زیباترین مناطق دیدنی جنگل ارسباران؛ از قلعه بابک تا کلیسا آینالو

0
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به دیدن مناطق طبیعی و گردشگردی کوهستانی علاقه‌مند هستید، این مطلب برای شماست.
جنگل ارسباران

جنگل ارسباران یکی از زیباترین جنگل‌های ایران به شمار می‌آید. این جنگل بر روی کوه و مناطق کوهستانی قرار دارد. تصور کنید یک کوه بزرگ پوشیده از درختان سرسبز. این جنگل مرزهای مشخصی ندارد. این جنگل بسیار معروف است و علت شهرت این جنگل نیز برای کوهستان زیبا و حیوانات خاصی هستند که در آنجا زندگی می‌کنند. این منطقه جنگلی و کوهستانی بسیار شبیه به مناطق قفقاز است. تنها تفاوتی که جنگل ارسباران با منطقه قفقاز دارد، رود ارس در آن است. در این جنگل عشایر زیادی زندگی می‌کنند. اگر به دنبال یک جنگل با آب و هوای کوهستانی شگفت انگیز هستید، جنگل ارسباران را از دست ندهید.

جنگل ارسباران کجاست؟

جنگل ارسباران در  آذربایجان شرقی قرار دارد. جاده مرزی که در شهر جلفا قرار دارد به نام پارس‌آباد همچنین جاده شهر کلیبر در این استان به این جنگل می‌رسد. در این شهر کلیبر یک جاده به نام جاده عاشقلو وجود دارد که اگر برای رسیدن به جنگل ارسباران از این جاده عبور کنید، شاهد مناظر بسیار زیبایی خواهید بود.

جنگل ارسباران

مناطق گردشگری جنگل ارسباران

ارسباران تنها به علت وجود جنگل از اهمیت بالایی برخوردار نیست بلکه از نظر تاریخی، زیست بوم زیبای آن و گردشگری نیز اهمیت زیادی دارد.

قلعه بابک

این قلعه متعلق به بابک خرمدین بوده است. این قلعه که در زمان خلافت معتصم عباسی بنا شده است، حدود 3 کیلومتری شهر کلیبر قرار دارد. قلعه بابک خرمندین یکی از منحصربه‌فرد ترین قلعه‌های ساخته شده در ایران است. ساخت این دوره در آن دوران واقعا یک شاهکار است زیرا بدون ابزارهای جدید ساخت آن خارق‌العاده است. فقط یک راه بسیار باریک برای ورود به این قلعه تعبیه شده است. این قلعه به طوری ساخته شده بود که از ورود هر نوع مهاجمی جلوگیری می‌کرد و هیچکس نمی‌توانست به آن نفوذ کند. این قلعه پس از این همه سال همچنان سالم است. بابک را در میان لالایی‌هایی که مادران برای فرزندان خود می‌خوانند، دیده می‌شود.

جنگل ارسباران

گونه‌های جانوری  ارسباران

در این جنگل بسیار حیوانات نادر و بی‌نظیری زندگی می‌کنند. در این جنگل یک پرنده به نام سیاه خروس زندگی می‌کنند که تنها در این منطقه یافت می‌شود. شکار این پرنده ممنوع است و مجازات سنگینی دارد.این پرنده در حال انقراض است و تنها تعداد کمی از آن باقی مانده است. در این منطقه محافظت شده از جنگل میش مرغ قره قشلاق، اردک سر سفید، کل، بز کوهی، خرس قهوه‌ای و پلنگ وجود دارد . همه این حیوانات تقریبا تعداد کمی دارند. ما حیوانات دیگری مانند گراز‌، کبک، دراج و قرقاول وجود دارد که جمعیت بسیار کمتری دارند.

مطلب پیشنهادی:  متفاوت‌ترین خواص بابونه

جنگل ارسباران

گونه‌های گیاهی ارسباران

منطقه ارسباران بسیار سرسبز است. این جنگل از گیاهان مختلفی پوشیده شده است. برخی از این گیاهان را فقط افراد محلی آنجا و با نام‌های محلی آن می‌شناسند. از معروف‌ترین گیاهان جنگل ارسباران می‌توان به تمشک و زغال اخته، بلوط، سماق، زرشک، انار وحشی و سیب وحشی اشاره کرد. درختان بسیار زیادی هم از انواع درختان ممرز، توت، چنار و بلوط در این منطقه وجود دارد.

منطقه محافظت شده آینالو

این منطقه به علت روستایی که در جوار آن است، نامگزاری شده است. در این منطقه محافظت شده آهوهای زیادی با نام محلی مرال وجود دارند که به زیبایی این منطقه افزوده‌اند. همچنین در این منطقه یک کلیسا به نام خرابه آینالو وجود دارد. این کلیسا جاده ندارد و با ماشین نمی‌توانید به آنجا سفر کنید و تنها با پیاده روی به آنجا خواهید رسید.

جنگل ارسباران

بهترین فصل برای سفر به جنگل ارسباران

این جنگل به علت اینکه در اردبیل قرار دارد و آب وهوای آنجا کوهستانی، سرد و خشک است، سعی کنید در فصل زمستان به آنجا سفر نکنید زیرا احتمال بارس برف و سرمای طاقت فرسا زیاد است. بهتر است در فصل بهار و تابستان به این جنگل زیبا سفر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…