پیش بینی افزایش قیمت مسکن با شیب ملایم

3
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس اقتصاد مسکن ادعای افزایش شدید قیمت مسکن را درست ندانست و گفت: مسکن در سال گذشته، رشد نسبتا ملایمی داشت. سناریوی محتمل آن است که در سال جاری هم این روند تداوم داشته باشد.
بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، مهدی سلطان محمدی حذف ارز ترجیحی بر بازار مسکن را تاثیرگذار ندانست و در این رابطه عنوان کرد: به نظر بنده این اثرات بر بازار مسکن محدود خواهد بود و تورم تغییر چندانی نسبت به آنچه قبلا بود نخواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت مسکن الزاما متناسب با نرخ تمام شده نیست، عنوان کرد: کارگری که در بخش ساختمان کار می‌کند، انتظار دارد دستمزد بیشتری دریافت کند از همین رو مقداری قیمت تمام شده مسکن را بالا می‌برد ولی قیمت مسکن در بازار الزاما متناسب بر قیمت تمام شده نیست.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مصالح ساختمانی رشد چندانی نداشت، گفت: با توجه به اینکه دستمزدهای کارگران ۵۷ درصد افزایش یافته و صنعت ساختمان تا حدودی با دستمزد ارتباط دارد، ممکن است فشاری در قیمت تمام ایجاد شود.

او با اظهار به اینکه در مصالح ساختمانی انتظار افزایش قیمت را داریم اما بازار ظرفیت ندارد، ابراز داشت: رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی تا اندازه زیادی با تورم همسو است ولی عرضه و تقاضا تاثیر بیشتری بر وضعیت کلی بازار دارد.

افزایش قیمت مسکن

او در بخشی دیگر از سخنان خود به کمبود تقاضا در بازار مسکن اشاره می‌کند و می‌گوید: طرح جهش مسکن تاثیر چندانی بر بازار مسکن نداشته است.
این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: مرور بازار مسکن در دهه‌های گذشته نشان می‌دهد در مقاطعی قیمت تمام شده مسکن بالا رفته ولی رشد قیمت‌ها در بازار محدود بوده است.

مطلب پیشنهادی:  آغاز واگذاری زمین به متقاضیان نهضت ملی

او بر این باور است زمانی که بخواهد اصلاحات روی قیمت مسکن اتفاق بیفتد معمولا میزان رشد آن از تورم عقب می‌ماند؛ اتفاقی که سال گذشته رخ داد. بدین صورت که تورم عمومی به حدود ۴۰ درصد رسید، در حالی که افزایش قیمت مسکن در تهران حدود ۱۶ درصد بود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بازار مسکن در مواقعی با تورم همسو و در مواردی غیرهمسو می‌شود. در مواردی هم شدت و ضعف دارد. با این حال وقتی تورم بالا می‌رود فشاری در جهت افزایش قیمت مسکن ایجاد می‌شود. البته پارامترهایی مثل توان طرف تقاضا، ‌قیمت نسبی کالاها، چرخه‌های مسکن و بازارهای جانشین نیز در این فرآیند نقش دارند.

مطالعه بیشتر: مطلب «افزایش تقاضای مسکن اجاره‌ای در حومه استان تهران» را در دلتا مگ بخوانید.

3 دیدگاه

  1. صادق

    11 خرداد 1401 در 11:47 ب.ظ

    مطالبی که در سایتهای مختلف نوشته میشود بیشتر در دست مافیای مسکن هست و تمام تلاششان را برای ایجاد جو روانی در جهت گرانی مسکن بکار گرفته آند ولی بازار مسکن در سال های اخیر خیلی بیشتر از تورم رشد کرده و به بن بست خورده و حداقل پنج شش سال در رکود مطلق خواهد بود چون توان خرید وجود ندارد و نخواهد بود و کاهش جمعیت و مهاجرت هم مزید بر علت شده و وقتی صحبت از مسکن مورد نیاز میشود منظور مسکن میلیاردی نیست چون متقاضیان مسکن توان پرداخت آورده اولیه چهل میلیونی را ندارند اونوقت انتظار دارید بتوانند بیان یک میلیارد جور کنند پس تالش برای گرم کردن بازار مسکن کار بیخودی است و در ایران تا ده سال دیگر حداقل سه میلیون واحد خانه بدون مشتری وجود خواهد داشت

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      16 خرداد 1401 در 12:51 ب.ظ

      سلام و سپاس از همراهی شما
      اخبار ملکی در جریان اتفاقات جاری در کشور رخ می دهد و ما عینا برای اطلاع شما عزیزان با ذکر منبع منتشر می کنیم.
      استدلال شما دقیقا صحیح است.

      پاسخ

  2. […] بیشتر: مطلب «پیش بینی افزایش قیمت مسکن با شیب ملایم» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …