نیاز بازار مسکن به عرضه واحدهای نوساز

5
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در گذشته، از هر سه واحد آپارتمان نوساز عرضه شده به بازار مسکن، یکی فروخته می‌شد اما در چند سال اخیر میزان عرضه آپارتمان‌‌‌های نو به بازار مسکن کشور به 400‌هزار واحد تقلیل پیدا کرده و از هر 2 آپارتمان نوساز عرضه شده به بازار یکی معامله شده است.
ساخت 200 هزار واحد

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی تازه‌‌‌ترین گزارش رسمی بانک مرکزی از فعالیت‌های ساختمانی کشور حاکی از این است که تعداد آپارتمان‌‌‌های تکمیل و عرضه شده به بازار فروش مسکن در نیمه اول سال 1400 با افت 10‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال 99 روبه‌رو بوده است.

عدم عرضه واحدهای مسکونی نوساز در شرایط فعلی در بازار مسکن خود را نشان می‌دهد که در صورت غفلت و عدم توجه به این موضوع، می‌تواند اوضاع بازار مسکن را به لحاظ عمق رکود وخیم‌‌‌تر کند.

در یک دهه اخیر، تیراژ ساخت مسکن به حدود نصف نیمه دهه اول رسیده و سرمایه‌گذاران ساختمانی به دنبال این بحران، آسیب دیدند. اما دلیل اصلی آن چه بود؟

همزمان با شروع جهش قیمت مسکن، تورم در بازار زمین نیز با شتاب زیاد رو به افزایش گذاشت و طی دو سال اخیر نیز با توجه به رابطه نسبی قیمت مسکن با سایر بازارها، جهش به بازار نهاده‌‌‌های ساختمانی نیز سرایت کرد و اکنون دست‌‌‌کم 2 سال است که مصالح ساختمانی با تورم بالا همراه است. این وضعیت در کنار خداحافظی متقاضیان سرمایه‌‌‌ای از بازار معاملات مسکن سبب شد در مجموع سازنده‌‌‌ها از بازی سال‌های اخیر بازار مسکن متضرر شوند.

عرضه آپارتمان های نوساز

خطر عدم عرضه واحدهای نوساز می‌تواند از دو ناحیه بازار مسکن را تحت‌تاثیر قرار دهد. در وهله اول هر چه تعداد آپارتمان‌‌‌های تازه‌‌‌ساز فروشی بیشتر باشد، به طور کلی موجودی بازار مسکن را افزایش می‌دهد و در برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا در این بازار موثر است.

مطلب پیشنهادی:  سرانجام تهاتر نفت با ساخت مسکن

از آن مهم‌تر با توجه به اینکه آپارتمان‌‌‌های تازه‌‌‌ساز و کلید نخورده پرچم‌‌‌دار کشف قیمت در بازار مسکن هستند و در واقع سایر فروشنده‌‌‌های بازار مسکن نیز برای اعلام قیمت واحدهای چند سال ساخت، قیمت فروش نوسازهای معامله شده را مبنا قرار می‌دهند، هرچه عرضه این واحدها در بازار کمتر شود، قیمت آنها افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن تورم به کل بازار مسکن و همه گروه‌‌‌های سنی آپارتمان سرایت می‌کند.

گفتنی است، پیش از جهش اخیر مسکن، از هر سه واحد آپارتمان نوساز عرضه شده به بازار مسکن، یکی فروخته می‌شد و بقیه معاملات نیز مربوط به سایر گروه‌‌‌های سنی بود. اما اکنون این نسبت دیگر سه به یک نیست.

در چند سال اخیر میزان عرضه آپارتمان‌‌‌های نو به بازار مسکن کشور به 400‌ هزار واحد تقلیل پیدا کرده و همچنان در کل کشور به طور میانگین حدود نصف معاملات نوساز است؛ بنابراین از هر 2 آپارتمان نوساز عرضه شده به بازار در سال‌های اخیر یکی معامله شده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «افزایش تقاضای مسکن اجاره‌ای در حومه استان تهران» را در دلتا مگ بخوانید.

5 دیدگاه

  1. صادق

    10 خرداد 1401 در 10:29 ب.ظ

    وقتی بازار به بن بست خورده و اصلا خریدار نیست این قیمتها را. از کجاشون در می‌آورند آقا جون مردم توانایی خرید ندارند و نخواهند داشت حداقل در کشور حدود سه میلیون واحد خانه بدن مشتری وجود دارد خودتان را اذیت نکنید به فروش نمیره

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      11 خرداد 1401 در 1:04 ب.ظ

      سلام و سپاس از شما

      پاسخ

  2. […] بیشتر: مطلب «نیاز بازار مسکن به عرضه واحدهای نوساز» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  3. ناشناس

    11 خرداد 1401 در 2:29 ب.ظ

    بازار گرم میکنی .

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      11 خرداد 1401 در 2:40 ب.ظ

      سلام و ادب، ما از خبرگزاری های معتبر فقط خبرها را منعکس می کنیم بدون جبهه گیری.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …