با این 5 خوراکی چشمانی سالم داشته باشید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ویتامین‌ها و املاح معدنی در تقویت بینایی نقش مهمی دارند. بسیاری از این ویتامین‌های مورد نیاز را می‌توان از طریق خوراکی‌های مفید تامین کرد.
مواد مواد غذایی تقویت کننده چشم

برای تقویت بینایی و داشتن چشم‌های سالم باید به تغذیه و مواد غذایی مورد استفاده خود اهمیت دهیم و نکاتی را در رژیم غذایی خود رعایت کنیم. در این مطلب از دلتامگ به مواد غذایی تقویت کننده چشم اشاره می‌کنیم که سلامت چشم‌های شما را تضمین می‌کنند.

اسفناج از اصلی‌ترین مواد غذایی تقویت کننده چشم

اسفناج برای تقویت چشم

اسفناج و همچنین سایر سبزیجات تیره‎برگ، آنتی‎اکسیدان‌هایی دارند که در ماکولا هم وجود دارند. ماکولا، بخشی از شبکیه چشم است که چشم را از نور مضر حفظ می‌کند. این آنتی‎اکسیدان‌ها لوتئین و زاکسنتین هستند. لوتئین یک رنگدانه زرد در برگ گیاهان است و زاکسنتین یک کاروتنوئید است که در بسیاری از گیاهان مانند اسفناج، به فراوانی وجود دارد. چشم‌های ما متابولیسم بسیار بالایی دارند و انرژی زیادی مصرف می‎کنند، به همین خاطر نیز نیاز بیشتری به ذخیره آنتی‎اکسیدان‌ها دارند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز برای سلامتی چشم

تنها خاصیت فلفل قرمز، تند بودن آن که موجب سوزش گلو، بینی و ریزش آب چشم می‌شود، نیست؛ اگرچه جاری شدن اشک به سلامت چشم‌های شما کمک می‌کند ولی فلفل قرمز، سرشار از ویتامین C است که جزو ویتامین‌های محلول در آب محسوب می‌شود و یک آنتی‎اکسیدان بسیار قوی است. ویتامین C علاوه‌بر کمک به بهبود سرماخوردگی، برای تشکیل و حفظ بافت‌های بدن فایده دارد. مثلا باعث کلاژن‌سازی می‌شود. کلاژن به فراوانی در ساختار قرنیه وجود دارد. همچنین ویتامین C به حفظ رگ‌های خونی و مویرگ‌های ظریف در شبکیه چشم کمک می‌کند.

بادام از خوشمزه‌ترین مواد غذایی تقویت کننده چشم

آجیل برای تقویت بینایی

اگر به لیست خوراکی‌های مفید نگاهی بیندازید، حتما نام بادام و سایر مغز‌های آجیل را در لیست مشاهده خواهید کرد. آجیل‌ها سرشار از اسید چرب امگا ۳، پروتئین، پتاسیم، کربوهیدرات‌، فیبر، کلسیم، آهن، ویتامین B و منیزیم هستند. تمام این‌ دانه‎های روغنی باعث سلامت بدن و تقویت بینایی می‌شوند. بادام سرشار از ویتامین E است. ویتامین E جزو آنتی‌اکسیدان‌های قوی است باعث محافظت از چشم در برابر رادیکال‌های آزاد می‌شود. رادیکال‌های آزاد می‌توانند بافت‌های سالم را از بین ببرند و به این ترتیب به چشم آسیب بزنند. همچنین ویتامین E نقش تاثیرگذاری در پیشگیری از آب مروارید دارد.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه آبگوشت پلو کاشانی

ماهی

ماهی جلوی ضعیف شدن چشم را می‌گیرد

درباره گیاهانی که دارای ویتامین‌های A، C و E که برای تقویت بینایی لازم هستند، بسیار صحبت کردیم. با این‌حال، نکته بسیار مهمی در مورد این ویتامین‌ها وجود دارد که اگر رعایت نشود، خوردن‎شان فایده‌ای ندارد. این ویتامین‌ها همگی محلول در چربی هستند، به این معنا که بدون چربی، جذب نخواهند شد. یک راه عالی برای به دست آوردن چربی سالم، خوردن ماهی و به‌ویژه ماهی آزاد و ماهی تن است. این ماهی‌های گوشتی، سرشار از اسید چرب امگا ۳ هستند. این اسیدهای چرب، به جریان خون مایع داخل چشم کمک می‎کنند و  نقش مهمی در جلوگیری از سندرم خشکی چشمدارند و به این ترتیب از آسیب به چشم محافظت می‌کنند.

تخم مرغ

مصرف تخم مرغ برای تقویت بینایی

تخم‌مرغ پخته پتاسیم، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین B12، آهن، کلسیم و منیزیم را به بدن شما می‌رساند. این ویتامین‌ها و موادمعدنی همگی برای چشم و سلامت آن لازم و ضروری هستند. اما دو عامل مهم دیگر نیز وجود دارد که تخم‌مرغ را تبدیل به یک ماده مغذی مفید برای چشم می‌کند: لوتئین و زاکسنتین. تخم‌مرغ هم همانند اسفناج حاوی این آنتی‌اکسیدان‌ها است.

اما به یاد داشته باشید که این محافظ‌های قوی، فقط در زرده تخم‌مرغ یافت می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید خوردن تخم مرغ برای چشم‌هایتان پرفایده باشد، حتما زرده آن را هم نوش جان کنید.

پیشنهاد مطالعه: خوردنی‌های معجزه‌آسا برای رفع خستگی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

مراقبت از موهای رنگ شده با چند راهکار ساده

ما در این مطلب قصد داریم چند راهکار ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده به شما آموزش دهیم تا…