نرخ سود وام مسکن از 21 درصد عبور کرد

0
1
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
نرخ سود موثر به بیشینه خود در 9 ماه اخیر رسیده و هزینه وام متاهلین از سطح 31 میلیون تومان عبور کرده است
سود وام مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»،در هفته پایانی تابستان چند رکورد کم سابقه در بازار مسکن به ثبت رسید و نرخ سود وام توانست از مرز 21 درصد عبور کرده و در انتهای هفته به بیشینه خود در 9 ماه اخیر دست پیدا کند.

قیمت متوسط اوراق تسه در این هفته به رکورد 65 هزار و 150 تومان رسیده و این امر موجب رکورد 9 ماهه هزینه ماه مسکن شد.

این درحالیست که اعتبار هر ورق دربازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد. روند صعودی اکید در قیمت اوراق سبب شد تا بیشترین قیمت وام در روز چهارشنبه 31 شهریور ماه به ثبت برسد که این رقم برای مجردین در 9 ماه گذشته بی سابقه بوده است.

در انتهای هفته هزینه نهایی مجردین برای باز پرداخت وام به 178 میلیون و 352 هزار تومان رسیده و برای متاهلین در سطح 331 میلیون و 196 هزار تومان برآورد می شود. باتوجه به پرداخت دو هزینه متقاضیان در اخذ وام مسکن، نرخ سود موثر نیز متناسب با قیمت اوراق تغییر کرده و از حد اسمی خود فاصله می گیرد.

مطلب پیشنهادی:  هزینه ساخت مسکن ملی گران شد؟

از این رو نرخ سود وام در هفته پایانی تابستان به 21.17 درصد رسیده و بیشترین رکورد را در 9 ماه اخیر به ثبت رسانید. از دو طریق می توان روند قیمت ها را در هفته آینده مورد تحلیل قرار داد. از یک سو روند افزایشی در میانگین هزینه وام مسکن و نرخ سود موثر حاکی از ادامه مسیر روبه رشد در روزهای آغازین پاییز 1400 داشته و از سوی دیگر روند نزولی در رشد هفتگی قیمت اوراق نشان دهنده احتمال توقف در مسیر افزایشی قیمت ها در روزهای آتی است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «پرداخت وام ودیعه مسکن به ۱۷ هزار نفر» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…