تاثیر احیای برجام در ثبات بازار مسکن

3
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: در حال حاضر قیمت مسکن تحت تاثیر میزان افزایش انتظارات تورمی و نرخ ارز، قرار دارد، اگر برجام احیا شود، ثبات نسبی بر بازار مسکن حکمفرما خواهد شد.
ثبات نسبی در بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از سایت خبری فرارو، مهدی سلطان‌محمدی کارشناس بازار مسکن با تاکید بر اینکه سرعت رشد قیمت مسکن کمتر از تورم خواهد بود، عنوان کرد: در سال گذشته بر اساس آمار‌های رسمی با تورم ۴۰ درصدی روبرو بودیم، با این حال قیمت مسکن با افزایش ۲۰ درصدی روبرو شد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های ۹۶ تا سال ۹۹ قیمت مسکن با رشد بسیار بی‌سابقه‌ای روبه‌رو بود به طوری که قیمت‌ها بیش از ۷ برابر شد، اظهار داشت: اما در یک سال اخیر این روند تا حدودی متوقف شده و به نوعی با رشد شتابان مسکن روبرو نبوده‌ایم.

سلطان‌محمدی اضافه کرد، اما در مقابل آن اجاره بها در یک سال اخیر با رشد بسیار افسار گسیخته‌ای مواجه شده است.

او می‌گوید: با توجه به وضعیتی که امروز در بازار مسکن وجود دارد، می‌توان پیش‌بینی کرد که در یک بازه میان مدت و بلندمدت قیمت مسکن خود را به تورم خواهد رساند، اما در کوتاه مدت با توجه به افزایش قیمت‌هایی که در سال‌های گذشته رخ داده، میزان رشد بهای مسکن کمتر از تورم خواهد بود.

ثبات نسبی در بازار مسکن

سلطان‌محمدی به تعیین سقف اجاره بها اشاره کرد و افزود: دولت برای نرخ اجاره‌بها سقف‌گذاری کرده است، در حالی که چنین سیاست‌گذاری‌هایی در بازار مسکن اثرگذار نیست.

مطلب پیشنهادی:  زنگ خطر پدیده پانسیون‌ نشینی

او در خصوص دلیل این موضوع توضیح داد: هزینه سرمایه‌داری در بخش مسکن افزایش یافته و سطح عمومی قیمت‌ها ناشی از افزایش انتظارات تورمی با رشد بسیار زیادی روبرو بوده، طبیعا مالکان نیز می‌خواهند، واحد خود را طوری اجاره دهند، که از تورم عقب نمانند.

سلطان‌محمدی در پایان ابراز داشت: در حال حاضر قیمت مسکن تحت تاثیر میزان افزایش انتظارات تورمی و نرخ ارز، قرار دارد، اگر به نوعی برجام احیا شود، ثبات نسبی بر بازار مسکن حکمفرما خواهد شد، اما اگر مذاکرات برجام به هر دلیلی به نتیجه نرسد، انتظارات تورمی نیز با افزایش روبرو خواهد شد و مسکن نیز طبیعتا در چنین شرایطی با رشد قیمت مواجه می‌شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «آمار اجاره نشینی به 43 درصد رسید» را در دلتا مگ بخوانید.

3 دیدگاه

  1. صادق

    9 خرداد 1401 در 10:39 ب.ظ

    قیمت مسکن بیشتر از همه چیز از توانایی خریداران تاثیر می‌پذیرد که در حال حاضر بیش از نود درصد خریداران مصرفی بکلی توان خرید ندارند و نخواهند داشت و باید یادآور شد که مسکن کالای صادراتی نیست که اگر داخل مشتری نداشت به خارج صادر کرد و از طرفی قیمت مسکن در سال های اخیر خیلی بیشتر از تورم رشد کرده بطوری که دو برابر رنج جهانی است و تعداد خانه های موجود در کشور حدود نه میلیون واحد بیشتر از تعداد خانوارها می‌باشد و حدود سه میلیون واحد خانه بدون مشتری وجود دارد که این عوامل باعث میشود قیمت ارتباط خیلی با برجام یا دیگر تحولات داشته باشد

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      10 خرداد 1401 در 10:46 ق.ظ

      با سلام و احترام
      چقققدددررر اطلاعات بروز و عالی دارید. از شما و دانش بروزتون سپاس گزارم.

      پاسخ

  2. […] بیشتر: مطلب «تاثیر احیای برجام در ثبات بازار مسکن» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…