بهترین زمان آبیاری گل های آپارتمانی در فصل بهار

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای آنکه گیاهان آپارتمانی شادابی داشته باشید لازم است تا نیازهای آبی گیاه را بشناسید و مطابق با آن عمل کنید.
آبیاری گل های آپارتمانی

از مهم‌ترین نکات هنگام مراقبت از گیاهان، نحوه آبیاری گل های آپارتمانی است که نقش بسیار موثری در سلامتی و شادابی آن‌ها دارد؛ روش‌های مختلفی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی وجود دارد که شما باید با توجه به انواع گل های آپارتمانی، بهترین روش را برای آن انتخاب کنید؛ معمولا آبیاری به چند صورت تراکم کننده، آبیاری از بالا و آبیاری زیره‌ای انجام می‌شود؛ اما نکته مهمی که قبل از انتخاب روش آبیاری باید به آن توجه داشت این است که از کجا بفهمیم گل نیاز به آب دارد؟ یا اینکه آبیاری در چه تایم از روز برای گیاه مفید است؟  برای پاسخ به این سوالات با دلتامگ همراه باشید.

جدول آبیاری گیاهان آپارتمانی

جدول آبیاری به عنوان یک راهنمای کلی برای فهم نیازهای آبی گیاهان مختلف استفاده می‌شود و با توجه به عواملی مانند نور، نوع خاک، و اندازه گلدان، ممکن است نیازهای آبی گیاهان متغیر باشد. برای آنکه گیاهان شاداب‌تری داشته باشید می‌توانید با توجه به گیاهانی که در خانه دارید یک جدول آبیاری مانند نمونه زیر طراحی کنید.

ساکولنت‌ها 7-14  روز
کاکتوس‌ها 14-21  روز
گیاهان داخلی با برگ‌های بزرگ (فیکوس، دراکنا) 7-10  روز
گیاهان داخلی با برگ‌های کوچک (پتونیا، فیتونیا) 5-7  روز
گیاهان آپارتمانی گلخانه‌ای (فیتونیا، کلیویا) 3-5  روز

 

آبیاری گل های آپارتمانی

زمان مناسب آبیاری گیاهان آپارتمانی

در تعیین زمان آبیاری مناسب، باید به عوامل مختلفی مانند نوع گیاه، فصل و شرایط محیطی توجه کرد؛ برای مثال برخی گیاهان مانند ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها نیاز به آبیاری کمتر و مکرر دارند، در حالی که برخی دیگر مانند گیاهان با برگ‌های بزرگ نیاز به آبیاری بیشتری دارند.

علاوه بر آن فصلنیز در تعیین نوع و مقدار آبیاری نقش بسیار موثری دارد؛ برای مثال در فصل گرم سال گیاهان معمولاً نیاز به آبیاری بیشتر و مکررتر دارند، زیرا در این فصل تبخیر آب از خاک بیشتر است؛ در حالی که در فصل سرما، نیاز به آبیاری کمتری دارند، زیرا فعالیت رشدی آنها کاهش می‌یابد. در ادامه نحوه آبیاری در تایم‌های مختلف روز را بررسی می‌کنیم.

آبیاری گل های آپارتمانی

آبیاری گل های آپارتمانی اول صبح

به چند دلیل که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم آبیاری گیاهان آپارتمانی در اول صبح وقتی هوا خنک است، بسیار مفید و حیاتی است. از مزایای آبیاری در این تایم روز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش خطر بروز بیماری‌های قارچی: آبیاری صبح زود باعث می‌شود برگ‌ها و سطح خاک قبل از تاریک شدن خشک شوند، که احتمال بروز بیماری‌های قارچی مانند پوسیدگی ریشه را کاهش می‌دهد.
  • استفاده بهینه از آب: در این زمان، تبخیر آب از خاک و برگ‌ها کمتر است، بنابراین آب بهتر و مستقیماً به ریشه‌ها نفوذ می‌کند و گیاهان بهره بیشتری از آن می‌برند.
  • حفظ رطوبت خاک در طول روز: آبیاری صبح زود به گیاهان فرصت می‌دهد تا طول روز با رطوبت لازم رشد کنند و از آبیاری بیش‌ازحد در شرایط گرم تری مثل ساعات بعد از ظهر جلوگیری می‌کند.
مطلب پیشنهادی:  7 ایده جدید برای تزیین دیوار پشت مبل با کمترین هزینه!

 آبیاری گیاهان آپارتمانی در عصر

آبیاری در عصر خصوصا در فصل‌های به9ار و تابستان بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که در این تایم از روز هوا گرم است و آفتاب همچنان می‌تابد؛ بنابراین آبیاری گل هابی آپارتمانی در این زمان، این امکان را در اختیار گیاه قرار می‌دهد که رطزوبت مورد نیاز خود را از خاک دریافت کند و رشد بهتری داشته باشد.

مهم‌ترین نکته‌ای که بابد در این تایم آبیاری گل های آپارتمانی به آن توجه داشت، پرهیز از آبیاری برگ‌های گیاه است؛ چرا که در این زمان تایم کافی برای تبخیر آب از سطح برلگ وجود ندارد و باعث پوسیدگی آن می‌شود.

از کجا بفهمیم گل نیاز به آب دارد

شناختن نیازهای آبی گیاهان از مهمترین عوامل در مراقبت و پرورش آن‌ها است. این موارد می‌تواند بر اساس نوع گیاه، شرایط محیطی، و علائمی که گیاه نشان می‌دهد تشخیص داده شود.

آبیاری گل های آپارتمانی

برای مثال، گیاهان گلخانه‌ای با برگ‌های بزرگ و ریشه‌های عمیق ممکن است نیاز به آبیاری بیشتری داشته باشند نسبت به ساکولنت‌ها که برگ‌های ضخیم و ریشه‌های سطحی دارند؛ برای آنکه نیاز گیاه و نحوه آبیاری گل های آپارتمانی را بدانید لازم است به چند علائمی که گیاه نشان می‌دهد توجه داشته باشید؛ برخی از این علائم عبارتند از:

  • خشک شدن برگ‌ها یا ریشه‌ها
  • زرد شدن و پژمردگی برگ‌ها
  • رشد ضعیف یا کم‌رنگ برگ‌ها
  • ریزش برگ‌ها
  • کاهش فعالیت رشدی

وقتی گیاه علائم نیاز به آب را نشان می‌دهد، بهتر است آن را آبیاری کنید. اما توجه داشته باشید که همیشه به مقدار مناسب آب بدهید و از اینکه خاک خیس بماند و از زیر گلدان بیرون نیاید، پرهیز کنید. همچنین از آبیاری بیش از اندازه نیز بپرهیزید، زیرا این ممکن است باعث خفه شدن ریشه‌ها و بروز مشکلات مربوط به رطوبت زیاد شود.

تعداد کلمات مطلب: 749

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

ساده‌ترین روش افزایش پاجوش برگ انجیری با رعایت 4 نکته

برگ انجیری جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم است که به دلیل زیبایی ظاهری برگ‌های آن، طرفداران بسی…