قرارداد پیمانکاری و شرایط حقوقی آن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیاری از فعالیت‌هایی که امروزه در فضای کسب و کار با آن مواجهیم از طریق قرارداد پیمانکاری مدیریت می‌شوند. اما آیا تنظیم این قراردادها کار آسانی است؟
قرارداد پیمانکاری و شرایط حقوقی آن

گاهی پروژه‌هایی برای ما تعریف می‌شود که انجام آن به تنهایی مقدور نمی‌باشد. در این صورت می‌توانیم انجام آن را به به فرد یا افراد دیگری واگذار کنیم. در این صورت در یک طرف کارفرما قرار گرفته و در طرف مقابل هم پیمانکار قرار دارد. معمولا چنین فرایندهایی به شکل یک قرارداد پیمانکاری انجام می‌گیرد که در دلتا مگ به شرح آن می‌پردازیم.

در هنگام عقد قرارداد همیشه این موضوع حائز اهمیت است که قبل از انعقاد، جزئیات و وظایف هر شخص مشخص شود. این کار از مشکلات احتمالی آینده هم پیشگیری می‌کند.

قرارداد پیمانکاری چیست؟

پروژه‌های ساختمانی و کارهای مربوط به ساخت و ساز از جمله پروژه‌هایی هستند که تحت عنوان قرارداد پیمانکاری منعقد شده و فردی تحت عنوان پیمانکار، انجام کارها را به‌عهده می‌گیرد.

قرارداد پیمانکاری چیست؟

در قرارداد پیمانکاری، بخشی یا همه فرایندهای اجرایی یک پروژه با شرایط و مشخصات معین، در ازای زمان و هزینه مشخص به یک شخص یا تیم واگذار می‌گردد.

در این قرارداد مواردی مانند قیمت، تاریخ، موضوع، نحوه پرداخت، تعهدات طرفین و … مشخص می‌شود.

انواع قرارداد پیمانکاری

  • قرارداد کارفرمایی: از رایج‌ترین قراردادهایی است که کاربرد زیادی هم دارد. در این نوع قرارداد معمولا کارفرماها دارای تجهیزات لازم هستند ولی مشکل اصلی آن‌ها نبود نیروی انسانی کافی است. به همین دلیل به صورت پروژه‌ای با این افراد قرارداد می‌بنند. قرارداد امانی نام دیگر این نوع قراردادها است که بیشتر در پروژه‌های شهری که توسط  شهرداری‌ها، شرکت آب و فاضلاب، مسکن و شهرسازی و … انجام می‌شود، کاربرد دارد.
مطلب پیشنهادی:  هنگام معامله ملک این موارد را جدی بگیرید

انواع قرارداد پیمانکاری

  • قرارداد براساس فهرست: در این نوع قرارداد روی هزینه‌ها تمرکز ویژه‌ای وجود دارد. در واقع بعد از مشخص شدن جزئیات، مبالغ فهرست‌بندی شده و برای کارفرما ارسال می‌گردد. پس از قطعی‌شدن جزئیات پروژه، هزینه سختی کار، بیمه کارگاه و کارگران، راه‌اندازی و جمع‌آوری کارگاه و … مبلغ کل قرارداد نهایی شده، و قرارداد منعقد می‌شود.

قرارداد پیمانکاری بر اساس نوع عقد قرارداد

قراردادها از نظر نوع عقد قرارداد به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • قرارداد پیمانکاری تشریفاتی: علاوه‌بر جزئیات اساسی و لازم که باید در قرارداد وجود داشته باشد، کارهایی هم تحت عنوان تشریفات در نظر گرفته می‌شود که جزئیات آن باید در قرارداد قید شود. تشریفات شامل شرایط ویژه سازمان‌های کارفرما، فرم‌های ضمانت‌نامه و … می‌شود.
  • قرارداد پیمانکاری ساده: همان‌طور که مشخص است این نمونه، شامل مفاد اصلی و اساسی قرارداد می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟» را دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …