نکات حقوقی ابطال قرارداد مشارکت در ساخت

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی در مشارکت ساخت، طرفین قرارداد تضمین‌هایی مثل چک در عوض تعهد از یکدیگر دریافت می‌کنند.

ممکن است افراد به دلایل مختلف مانند داشتن سرمایه، نداشتن تجربه به شخص دیگری برای احداث بنا توافق کنند و شریک شوند که در اصطلاح به آن مشارکت در ساخت میگویند؛ اگر شما هم تمایل به این مشارکت دارید بهتر است مقاله «مجله ملکی دلتا» را تا پایان بخوانید.
احداث بنا و ساخت‌وساز در مقدار مشخصی زمین با تعداد طبقات و تراکم مشخص، یکی از مصادیق سرمایه‌گذاری در امر مسکن است که ممکن است در قالب یک ویلا، خانه یا انواع ساختمان‌ها به‌ منظور ایجاد واحدهای مسکونی یا تجاری باشد.

مشارکت در ساخت دارای یک سری قراردادهایی است که به آن‌ها قراردادهای ساخت‌ و ساز میگویند که در این‌گونه قراردادها کلیه لوازم مورد نیاز با ذکر تمامی جزئیات ذکر می‌شود و به امضای طرفین می‌رسد. برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، طرفین قرارداد تضامینی مثل چک در عوض تعهد از یکدیگر دریافت می‌کنند.

در مشارکت ساخت ممکن است پیمانکار یا سازنده به تعهدات قراردادی خود مانند به کار بردن مصالح و نوع و مرغوبیت آن‌ها یا اجرای صحیح عملیات ساخت‌وساز، رعایت نکند که در این صورت باید از سازنده تضامینی گرفته شود تا در صورت تخلف طرف مقابل بتواند خسارت خود را مطالبه کند.

طبق ماده ۲۳۹ قانون مدنی اگر اجبار متخلف برای رفع نقایص کافی نباشد و طرف دیگر هم توانایی برطرف کردن نقص ها را نداشته باشد، طرف مقابل می‌تواند فسخ قرارداد کند.

مطلب پیشنهادی:  آیا ساختمان‌های ناایمن بازسازی می‌شوند؟

در این نوع قرارداد طرفین در قبال تأخیر در انجام تعهدات خود مسئول‌اند و اگر در قرارداد ذکر شده باشد برای هر مدت‌ زمان از تأخیر باید به‌ طرف مقابل خسارت بدهند که از محل تضمین های دریافتی و یا اموال طرف دیگر قابل وصول است.

شرط ابطال قرارداد مشارکت در ساخت

شرط ابطال قرارداد مشارکت در ساخت

شرط مطالبه خسارت این است که طرف متخلف نتواند به وظایف خود متعهد باشد و عدم انجام به‌ موقع، معلول حوادث غیرقابل پیشگیری یا پیش‌بینی بوده و یا ناشی از عمل طرف دیگر و عدم انجام تعهدات وی بوده است.

برای صحت هر معامله شرایط زیر واجب است:

  • اهلیت طرفین
  • قصد و رضای طرفین
  • موضوع معین که مورد معامله باشد
  • مشروعیت جهت معامله

اگر قراردادی شرایط ذکر شده را نداشته باشد باطل است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب حقوقی «نکات حقوقی جواز تخریب و نوسازی» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «نکات حقوقی ابطال قرارداد مشارکت در ساخت» از مجله ملکی دلتا […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:43 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …