نقش اقتصاد در بازار مسکن

3
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به تاثیر مستقیمی که مسکن بر اقتصاد دولت می‌گذارد بنابراین دولت باید بکوشد تا دغدغه‌های تامین مسکن مردم را برطرف سازد.
تقاضا در بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری فارس، از بخش‌های پیشرو در اقتصاد هر کشوری بحث مسکن است. علاوه بر آنکه در اجتماع و فرهنگ جامعه تاثیر می‌گذارد از نظر اقتصادی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بخش مسکن، با تاثیر بر رشد اقتصادی در جامعه و ایجاد اشتغال در قسمت ساختمان‌سازی و بخش‌های مربوط به آن باعث به وجود آمدن تغییراتی در تولید ناخالص داخلی شده و نوسانات داخلی را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از کشورها برای حل بحران اقتصادی و معضل بیکاری، از این بخـش به عنوان موتور رشد و مولد اشتغال کمک مـی­‌گیرنـد. از سوی دیگر هرگونه بی‌ثباتی در اقتصاد می‌تواند سیستم کارایی مسکن را مختل کند. به عبارت دیگر مسکن و اقتصاد دو جزء جدایی ناپذیر یکدیگر هستند. در نتیجه شرط برخورداری از مسکن کارآمد، ثبات اقتصادی است.

فراهم کردن شرایط توسعه اقتصادی، از وظایف دولت به شمار می‌رود. این امر زمانی محقق می‌شود که در جامعه نشانه‌هایی از فقر وجود نداشته باشد. وقتی کیفیت زندگی مردم از لحاظ سطح درآمد، مصرف مواد غذایی و خدمات پزشکی افزایش یابد یعنی موفق شدیم به توسعه اقتصادی دست بیابیم.

نقش اقتصاد دربازار مسکن

دولت‌ در زمینه حق مسکن چه باید بکند؟

تامین مسکن متناسب با نیاز مردم از دغدغه‌های هر دولتی به شمار می‌رود. چرا که افزایش جمعیت و آرامش عمومی هنگامی به وجود می‌آید که شخص، سرپناه مناسبی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  افزایش 32 در‌صدی قیمت مسکن

از بزرگ‌ترین معاملاتی که هر فرد در زندگی خود انجام می‌دهد، خرید ملک است. چرا که یک خانواده از قشر متوسط جامعه برای خرید ملک حدود پنجاه درصد از درآمد خود را به این امر اختصاص می‌دهد. بنابراین هر تغییر کوچک در زمینه مسکن ممکن است برای فرد مخرب و یا جبران‌ناپذیر باشد. در نتیجه دولت‌ها باید با اتخاذ سیاست‌هایی مثل ایجاد شهرهای جدید، ساماندهی و توانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و تولید انبوه مسکن ارزان در جهت تحقق هر چه بهتر حق مسکن کوشش کنند.

تدابیر لازم برای چادر نشینی

دومین عاملی که باعث به وجود آمدن مشکل در نظام شهری می‌شود، پدیده چادرنشینی و اتوبوس خوابی است. بنابراین وزارت مسکن و شهرسازی باید تـدابیر ویـژه‌­ای بـرای ساماندهی وضعیت کنونی و جلوگیری از گسترش آن‌هـا در آینـده بیاندیشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «فقدان نظارت بر قیمت اجاره‌بهای مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

3 دیدگاه

  1. […] برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «نقش اقتصاد در بازار مسکن» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب نقش اقتصاد در بازار مسکن» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  3. […] برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «نقش اقتصاد در بازار مسکن » را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…