خشم والدین چه تأثیری بر کودکان دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خشم والدین نسبت به فرزندانشان رخ می دهد که میتواند تاثیرات زیادی در اینده کودکانشان داشته باشد.
خشم والدین

عصبانیت و خشم والدین می تواند تأثیرات شدیدی بر فرزندان داشته باشد. گاهی اوقات، والدین خشم خود را با فریاد زدن یا آزار فیزیکی، کلامی یا عاطفی ابراز می کنند. کودکان برای رشد و تکامل نیاز به احساس امنیت و آرامش دارند. بنابراین فریاد زدن یا دعوا کردن با آنها برای سلامت جسمی و روحی آنها مضر است. بزرگ شدن با والدینی که همیشه عصبانی هستند، یک عامل خطر برای بیماری روانی در بزرگسالی است. در ادامه تاثیرات خشم والدین بر کودکان را بیان می کنیم پس با دلتامگ همراه باشید.

چرا والدین از فرزندان خود عصبانی می شوند؟

والدین به دلایل مختلف با فرزندان خود خشم را تجربه می کنند. والدین معمولاً وظایف مهمی دارند، از جمله:

  • مراقبت از اعضای خانواده
  • کار کردن
  • مدیریت امور مالی خانواده
  • انجام کارهای خانه
  • رسیدگی به کارهای روزانه بیرون از خانه

تربیت فرزندان کار بزرگ و مهمی است و نیاز به تعادل بین کارها و فعالیت های مختلف دارد. این وظایف و مسئولیت ها ممکن است والدین را تحت فشار قرار دهد و باعث از دست دادن صبر و حوصله آنها شود.

همچنین ممکن است کودکان آنطور که والدین می خواهند، رفتار نکنند یا با والدین و افراد دیگر رفتاری بی ادبانه داشته باشند. این رفتارها می تواند والدین را عصبانی کند. گاهی اوقات والدین عصبانی می شوند زیرا انجام یک کار خاص خیلی طول می کشد.

والدین ممکن است به دلیل رفتار یا سخنان همسرشان و یا دیگر بزرگسالان خانواده احساس عصبانیت کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است در مورد روش های فرزندپروری، انضباط یا کارهای خانه با آنها مخالف باشند. علاوه بر این، استرس های ناشی از کار، بی خوابی، خستگی، بیماری های جسمی یا روانی و مشکلات مالی نیز باعث می شود، والدین احساس فشار و ناامیدی یا عصبانیت کنند. در نتیجه به سختی می توانند صبر و آرامش خود را هنگام پاسخ به نیازهای کودک حفظ کنند.

برخی از مادران پس از تولد نوزاد خود عصبانیت پس از زایمان را تجربه می کنند که می تواند ناشی از مجموعه ای از عوامل مانند نوسانات هورمونی و کمبود خواب باشد.

مطلب پیشنهادی:  بهترین ورق استیل را از کجا باید خرید؟

خشم والدین

تاثرات خشم والدین بر فرزندان

خشم والدین ممکن است به آزار کلامی یا عاطفی کودک منجر شود. بدرفتاری فقط فیزیکی و جسمی نیست. کلمات می توانند باعث زخم های عمیق و آسیب های پایدار شوند. اگر یکی از والدین از روی عصبانیت به کودک حرف های ناخوشایند و آزاردهنده بزند، ممکن است کودک خودش را سرزنش کند و در نتیجه احساس بی ارزشی کند. کودکان احتمالاً با رفتارهای منفی، بی ادبانه یا پرخاشگرانه به والدین عصبانی خود، واکنش نشان می دهند. کودکان همچنین ممکن است بیمار شوند، از دیگران کناره گیری کنند یا مشکل خواب داشته باشند.

اگر خشم به خشونت فیزیکی تبدیل شود، می تواند آسیب جدی به کودک وارد کند. تکان دادن، ضربه زدن یا پرتاب کردن کودکان خردسال می تواند منجر به آسیب جدی یا حتی مرگ شود. تنبیه بدنی کودک نیز می تواند در مراحل بعدی زندگی بر او تأثیر منفی بگذارد و مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • رفتار ضد اجتماعی
  • پرخاشگری
  • عزت نفس پایین
  • مشکلات روحی و روانی
  • روابط منفی

سخن پایانی

کودکان باید در کنار والدین خود احساس امنیت کنند. وقتی عصبانی هستید، ممکن است، فرزندتان بترسد و چیزهای مهم را از شما پنهان کند. اگر برای کنترل خشم خود تلاش می کنید، می توانید با یک متخصص یا روانشناس برای کمک تماس بگیرید یا در کلاس های آنلاین و حضوری مدیریت خشم شرکت کنید. هنگامی که شما به عنوان والدین یاد می گیرید که چگونه خشم خود را به شیوه ای سالم مدیریت کنید، می توانید به فرزندان خود نیز یاد دهید که چگونه خشم خود را مدیریت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

3 علت چاقی بعد از ازدواج + راهکار

چاقی بعد از ازدواج یک معضل بزرگ است که اکثر زوجین با آن درگیر می‌شوند. بسیاری افرادی که قب…