افزایش تقاضای مسکن اجاره‌ای در حومه استان تهران

3
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی‌‌ها از تازه‌‌ترین تحولات بازار اجاره مسکن شهر تهران نشان‌دهنده افزایش تقاضای مسکن اجاره‌‌ای مستاجران تهرانی در شهر کرج است.
مستاجران تهرانی

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، شواهد نشان می‌‌دهد در آستانه فصل اوج جابه‌‌جایی‌‌ها در بازار معاملات اجاره مسکن، برخی از مستاجران تهرانی، اقدام به جست‌وجوی مسکن اجاره‌‌ای در نزدیک‌ترین حومه استانی پایتخت یعنی شهر کرج کرده‌اند.

بررسی‌‌ها در حالی از رصد موج جدید مهاجرت ملکی برخی از مستاجران تهرانی به حومه استانی (شهر کرج) خبر می‌‌دهد که فعلا حجم این نوع مهاجرت کم است؛ اما انتظار می‌‌رود با ورود و پیشروی بازار اجاره در فصل تابستان، تقاضا برای این نوع مهاجرت ملکی افزایش یابد. به این معنا که با ورود به فصل تابستان و ادامه آن تقاضا برای مهاجرت مستاجران واقع در دهک‌‌های متوسط و مرز دهک متوسط و دهک‌‌های پایین‌‌تر به شهر کرج بیشتر شود.

درحالی‌که موج اول مهاجرت مستاجرها از تهران به حومه ارزان‌قیمت پایتخت ناشی از ورود بازار معاملات مسکن شهر تهران به دوره جهش شدید قیمت، کاهش قدرت خرید متقاضیان و ناامید شدن بخش زیادی از مستاجران ساکن در نیمه جنوبی تهران و همچنین خانه‌‌اولی‌‌ها از خانه‌‌دار شدن در پایتخت شکل گرفت، موج دوم در نتیجه استمرار جهش و ناتوانی مستاجرهای دهک‌‌های کم‌‌درآمد از تامین هزینه مسکن اجاره‌‌ای در تهران آغاز شد.

منشأ شکل‌‌گیری موج سوم مهاجرت ملکی مستاجرها از تهران به نزدیک‌ترین حومه استانی یعنی استان البرز و به‌طور مشخص شهر کرج، به سر به سر شدن متوسط درآمد خانوارها با میانگین اجاره‌‌بهای مسکن در تهران برمی‌‌گردد.

مستاجران تهرانی

متوسط درآمد ماهانه خانوارهای واقع در دهک‌‌های متوسط اقتصادی و درآمدی در شهر تهران هم‌‌اکنون با لحاظ دو پارامتر مهم با متوسط اجاره‌‌بهای ماهانه یک واحد مسکونی معمولی 75مترمربعی در پایتخت برابر شده است.

این در حالی است که هم‌‌اکنون متوسط اجاره‌‌بهای مسکن ماهانه در مناطق مصرفی متوسط شهر تهران بین 12میلیون تومان تا 15 میلیون تومان است. با محاسبه این میزان مشاهده می‌‌شود که هم‌اکنون متوسط درآمد خانوارهای معمولی و مستاجر با میانگین اجاره‌‌بهای یک واحد مسکونی معمولی 75مترمربعی سر به سر شده است.

مطلب پیشنهادی:  اقساط طرح نهضت ملی مسکن متناسب با تورم است

برآوردها گویای آن است که هم‌‌اکنون متوسط اجاره‌‌بهای مسکن در شهر تهران در فایل‌‌های عرضه‌شده به بازار اجاره پایتخت بیش از 50 درصد در مقایسه با سال قبل رشد داشته است.

اما عمده این مستاجرها که در طبقات متوسط قرار دارند، تمایلی به مهاجرت به حومه ارزان‌قیمت تهران یعنی شهرهای جدید ندارند و ترجیح می‌‌دهند مقصد ملکی خود را از شهر تهران به حومه استانی یعنی کرج تغییر دهند. علت این موضوع نیز مشخص است که شاید مهم‌ترین دلیل آن دسترسی نسبتا راحت این گروه از افراد به مترو به‌عنوان سریع‌‌ترین و ارزان‌‌ترین مد حمل‌ونقلی تهران به حومه و برعکس باشد.

این در حالی است که هنوز مترو به شهرهای جدید اطراف تهران یعنی پرند و پردیس نرسیده است و ساکنان این شهرهای جدید با مشکل حمل‌ونقل به پایتخت مواجه‌اند.

البته که اجاره‌‌بها در کرج ارزان‌‌تر از اجاره‌‌بهای پرند و پردیس نیست؛ اما دهک متوسط ترجیح می‌‌دهد در این شهر ساکن شود تا مقصد اجاره‌‌نشینی خود را به حومه ارزان‌‌قیمت پایتخت تغییر دهد.

مطالعه بیشتر: مطلب «تاثیر احیای برجام در ثبات بازار مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

3 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «افزایش تقاضای مسکن اجاره‌ای در حومه استان تهران» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] بیشتر: مطلب «افزایش تقاضای مسکن اجاره‌ای در حومه استان تهران» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  3. […] بیشتر: مطلب «افزایش تقاضای مسکن اجاره‌ای در حومه استان تهران» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…