6 مرحله ازدواج از نظر روانشناسان + تست رضایت زناشویی

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
6 مرحله ازدواج بسیار مهم است که بتوانیم به کمک آنها یک رابطه عمیق و درست را شکل دهیم و از ازدواج خود راضی باشیم.
6 مرحله ازدواج

6 مرحله ازدواج باید برای هر کسی اتفاق بیوفتد تا بتواند ازدواج درست و مناسبی داشته باشد. روابط زناشویی طولانی مدت بسیار پر فراز و نشیب است و گاهی اوقات، همه چیز به سرعت و گاهی بسیار آرام پیش می رود. گاهی اوقات حتی ممکن است احساس کنید که هیچ چیز سر جای خود نیست. اما نگران نباشید چون شما و شریک زندگیتان در سال های آینده با هم رشد خواهید کرد. اما گاهی اوقات احساس می کنید که در مسیرهای کاملا متفاوتی حرکت می کنید.

به گفته روانشناسان، این روند کاملا طبیعی است. به همان اندازه که دوست داریم، عشق و هیجان اولیه را حفظ کنیم و این احساسات را برای همیشه نگه داریم، این واقعیت ازدواج نیست. تنها بخش قابل پیش بینی ازدواج، تغییری است که شما و شریک زندگیتان به طور اجتناب ناپذیری در طول زمان تجربه خواهید کرد.در این مقاله پرسشنامه رضایت زناشویی و همچنین 6 مرحله ازدواج بیان شده است پس با دلتامگ همراه باشید.

پرسشنامه رضایت زناشویی

روانشناسان تست های مختلفی برای بررسی وضعیت فعلی ازدواج شما ابداع کرده اند. یکی از این آزمون ها با نام «پرسشنامه رضایت زناشویی» در زیر آورده شده است. به این فکر کنید که چقدر با هر عبارت موافق یا مخالف هستید تا ببینید آیا رابطه شما نیاز به توجه بیشتری دارد یا خیر.

 6 مرحله ازدواج

1. من و همسرم همدیگر را کاملاً درک می کنیم.
2. از ویژگی ها و عادات شخصیتی همسرم راضی هستم.
3. من از نحوه تقسیم و انجام وظایفمان راضی هستم.
4. همسرم تمام حالات روحی و عاطفی من را درک می کند.
5. از نحوه تصمیم گیری و حل تعارضاتمان خوشحالم.
6. من از نحوه تصمیم گیری مالی مان راضی هستم.
7.نیازهای من در رابطه برآورده می شود.
8. از نحوه مدیریت فعالیت های اوقات فراغت و زمانی که با هم می گذرانیم، خوشحالم.
9. از نحوه ابراز عشق و روابط جنسی خود راضی هستم.
10. هرگز از رابطه ام با همسرم پشیمان نشده ام.
11. از رابطه ام با خانواده و دوستانم راضی هستم.

در حالی که فکر کردن به این سوالات می تواند اطلاعات زیادی در مورد وضعیت فعلی رابطه شما ارائه دهد، باید به یاد داشته باشید که ازدواج شما دائما در حال تغییر است.

6 مرحله ازدواج از نظر روانشناسان

اگرچه هر زوجی مسیر منحصر به فرد خود را دارد، اما روانشناسان 6 مرحله مشترک در رشد زناشویی را شناسایی کرده اند که در ادامه به آن می پردازیم:

مطلب پیشنهادی:  پرپشت شدن برگ گیاهان تنها با رعایت 4 نکته

رابطه عاشقانه

در مراحل اولیه یک رابطه عاشقانه، هر یک از طرفین از برآوردن نیازهای طرف مقابل لذت می برد. انتظار می رود ازدواج به تقویت این حس عشق و مراقبت کمک کند. زن و شوهر بدون توجه به مشکلات زندگی روزمره می توانند درک خود را از یکدیگر عمیق تر کنند.

اتمام مرحله ماه عسل

در مرحله دوم، ماه عسل به پایان می رسد. ممکن است در این مرحله زن و شوهر انتظارات طرف مقابل را برآورده نکرده باشند و این مشکل منجر به احساس ناامیدی شود. وقتی رابطه از ایده آل خارج می شود، احساس ناامیدی به وجود می آید.

6 مرحله ازدواج

یکنواخت شدن نارضایتی

احساس یکنواخت سرخوردگی و نارضایتی، جای خود را به خشم و دعوا داده است که با اقدامات تلافی جویانه مکرر مشخص می شود. دعوا به عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر ناامیدی از بازگرداندن رابطه عاشقانه اصلی، عمل می کند. نشان دادن قدرت و مبارزه واکنشی است نسبت به انتظارات برآورده نشده از عشق که به این صورت خود را نشان می دهد.

تقویت همکاری و ارتباط مثبت

زن و شوهر از نظر عاطفی خسته و در معرض خطر جدایی، به جای پرداختن به تعارضات موجود، توجه خود را به جنبه های دیگر زندگی معطوف می کنند. با وجود مشکلات، آنها همچنان به ازدواج خود متعهد هستند و بر علایق مشترک خود تمرکز می کنند. مانند ساختن خانه، تربیت فرزندان یا پیشرفت شغلی. در حالی که رضایت از رابطه کاهش یافته است، هنوز یک رابطه مثبت وجود دارد.

درک بهتر نیازها

در این مرحله زن و شوهر از نیازها و انتظارات خود، درک بهتری خواهند داشت. این درک باعث می شود تا زن و شوهر استقلال و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و این امر باعث می شود تا شور و شوق بیشری نسبت به قبل شکل بگیرد اما همواره طرفین حدود رابطه را در نظر می گیرند.

رشد و بلوغ عاطفی

در این مرحله افراد اتکا به خود را توسعه می دهند و به ضرورت حفظ هویت عاطفی مجزا برای حفظ یک رابطه بالغ، واقف می شوند. موفقیت در این مرحله مستلزم احساس مسئولیت و درک بهتر از همسرتان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

طرز تهیه شکلات صبحانه با مغز فندق

شکلات صبحانه یکی از خوراکی‌های پرطرفدار برای صبحانه است که انرژی زیادی دارد و بیشتر افراد …