ساده‌ترین روش افزایش پاجوش برگ انجیری با رعایت 4 نکته

0
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر دوست دارید با کمترین هزینه تعداد گلدان‌های برگ انجیری خود را چند برابر کنید، از این روش برای تکثیر آن استفاده کنید.
پاجوش برگ انجیری

برگ انجیری جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم است که به دلیل زیبایی ظاهری برگ‌های آن، طرفداران بسیاری دارد؛ برگ انجیری انواع مختلفی دارد؛ برای مثال برخی از گونه‌ها برگ‌های پهنی دارند و برخی دیگر در سطح برگ‌های خود بریدیگی وجود دارد؛ این نگهداری گیاه برگ انجیری بسیار ساده است و به راحتی می‌توانید آن را در خانه نگهداری کنید؛ اگر دوست دارید از یک گلدان برگ انجیری تعداد زیادی گلدان آماده کنید، در این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشید تا نحوه پاجوش برگ انجیری را به شما توضیح دهیم.

نکات مهم در نگهداری برگ انجیری

  • نور: برگ انجیری نیاز به نور غیرمستقیم و ملایم دارد. قرار دادن آن در مکانی با نور زیاد اما غیرمستقیم بهترین گزینه است.
  • آبیاری: خاک باید مرطوب باشد اما از آبیاری زیاد خودداری کنید. آبیاری زمانی که سطح خاک خشک شده مناسب است.
  • رطوبت: این گیاه رطوبت دوست است؛ می‌توانید با استفاده از اسپری آب، رطوبت مورد نیاز را تأمین کنید.
  • کوددهی: در فصل رشد (بهار و تابستان) می‌توانید هر دو هفته یکبار از کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

پاجوش برگ انجیری

 تکثیر برگ انجیری از طریق کاشت بذر

تکثیر برگ انجیری از طریق کاشت بذر یکی از روش‌های ممکن است، اما نسبت به تکثیر از طریق قلمه و تقسیم بوته کمتر رایج است، چرا که زمان بیشتری برای رشد و رسیدن به گیاه بالغ نیاز دارد. با این حال، اگر به تکثیر از طریق بذر علاقه‌مند هستید، بذرها را به مدت 24 ساعت در آب ولرم بخیسانید تا پوسته آن‌ها نرم شده و جوانه‌زنی راحت‌تر انجام شود.

برای کاشت بذر سعی کنید از خاک سبک و غنی استفاده کنید؛ برای این منظور بهترین خاک، خاکی است که از ترکیب پیت ماس، پرلیت و ورمیکولیت تشکیل شده باشد؛ سپس در مرحله بعد بذرها را در عمق حدود 1 سانتیمتری خاک بکارید. فاصله کافی بین بذرها را رعایت کنید تا فضای کافی برای رشد ریشه‌ها وجود داشته باشد؛ در نهایت خاک را مرطوب نگه دارید، اما از آبیاری بیش از حد و غرقاب شدن خاک جلوگیری کنید.

پاجوش برگ انجیری

پاجوش برگ انجیری

پاجوش‌ها گیاهان کوچک یا جوانه‌هایی هستند که در نزدیکی پایه گیاه مادر رشد می‌کنند؛ برای تکثیر برگ انجیری به این روش ابتدا گیاه مادر را به دقت بررسی کنید تا پاجوش‌های سالم و قابل جداسازی را پیدا کنید؛ سپس گیاه مادر را به آرامی از گلدان خارج کنید تا به ریشه‌ها آسیب نرسد و بعد پاجوش را از آن جدا کنیدد

مطلب پیشنهادی:  زیباترین چیدمان برای ورودی منزل شما

در نهایت پاجوش را در گلدان جدید بکارید و خاک اطراف گلدان را به آن را به آرامی فشار دهید و بلافاصله بعد از کاشت، گیاه را آبیاری کرده و در محیطی قرار دهید که نور به صورت غیر مستقیم به آن بتابد.

پاجوش برگ انجیری

تکثیر برگ انجیری به روش خوابانیدن

یکی دیگر از روش های تکثیر گیاهان ، روش خوابانیدن ساقه است که در مورد گیاه برگ انجیری هم بسیار کاربرد دارد؛ در روش پاجوش برگ انجیری، یک شاخه از گیاه مادر بدون جدا شدن از گیاه اصلی، در خاک قرار می‌گیرد تا ریشه بزند و سپس از گیاه مادر جدا می‌شود. این روش به دلیل ارتباط شاخه با گیاه مادر، بسیار مطمئن است چرا که مواد مغذی و آب به طور مداوم به گیاه می‌رسد.

برای تکثیر از این طریق یک شاخه سالم و قوی را انتخاب کنید. بهتر است شاخه‌ای انتخاب شود که نزدیک به پایه گیاه باشد و قابلیت خم شدن به سمت خاک را داشته باشد؛ سپس شاخه را به آرامی خم کنید تا با سطح خاک تماس پیدا کند؛ در جایی که شاخه با خاک تماس پیدا می‌کند، یک شیار کوچک در خاک ایجاد کنید.

شاخه را در این شیار قرار دهید و آن را با خاک بپوشانید. برای اطمینان از باقی ماندن شاخه در محل خود، می‌توانید از سنگ یا سنجاق‌های U شکل استفاده کنید تا شاخه به خاک فشرده شود؛ خاک را مرطوب نگه دارید، اما از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. مرطوب نگه داشتن خاک به رشد سریع‌تر ریشه‌ها کمک می‌کند؛ گیاه را در محلی با نور غیرمستقیم و کافی قرار دهید. در نهایت پس از  4 تا 6 هفته، ریشه‌های جدید در محل تماس شاخه با خاک شروع به رشد می‌کنند.

در اخرین مرحله از پاجوش برگ انجیری، وقتی که ریشه‌ها به اندازه کافی رشد کرد، می‌توانید شاخه را با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز، از محل اتصال به گیاه مادر ببرید و در یک گلدان جدید با خاک مناسب بکارید.

تعداد کلمات مطلب: 716

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

جدیدترین کاغذ دیواری برای پذیرایی؛ چه چیزی ترند و مد روز است؟

انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای پذیرایی، یکی از مهم‌ترین تصمیمات در دکوراسیون داخلی است. با …