وسواس فکری عملی را بهتر بشناسید

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هر نوع افکار یا رفتاری که شما را وادار کند به گونه ای افراطی به انجام آن بپردازید، نوعی از اختلال وسواس است. با ما همراه باشید تا بیشتر با اختلال آشنا شوید.
وسواس فکری عملی

وسواس فکری عملی می‌تواند در روند زندگی شما اخلال ایجاد کند. به نحوی که عملکرد شما در تمام بخش های زندگیتان مانند مسائل شخصی و عاطفی، تحصیلی، شغلی و حرفه ای و اجتماعی شما را دچار مشکل کند. همراه با دلتامگ باشید تا به بررسی اختلال وسواس فکری عملی بپردازیم.

وسواس فکری عملی چیست؟

وسواس فکری عملی یک مورد از اختلالات روانشناسی است که جامعه آماری بالایی را به خود اختصاص داده است. اکثر مردم  اختلال وسواس فکری عملی را تنها در نظافت و شستوشوی مکرر دست ها می‌شناسند اما این اختلال ابعاد خیلی گسترده تری را به خود اختصاص داده است. افراد با این اختلال احساس می‌کنند که باید به صورت دائمی و با تعداد دفعات بالا یک سری عادات غلط را تکرار کنند و نمی‌توانند خود را برای انجام ندادن آن کار مدریت کنند. وسواس فکری عملی همانطور که از اسم آن پیداست تنها به رفتار و اعمال بستگی ندارد و افکار آن ها را هم تحت شعاع قرار می‌دهد. این افکار معمولا منفی و آزار دهنده هستند. همچنین می‌توانند حالت هایی از خودآزاری یا دگرآزاری باشد.اعمال وسواس گونه به صورت ناخودآگاه است.

وسواس فکری عملی

 وسواس فکری عملی را تشخیص دهید

وجود افکاری که به صورت مکررا تکرار می‌شوند و منفی و آزاردهنده هستند. به صورتی که شما با آن افکار، آزار خواهید دید. اما نمی‌توانید آن ها را متوقف کنید. این افکار زمینه های اضطراب و استرس شما را فراهم می‌آورد و شما را می‌رنجاند. این افکار اغلب با تصورات همراه هستند. تصاویری که به روان شما لطمه می‌زند. وقتی که افکار و تصورات شدت می‌گیرند و فرد کنترل خود را بر روی آن ها از دست می‌دهد، به انجام دادن یک سری فعالیت هایی دست می‌زنند تا فکر و تمرکز خود را از آن مسئله بردارند و به یک فعالیت تکرارشونده دست می‌زنند که این اعمال همان وسواس عملی هستند. ریشه اختلال وسواس فکری عملی، اضطراب است. اگر فردی که دچار وسواس است آن اعمال و یا افکار را انجام ندهد مضطرب می‌شود. معمولا افرادی که این اختلال را دارند یک دوره ای از زندگی خود را با افسردگی گذرانده اند.

مطلب پیشنهادی:  6 مرحله ازدواج از نظر روانشناسان + تست رضایت زناشویی

وسواس فکری عملی

علت های مبتلا به وسواس فکری عملی

افرادی که در زندگی خود اضطراب و استرس زیادی را تحمل کرده اند، مستعد وسواس هستند. سابقه خانوادگی و وراثت هم نقش به سزایی دارد. معمولا در خانواده نزدیک و درجه اول افرادی که وسواس دارند را بررسی کنید سایر اعضا هم به وسواس مبتلا بوده اند. کم بودن سروتونین که یکی از ماده های شیمیایی مغز است نیز می‌تواند باعث بزور وسواس در افراد شود. محیط زندگی و تجربیات اجتماعی هم اثرگزاری خود را دارند.

اثر وسواس بر افراد

افرادی که وسواس دارند چه وسواس فکری چه عملی عملکردشان در زمینه های تحصیلی، حرفه ای، اجتماعی و شخصی تا حد زیادی پایین می‌آید. این افراد به دلیل اینکه انتظار دارند همه چیز ایده‌آل پیش رود زمان زیادی را صرف می‌کنند و بیشتر آن را هدر می‌دهند. ناتوان در متمرکز شدن روی وظایف و فعالیت های خو هستند. معمولا این افراد افت تحصیلی می‌کنند. آشفتگی و خستگی های ذهنی باعث زود رنجی و کلافگی می‌شود. به دلیل همین بی حوصلگی و کلافگی تحمل بسیاری از کار ظریف را ندراند.

 

یک نظر

  1. سحر

    18 فروردین 1403 در 1:00 ب.ظ

    عالی مثل همیشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن برای داشتن یک استایل زیبا و شیک بسیار مهم و ضر…