در کلام خود نافذ باشید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فن بیان مهارتی است که شما را به هدفی که دارید، می‌رساند. با فراگیری فن بیان یک گام جلوتر از همکاران و رقیبان خود حرکت کنید.
مهارت فن بیان

صحبت کردن قابلیتی است که انسان‌ها را از حیوانات متمایز می‌کند و خوب صحبت کردن، مهارتی است که در تمامی ابعاد زندگی تاثیر می‌گذارد. در این مطلب قصد داریم، اهمیت مهارت فن بیان در کسب‌وکار را بررسی کنیم.

مهارت‌ فن بیان از اصلی‌ترین ابزارها برای دست‌یابی به موفقیت است. برای اینکه بهتر متوجه شوید، اهمیت فن بیان را با یک مثال برای شما توضیح می‌دهیم: دو مشاور املاک را در نظر بگیرید که یکی مهارت‌های فن بیان را فرا گرفته و دیگری نسبت به آن بی‌توجه است. به نظر شما کدام یک در جلب نظر مشتری و فروش آپارتمان بهتر عمل می‌کند؟ مسلما نفر اول. برخی کارشناسان تخمین زده‌اند که فراگیری مهارت‌های فن بیان حتی تا 80 درصد باعث بهبود عملکرد فرد می‌شود. 80 درصد یعنی نزدیک به 2 برابر بهتر از عملکردی که الان دارید! یعنی تقریبا 2 برابر درآمد بیشتر!

فن بیان

مهارت فن بیان چیست؟

فن بیان به معنای توانایی در صحبت کردن است. به میزانی که بتوانید در کلام خود صریح، شفاف و با اعتماد به نفس صحبت کنید، در فن بیان قوی‌ هستید. فن بیان یک مهارت است. مهارت هم یعنی چیزی که با تمرین به دست می‌آید. پس اگر بخواهید، شما نیز می‌توانید فن بیان خوبی داشته باشید، تنها کافی است یکسری نکات را یاد بگیرید و آ‌ن‌ها را تمرین کنید. فن بیان در دنیای کسب‌وکار امروز یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای غلبه بر موانع فروش و تبدیل آرزوهایتان به موفقیت در نظر گرفته می‌شود. برای کسب این مهارت لازم است تا نکات زیر را در کلام و ارتباطی که با انسان‌ها دارید، رعایت کنید:

1. شنونده خوبی باشید

معجزه خوب گوش دادن را هرگز فراموش نکنید، اگر دوست دارید در گفت‌وگوی خود نافذ باشید، ابتدا لازم است حرف‌های طرف مقابل را به خوبی بشنوید. هنگام گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل، اصلا به پاسخ‌هایی که قرار است بدهید فکر نکنید و به صحبت‌های فرد، عکس‌العمل مناسب نشان دهید. مثلا سر تکان دهید یا با پرسیدن سوال مناسب به او نشان دهید که به گفته‌های او توجه کرده‌اید.

2. واضح صحبت کنید

به نحوه بیان کلمه‌ها دقت کنید. واژه‌ها را کامل و واضح ادا کنید و انتهای کلمات را نخورید. اگر طرف مقابل متوجه منظورتان نشد، سعی کنید با توضیحات بیشتر و ساده‌تر موضوع را برایش روشن کنید تا جای ابهامی باقی نماند.

مطلب پیشنهادی:  بوی بد اتومبیل را چطور از بین ببریم؟

3. متناسب با شنونده سخن بگویید

سعی کنید که متناسب با شناخت ابتدایی که از طرف مقابل به دست آورده‌اید، صحبت کنید تا متوجه منظور شما شود. برای مثال اگر شما مهندس ساختمان هستید، اصطلاحات تخصصی ساختمان‌سازی را در مکالمه با فردی که همکارتان نیست به کار نبرید. استفاده از کلماتی که طرف مقابل با آن‌ها آشنا نیست، علاوه بر اینکه او را سردرگم می‌کند، از جذابیت گفت‌وگو هم می‌کاهد.

4. در بیان نظرات خود قاطع باشید

در گفت‌وگویی که دارید، اگر جایی لازم شد که نظر خود را بیان کنید، در بیان آن قاطع عمل کنید. اعلام نظر به صورت مبهم یا با شک و تردید، ریشه در عدم اعتماد به خود دارد. پس اگر احساس می‌کنید نظر شما سازنده و کاربردی است در گفتن آن قاطع باشید.

فن بیان در کسب و کار

5. زبان بدن شما به اندازه زبان کلام در مهارت فن بیان موثر است

برای اینکه مهارت فن بیان را تقویت کنیم، لازم است علاوه بر کلام و صدایی که داریم، به زبان بدن نیز توجه داشته باشیم. اهمیت زبان بدن از آن جایی است که خود حاوی پیام‌هایی برای طرف مقابل است. پیام‌های زبان بدن یا زبان دیداری به اندازه زبان گفتار یا زبان شنیداری اهمیت دارد. نکته جالب اینجاست که بعضی منابع اهمیت زبان بدن را حتی بیشتر از زبان گفتار می‌دانند، چرا که زبان بدن افراد هیچ‌گاه به شما دروغ نمی‌گوید.

نتیجه گیری: فن بیان یعنی اینکه بدانیم، چه چیزی را در کجا و چگونه به کار ببریم تا اثربخش باشد. فن بیان به معنای چرب زبانی یا پرحرفی نیست و مهارتی است که با آموزش به دست می‌آید.

پیشنها مطالعه: در دیدار اول با خریدار چگونه تاثیرگذار باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

در این کشور باید چاق شوید تا ازدواج کنید!

مقیاس‌های زیبایی از منطقه‌ای به منطقه دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. در حالی ک…