ایستاده در گلدان قرار دهید.

استفاده از بطری برای آبیاری

حوله و ظرف آب

اگر قصد دارید از این روش برای آبیاری گیاهانتان استفاده کنید، به این نکته توجه داشته باشید که این روش برای گیاهانی مفید است که به نور کم مقاوم هستند. ابتدا چک کنید که انتهای گلدان یک یا چند سوراخ داشته باشد. سپس وان حمام یا تشتی را پر از آب کنید و کف آن را با چند حوله بپوشانید به گونه‌ای که حوله‌ها آب را به خود جذب کنند. در این مرحله گلدان‌ها را به آرامی روی حوله‌ها قرار دهید تا به تدریج آب را جذب کنند. این روش می‌تواند آبیاری گیاهان را به مدت یک هفته تامین کند.

آبیاری گیاه درون تشت

فیتیله‌گذاری

از مزیت‌های خوب این روش آبیاری چند گیاه به طور همزمان است و می‌تواند  تا 3 روز آبیاری گیاه را تامین کند. گیاهانی که به آبیاری بسیار حساس هستند این روش نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. ابتدا به تعداد گل‌های خود چند نخ کاموایی یا پنبه‌ای انتخاب کنید. سپس یک ظرف را پر از آب کرده و سر نخ‌ها را درون ظرف قرار دهید و سر دیگی نخ‌ها را در گلدان‌ها بگذارید. برای اینکه مطمئن باشید نخ‌ها درون گلدان‌ها قرار می‌گیرد یا خیر، هر یک از آن‌ها را به دور یک مداد پیچیده و در خاک فرو کنید.

مطلب پیشنهادی:  5 مدل چیدمان مبل در پذیرایی مستطیل شکل

فیتیله گذاری

گلخانه پلاستیکی

در این روش فقط کافی است از یک پلاستیک ساده و چند میله برای نگهداری آن استفاده کنید. آنچه که هنگام انتخاب این روش باید در نظر داشت، نحوه تابش نور آفتاب است. چرا که باعث گرم شدن بیش از حد گل و گندیدگی آن می‌شود. برای شروع ابتدا چهارمیله‌ی چوبی را در چهارگوشه‌ی گلدان فرو کنید. این میله‌ها پایه‌های گلخانه‌تان را تشکیل می‌دهند و از افتادن پلاستیک بر روی شاخ و برگ‌ گیاه جلوگیری می‌کنند. گیاه را مثل معمول آبیاری کنید. دقت کنید که لازم نیست که بیش از اندازه به آن‌ها آب بدهید.

گلدان را در جایی با نور غیرمستقیم بگذارید. حالا پلاستیک را روی پایه‌ها و گیاه بکشید و با تنظیم پایه‌ها چک کنید که پلاستیک با برگ‌ها کاملا در تماس نباشد و به آن‌ها فشار نیاورد البته اگر کمی به برگ‌ها چسبیده بود اشکالی ندارد. حالا پلاستیک را در زیر گلدان جمع کنید و دور آن را  محکم ببندید تا با جریان باد و .. تکان نخورد. اکنون گلخانه‌ آماده است. آب از گلدان بخار می‌شود و با برخورد به دیواره‌ی پلاستیک به قطر‌ه‌های آب تبدیل شده و دوباره به گیاه برمی‌گردد و بدین ترتیب گیاه‌ شما هیچ وقت خشک نمی‌شود.

ایجاد گلخانه پلاستیکی

نتیجه‌گیری: اگر از سفر برگشتید و متوجه شدید که گیاهانتان پژمرده و بیحال شده‌‎اند اصلا نگران نباشید. چرا که با چند روز آبیاری مناسب و رسیدگی دوباره مثل قبل شاداب و زیبا شده و به محیط منزلتان طراوت و سرسبزی را برمی‌گردانند. توجه داشته باشید که کلیه روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت ذکر شده در بالا، همگی استفاده شده و عملی هستند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از سلامت گیاهان دوست داشتنی خود به مسافرت بروید.

پیشنهاد مطالعه: «با این گیاهان حشرات را از آپارتمان خود دور کنید»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

5 کاربرد فرش گرد در دکوراسیون که کسی به شما نمی‌گوید

برای بسیاری از مردم، فرش آن است که چهار ضلع و چهار گوشه داشته باشد. اغلب هنگام خرید فرش سر…