آیا بین مسکن ویژه و مسکن دولتی تفاوت وجود دارد؟

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در طرح مسکن ویژه، نابرابری‌هایی وجود دارد اما وزارت راه و شهرسازی برای آنکه دستگاه‌ها زمین‌های بدون استفاده خود را واگذار کنند ناچار به تعریف یک مشوق یعنی ساخت مسکن برای کارکنان همان دستگاه‌ها روی این اراضی شده است.
بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت نیوز، برای آنکه همه متقاضیان مسکن ملی به طور مساوی از طرح خانه‌سازی بهره‌مند شوند، باید طبق دو قانون «سامان‌دهی مسکن» و «جهش تولید مسکن» اراضی که به وزارت‌خانه‌ها و سایردستگاه‌ها تعلق دارد به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود. اما در تهران که مشکل خانه‌دار شدن از سایر نقاط کشور حادتر است، اراضی دستگاه‌ها فقط به یک گروه تعلق می‌گیرد. از سوی دیگر برخی از دستگاه‌ها در برابر این قانون مقاومت کرده و امکاناتی را به وجود می‌آورند تا فقط کارکنان همان دستگاه بتوانند در پایتخت صاحب‌خانه شوند؛ بقیه باید به حومه تهران بروند.

همه متقاضیان مسکن ملی باید به طور مساور بهره ببرند

طرح اول ساخت مسکن دولتی در اراضی تهران با نسخه‌ای که در 1401 استارت خورد تفاوت بزرگی دارد. در این طرح ساخت یک‌ میلیون مسکن نیز مانند طرح مسکن مهر، شهرهای جدید حومه پایتخت (پرند، پردیس و… ) به عنوان محل ساخت مسکن برای متقاضیان شهر تهران تعیین شده است. طرح ساخت یک‌ میلیون واحد مسکونی در سال، از اواسط دهه 80 اجرایی شد اما به تازگی نسخه تازه‌ای از این طرح کلید خورده است.

در قالب این طرح که مسکن ویژه تهران نام دارد، مقرر شده بیش از ۲‌ هزار واحد مسکونی در منطقه تهرانسر پایتخت ساخته شود. در این طرح دولت به دلیل کمبود اراضی قابل ساخت در داخل تهران، شهر‌های جدید در اطراف آن را برای ساخت در نظر گرفته است.تفاوت طرح جدید و قدیم

مطلب پیشنهادی:  تولید بالا مسکن در قیمت تمام شده آن اثرگذار است

 طرح جدید و قدیم مسکن ویژه چه تفاوتی دارند؟

در طرح 1401 مسکن ویژه، مقرر شده تا زمین‌های دولتی سایر نهاد‌ها صرفا به کارکنان همان نهاد‌ها تعلق گیرد. اما در نسخه قدیمی آن که در سال 91 اجرایی شد، دولت بعد از دریافت زمین از نهاد‌های مذکور طی یک فراخوان عمومی همه متقاضیان مسکن می‌توانستند از این طرح بهره‌مند شوند.

از اشکالات موجود این طرح آن است که افراد فاقد مسکن در تهران به دلیل کمبود اراضی به حومه تهران هدایت می‌شوند. در حالی که کارکنان دستگاه‌ها تنها به دلیل اشتغال در آن دستگاه در اولویت دریافت مسکن در تهران قرار می‌گیرند. در نتیحه باعث به وجود آمدن شرایط نابرابر در پایتخت می‌شود.

تفاوت طرح جدید و قدیم مسکن ملی

این در حالی است که مطابق با ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی باید زمین‌‌های در اختیار خود را برای تامین مسکن همه گروه‌‌های فاقد مسکن به وزارت راه وشهرسازی واگذار کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «نقش اقتصاد در بازار مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «آیا بین مسکن ویژه و مسکن دولتی تفاوت وجود دارد؟ » را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …