طرح مالیات بر خانه‌های خالی با شکست مواجه شد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به اینکه عرضه‌ای در بازار مسکن وجود ندارد، قیمت‌ها نیز در مقابل تقاضا افزایش می‌یابد. همچنین از آنجایی که احیای برجام باعث کاهش نرخ مسکن می‌شود، مالکان و فروشندگان برای افزایش قیمت مسکن تلاش می‌کنند.
رکود در بازار مسکن

به گزارش دلتامگ به نقل از ایلنا، عبدالله اوتادی عضو هیات مدیره مشاوران املاک استان تهران در خصوص رکود بازار مسکن می‌گوید: بحث برجام از دلایل اصلی رکود در بازار مسکن است. به گونه‌ای که با کوچک‌ترین خبری در اینباره بازار سکه و ارز دستخوش تغییرات چشمگیری می‌شوند که بر بازار مسکن نیز تاثیرگذار است. از دلایلی که باعث می‌شود بازار مسکن در رکود به سر ببرد، انتظار مردم برای نتیجه مذاکرات و پیش‌بینی افزایش نرخ تورم در آینده است.

همین امر باعث می‌شود تا ساخت و ساز مسکن کاهش یابد. چراکه با طولانی بودن روند و ساخت‌و‌ساز، سازندگان با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می‌رسند که در این بازار تورمی، نرخ ساخت و ساز نیز فزایش می‌یابد. بنابراین با کاهش ساخت و ساز و افزایش تقاضای مردم برای مسکن روبه رو می‌شویم.

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب در حوزه مسکن هستید مطلب«شرایط دریافت وام مسکن یکم» را در دلتامگ بخوانید.

رکود در بازار مسکن

سرانجام واحدهای خالی از سکنه چه می‌شود

اما آنچه که قابل تامل است مربوط می‌شود به سودی که از فروش واحدهای خالی در زمان اوج‌گیری تورم به دست بساز‌و ‌فروش‌ها می‌رسد. در نتیجه انبوه‌سازان ریسک افزایش قیمت را بجان خریده، و واحدهای خالی را تا زمان اوج‌گیری قیمت‌ها نمی‌فروشند.

مطلب پیشنهادی:   معرفی مناطق ارزان شرق تهران برای خرید خانه

اوتادی افزود: امروزه شاهد آن هستیم، سازنده‌هایی که واحدهای خود را به فروش رساندند و برای ساخت‌وساز جدید به سمت واحدهای کلنگی رفته‌اند به دلیل افزایش نرخ تورم، با افزایش نرخ همان واحدهای کلنگی مواجه شدند و امکان خرید و ادامه کار را ندارند.

با توجه به آمار بدست آمده بیش از  ۲.۵ میلیون واحد خالی از سکنه شناسایی شده‌اند. از این تعداد 400 هزار واحد آن متعلق به اشخاص حقیقی است که مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

افزایش نرخ مسکن بر قراردادهای منعقد شده بین خریدار و فروشنده نیز تاثیر گذاشته است. به گونه‌ای که در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم، خریدار و فروشنده توافقات لازم را انجام داده اما هنگام عقد قرارداد مالک در صورتی راضی می‌شود ملک خود رابفروشد که، خریدار مقدار افزایشی که در این مدت شامل ملک شده است را پرداخت کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «جزئیات بسته جدید دولت برای حمایت از بازار مسکن» را در دلتامگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…