ساخت سکونتگاه های غیررسمی در بافت حاشیه‌ای

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون و ۱۳۶ هزار نفر در سکونتگاه های غیررسمی و بافت حاشیه‌ای سکونت دارند.
سکونتگاه های غیررسمی

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایلنا،‌ محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: از مجموع ۱۶۲ هزار هکتاری که به عنوان محدوده‌های بازآفرینی شهری و محلات هدف طرح در کمیسیون ماده ۵ شهرها تعیین محدوده شدند، حدود ۵۸ هزار و ۹۵۶ هکتار به عنوان سکونتگاه های غیررسمی و بافت حاشیه‌ای شناخته می‌شوند که بیش از ۹۰ درصد از آنها در درون محدوده‌های شهری قرار دارند.

او در ادامه عنوان کرد: تازه‌ترین آمارها حاکی است که جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون و ۱۳۶ هزار نفر در این بافت‌ها ساکن هستند. از آنجایی‌که این محدوده‌ها خارج از نظام برنامه‌ریزی شهری کشور احداث شده از استحکام لازم برخودار نیستند.

سکونتگاه های غیررسمی

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های بدمسکنی در کشور موضوعات ساخت‌وساز بافت حاشیه‌ای است، عنوان کرد: طبق آمارها ۵۳ درصد بناها در بافت‌های حاشیه‌ای ناپایدار بوده و از مقاومت لازم برخوردار نیستند و چنانچه حوادث غیرمترقبه‌ای همچون زلزله رخ بدهد عمده تلفات انسانی در این محدوده‌ها خواهد بود.

آئینی با بیان اینکه بالغ بر ۹۲۵ هزار واحد مسکونی ناپایدار در این محدوده‌ها وجود دارد، اظهار داشت: بررسی‌ها در ۳۵ شهر حاکی است که به جز سرانه مذهبی و کارگاهی، باقی سرانه‌ها در بافت‌های حاشیه پایین‌تر از متوسط سرانه همان شهر است.

اگر به این دست از مطالب در حیطه اخبار ملکی علاقه‌مند هستید مطلب « تحویل واحدهای پروژه ملی مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

او از تدوین سند توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای خبر داد و افزود: هم‌اکنون سندی بر اساس تکلیف ماده ۱۲۰ قانون ششم برنامه توسعه در خصوص توانمندسازی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی تدوین شده و در کمیسیون‌های دولت در دست بررسی و تصویب است.

مطلب پیشنهادی:  سنگ‌اندازی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مسکن

وی موضوع دیگر تاکید شده در سند ملی را پیشگیری از گسترش سکونتگاه‌های حاشیه‌ای موجود عنوان کرد.

سکونتگاه های غیررسمی

آئینی معتقد است که عموما نظام برنامه‌ریزی شهری برای کم‌درآمدها فکری نکرده و این بخش رها شده است.

او تاکید کرد: استراتژی شرکت بازآفرینی شهری ایران رفع محرومیت از محلات حاشیه‌ای است. بنا بر گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران این شرکت به منظور رفع محرومیت از محلات حاشیه‌ای در تلاش است تا سطح برخورداری این محلات را از خدمات روبنایی، زیربنایی و مسکن به متوسط محلات برخودار شهر برساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تعریف اقدام مشترک برای سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بالغ بر ۹ هزار فعالیت و پروژه در قالب اقدام مشترک برای ۶۵۰ محله تعریف شد که ۳۵۱ محله از این تعداد کل در سکونتگاه های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد شهری در ۲۳۵ شهر تعریف شد.

مطالعه بیشتر: مطلب «احیای بافت فرسوده و بهره مندی از اراضی ناکارآمد» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…