قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت، باید به یک‌سری نکات توجه شود تا طرفین سود برده و در هزینه‌های اضافی صرفه‌جویی شود.
مشارکت در ساخت

افزایش قیمت ملک، موضوعی است که در یک دهه اخیر، همه ما شاهد آن بوده‌ایم. این افزایش قیمت باعث شده است که بیشتر سازندگان، توانایی خریداری و ساخت‌و‌ساز را به تنهایی نداشته باشند.

بنابراین سازندگان تصمیم گرفتند که از قراردادهای مشارکت در ساخت استفاده کنند تا هم در هزینه‌های اضافی صرفه‌جویی شود، هم توجیه اقتصادی داشته باشد.

عقد قرارداد مشارکت در ساخت، فقط به نفع سازنده نیست و مالک نیز از آن بهره می‌برد. از آنجایی‌که اغلب مالکان خانه‌های فرسوده، توانایی و علم ساخت‌و‌ساز به تنهایی را ندارند، همکاری با یک سازنده متخصص به نفع آن‌هاست.

سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که این قرارداد چیست؟ آیا صددرصد برای طرفین معامله سودآوری دارد یا خیر؟ با مجله ملکی دلتا همراه باشید تا به این سوالات پاسخ داده شود.

مشارکت در ساخت چیست؟

مشارکت در ساخت به‌ چه معناست؟

مشارکت در ساخت یعنی شخص یا اشخاصی تحت عنوان مالکین، روی ملک یا زمینی سرمایه‌گذاری کرده و در مقابل، سازندگانی در عملیات ساختمانی و تامین هزینه‌ها دخیل باشند.

در این نوع قرارداد، ریسک مالکان بیشتر است زیرا در ابتدا تقریبا تمام سرمایه خود را در اختیار فردی قرار می‌دهند که در ابتدای کار، هیچ هزینه‌ای برعهده ندارد. پس دقت کافی در انتخاب سازنده متخصص و نحوه تنظیم قرارداد الزامی است.

چگونه سازنده را انتخاب کنیم؟

  • مهم‌ترین نکته در انتخاب سازنده، شناخت کافی از ایشان است. برای رسیدن به شناخت کافی می‌توانید با مالکین پروژه‌های قبلی تماس گرفته و درباره نحوه عملکرد و کیفیت کار سازنده، اطلاعاتی کسب کنید.
  • امضای قرارداد مشارکت در ساخت مانند هر قرارداد دیگری، نیاز به بررسی دارد. پس عجله نکنید و تمام جوانب را بررسی کنید و اجازه دهید طرفین به شناخت کافی برسند.
مطلب پیشنهادی:  عواقب قانون تمدید اتوماتیک در قولنامه

مشارکت در ساخت

قراردادهای مشارکت در ساخت چند نوع است؟

  1. در حالت اول، سازنده تعهد می‌دهد که بنایی با مشخصات تعیین‌شده در زمین مربوطه بسازد و سپس طرفین در آن شریک شوند. معمولا در این حالت ممکن است قیمت زمین و مابه‌ازای آن در بیع‌نامه ذکر نشود.
  2. حالت دوم، مرحله‌ای است. به‌عبارتی با اتمام هر مرحله، بر اساس توافقات، یک سهم از زمین منتقل می‌شود.
  3. در این حالت، طرفین توافق می‌کنند که اگر پروژه به مرحله مشخصی رسید، صاحب زمین وکالت بلاعزلی به طرف دوم بدهد تا در جهت تنظیم سند انتقال رسمی به میزان سهم خود به فرد سازنده، اقدام کند.

تعیین سهم طرفین در قرارداد چگونه تعیین می‌شود؟

مشخص‌کردن سهم دو طرف یکی از موارد مهم در تنظیم این قرارداد است. روش درست و اصولی برای تعیین سهم، این است که تا قبل از بروز مشکل در قرارداد، سهم مالکان در پروژه به‌طور دقیق مشخص شود. به‌عنوان مثال در برخی موارد، از نسبت ۶۰ به ۴۰ به نفع مالک استفاده می‌شود. اما روش اصولی‌تر آن، تعیین سهم دو طرف به شکل درصدی است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «نکات حقوقی ابطال قرارداد مشارکت در ساخت» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…