6 راهکار برای رفع خستگی شغلی در محل کار

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فرسودگی شغلی می‌تواند باعث افت عملکرد شما در محل کار و همچنین باعث ایجاد خستگی و تنش در شما شود.

خستگی شغلی تاثیرات منفی زیادی برای شما خواهد داشت. از کم شدن بهره‌وری و عملکردتان در محل کار تا خستگی بی حد و مرز، دل نگرانی، ناامیدی و بی‌انگیزی در حوزه شغلی شما خواهد داشت. به علت اینکه شما نصف روز را سرکار می‌روید، تاثیر بسیار زیادی بر خلق و خو، میزان تنش، خستگی و اضطراب شما خواهد اشت. در کل شغل شما یکی از تاثراگذارترین عوامل بر خلق شما است. خستگی شغلی علل زیادی دارد. باید با بررسی آن راهکاری متناسب با شرایط خودتان را دریافت کنید. با دلتامگ همراه باشید تا با 6 تا از بهترین راهکارها برای رفع خستگی شغلی آشنا شوید و از این پس با لذت به وظایف شغلی خود برسید.

خستگی شغلی چیست؟

حتما بارها برای شما پیش آمده است که پس از چند ساعت کار مداوم، بارها خمیازه کشیده‌اید. این یک امر طبیعی است و حتی پر انرژی ترین انسان‌ها نیز آن را تجربه می‌کنند. پس برای اینکه در محل کار خود خسته‌، خواب آلوده و یا با کمبود انرژی رو به رو می‌شوید، نگران نشوید زیرا امری کاملا طبیعی است. معمولا در ساعات ابتدایی روز این خسگی و بی‌حالی بیشتر است. کم کم با گذشت چند ساعت از انجام کار انرژی شما بیشتر می‌شود و دوباره در ساعات پایانی انرژی شما تحلیل می‌رود.آخر هفته‌ها نیز شامل همین شرایط است و خستگی بیشتر از حد معمول می‌شود.

خستگی شغلی

این 6 راهکار را برای رفع خستگی شغلی انجام دهید

بهتر است قبل از اینکه ای این راهکارها را انجام بدهید، علل آن را بیابید. با برطرف کردن آن مشکلات شما خواهید توانست تا حدود بسیار زیادی در رفع خستگی خود گام برداشته باشید. یکی از مهمترین موارد نیز این می‌باشد که مدیران شما، ساعاتی را برای استراحت در نظر گرفته باشند.

خوردن صبحانه را فراموش نکنید

صبحانه یک وعده مهم برای همه می‌باشد. اما توجه داشته باشید که برای افراد شاغل یک نیاز ضروری است. شما برای انجام وظایف شغلی خود به نحو احسن نیاز به انرژی زیادی دارید. صبحانه شما را سرحال‌تر می‌کند. با حذف این وعده قند شما پایین می‌آید و در اینصورت شما بی‌حال‌تر خواهید شد. بهتر است در وعده صبحانه از پروتئین و کربوهیدرات استفاده کنید. ترکیب این دو ماده غذایی برای انرژی گرفتن شما بسیار مفید است.

ساعت‌های طولانی پشت میز ننشینید

سعی کنید حداقل هر یک ساعت یا نیم ساعت یکبار از روی صندلی خود بلند شوید و چند قدمی بزنید تا بدن شما خشک و بی‌تحرک نباشد. اینکه بخواهید مدام پشت میز بنشینید بدنتان خشک می‌شود و این خشک شدن بدن برای شما مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد. اگر شرایطش را دارید بهتر است که در نیمه‌های روز حرکات کششی انجام دهید.

مطلب پیشنهادی:  با این 5 خوراکی چشمانی سالم داشته باشید

خستگی شغلی

به ذهن و جسمتان استراحت دهید

اگر شغل شما طوری است که باید فعالیت بدنی داشته باشید، بهتر است هر یک ساعت یکبار بنشینید و حداقل 5 دقیقه استراحت کنید. خستگی ذهنی خیلی به شما آسیب خواهد زد. اگر مدام در حال استفاده از ذهن خود باشید و بدون استراحت به انجام فعالیت بپردازید، ذهن شما به دلیل خستگی شغلی بازدهی خود رااز دست خواهد داد. این خستگی شغلی و ذهنی بر روی فعالیت و انجام وظایفتان هم تاثیرات منفی خواهد داشت.

آب بنوشید

کم آب بودن بدن می‌تواند عوارضی مانند بی‌حالی، خستگی و سردرد داشته باشد. گاهی اوقات نیمی از دلایل خستگی شغلی شما بخاطر کم آبی است. انسان باید حداقل 8 لیوان اب را روزانه بنوشد. امت هنگامی که شما در حال فعالیت‌های بدنی یا ذهنی هستید، مغز به آب بیشتری احتیاج پیدا می‌کند. سعی کنید یک لیوان آب کنار خود بگذارید و هر 45 دقیقه یکبار آن را بنوشید.

خستگی شغلی

نفس عمیق بکشید

نفس عمیق با رساندن مقدار زیادی اکسیژن به مغز شما، حال شما را بهتر می‌کند و به عملکردهای ذهنی شما بهبود می‌بخشد. نفس عمیق در کم شدن تنش و استرس نیز موثر است. با نفس عمیق سطح هشیاری خود را بالا ببرید و در نتیجه سرحال‌تر شوید.

خستگی شغلی

ناهار و میان‌وعده سالم بخورید

خوردن غذاهای فست‌فود یا غذاهایی که مواد مغذی کمتری دارند، برای وعده ناهار در سرکار مناسب نیستند. سعی کنید غذاهای خیلی سنگین نخورید تا خوابتان بگیرد. برخی غذاها و خوراکی‌ها خواب‌آور هستند، مانند دوغ. پس سعی کنید از نوشیدن آن‌ها جلوگیری کنید. برای میان‌وعده میوه، شیر،دمنوش و آجیل گزینه‌هایی هستند که به شما انرژی بالایی می‌دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…