تضمین اجرای قرارداد مشارکت در ساخت

3
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر قصد ساخت و ساز یا مشارکت در آن را دارید، قبل از اقدام به انجام این کار، لازم است از یکسری نکات و شرایط آگاه شوید.
تضمین اجرای قرارداد مشارکت در ساخت

ساخت و ساز و مشارکت در آن از مواردی است که سرمایه‌گذاران زیادی به سراغ آن می‌روند. اما در همین روش سرمایه گذاری مشکلات و اختلافاتی پیش می‌آید که طرفین را به دردسرهای بزرگی دچار می‌کند. برای پیشگیری از این مشکلات، نیاز به آگاهی از یکسری نکات، قوانین و شرایط دارید. اگر خواهان آشنایی بیشتر با این نکات هستید، تا انتهای این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

ضرورت اخذ تضمین اجرای قرارداد مشارکت در ساخت

ضرورت اخذ تضمین اجرای قرارداد مشارکت در ساخت

تخلف سازنده از قرارداد مشارکت در ساخت، امری محتمل است که می‌تواند منشا ورود ضرر و زیان به مالک شود. اگرچه مالک می‌تواند جبران ضرر و زیان خود را از دادگاه بخواهد اما این امر مستلزم آغاز فرآیند رسیدگی در محاکم و تقبل هزینه‌های مربوط به طرح دعوا مانند حق الوکاله وکیل، هزینه کارشناسی و هزینه دادرسی از سوی مالک می‌باشد.

بطور کلی رسیدگی به موضوع جبران خسارت در دادگاه نیازمند زمان زیادی است. بعلاوه مالک باید تخلف سازنده و استحقاق خود نسبت به دریافت خسارت را نزد مرجع قضایی اثبات نماید. در نتیجه اخذ تضمین از سازنده، جهت اجرای قرارداد مشارکت در ساخت، امری ضروری است.

انواع تضمین‌ها در قرارداد مشارکت در ساخت

انواع تضمین‌ها در قرارداد مشارکت در ساخت

سازنده می‌تواند به عنوان تضمین اجرای قرارداد، ضمانتنامه بانکی، چک تضمینی، سفته یا املاک متعلق به خود را نزد مالک توثیق نماید.

ضمانتنامه بانکی

ضمانتنامه بانکی قراردادی است بین متقاضی و بانک که به موجب آن، بانک متعهد می‌شود در تاریخ معین و به درخواست ذی نفع ضمانتنامه، معادل وجه الضمان مندرج در آن را پرداخت نماید. وصول مبلغ مذکور مستلزم طرح دعوا یا ارائه دلیل نبوده و به محض مطالبه از سوی ذی نفع پرداخت خواهد شد.

مطلب پیشنهادی:  تقسیم ارث به چه صورت انجام می‌شود؟

چک تضمینی

سازنده می‌تواند برای تضمین اجرای قرارداد مشارکت در ساخت اقدام به صدور چک تضمینی نماید و مالک می‌تواند پس از وقوع تخلف از سوی سازنده، با تسلیم چک به بانک، مبلغ مندرج در آن را مطالبه نماید.

قرارداد مشارکت

سفته

ممکن است سازنده برای تضمین اجرای قرارداد مشارکت در ساخت، سفته صادر کند. در چنین مواردی مطالبه وجه سفته پس از ثبت واخواست عدم تادیه و از طریق طرح دعوا در دادگاه عمومی حقوقی میسر خواهد شد.

لازم به تذکر است در کلیه موارد فوق در صورتی که مالک بر خلاف توافق و بدون وقوع تخلف از سوی سازنده اقدام به وصول تضمینات نماید، سازنده می‌تواند با اثبات این امر نزد دادگاه مبلغ را مسترد نماید.

مطالعه بیشتر: مطلب «تخلیه سرقفلی و نکات مربوط به آن» را در دلتا مگ بخوانید.

3 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «تضمین اجرای قرارداد مشارکت در ساخت» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] بیشتر: مطلب «تضمین اجرای قرارداد مشارکت در ساخت» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  3. […] بیشتر: مطلب «تضمین اجرای قرارداد مشارکت در ساخت» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

نحوه شکایت از پیج اینستاگرامی

یکی از موضوعات بسیار پر چالش که امروزه بسیار با آن روبه‌رو هستیم، شکایت از پیج اینستاگرامی…