6 دلیل برای عصبانیت از دید روانشناسان + راه‌حل

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عصبانیت می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد و ما با دانستن این دلایل و راه‌حل‌های آن می‌توانیم عصبانیت خود را کنترل کنیم و راحت‌تر زندگی کنیم.
عصبانیت

همیشه دلیلی پشت عصبانیت افراد وجود دارد. با شناسایی علت عصبانیت، این مشکل را درمان کنید و به خود آرامش هدیه دهید. در این مقاله از دید روان‌شناسان به خشم و عصبانیت می‌پردازیم، پس با دلتامگ همراه باشید.

دلایل عصبانیت شدید از دیدگاه روانشناسان

در اینجا به شش دلیل مهم اشاره شده است که به شرح زیر می‌باشد:

از درون آسیب‌دیده، هستید

شما به مردم صدمه می‌زنید، افراد آسیب‌دیده به بقیه صدمه می‌زنند. ممکن است ناآگاهانه این کار را انجام دهید، اما وقتی خیلی عصبانی هستید به دیگران صدمه می‌زنید و این می‌تواند به دلیل شدت آسیب درونی شما باشد.

راه‌حل

با خودتان مهربان باشید و آنچه را که درگذشته به شما صدمه زده است را بررسی کنید. این افراد ممکن است زمانی که به شما آسیب می‌زنند، این کار را ناخودآگاه انجام می‌دهند و شما درک می‌کنید که این فعالیت درد عمیقی برای آنها به‌جای می‌گذارد. به همین دلیل است که باید قدم بردارید و به دیگران آسیب نرسانید و این چرخه معیوب را تمام کنید و کار آنها را تکرار نکنید.

 احساس می‌کنید، رها و طرد شده‌اید

یکی از دلایلی که شما احساس عصبانیت می‌کنید، می‌تواند این باشد که احساس می‌کنید، طرد شده‌اید. این امر به‌ویژه در صورتی امکان‌پذیر است که در محیطی غیر حمایتی، مانند داشتن والدین بد، از نظر جسمی یا روحی، رشد کرده باشید. این موضوع برای سلامت روان شما خطرناک است. وقتی کودکی با موضوع رهاشدگی، بدون درمان مناسب رشد می‌کند، در آینده زخم بزرگی ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به خشم و عصبانیت می‌شود.

راه‌حل

سعی کنید تمام آن خاطرات دردناک رهاشدگی درگذشته را به‌خاطر بیاورید. به خود اجازه دهید، گریه کنید، غمگین شوید، دوباره بچه شوید و اجازه دهید درد را احساس کنید. سپس به‌آرامی به خود بگویید که حق با شماست و به زندگی خود برسید. شما دقیقاً جایی که تعلق دارید، هستید. سعی کنید آن باورهای نادرست را کنار بگذارید و افرادی را که به شما ظلم کرده‌اند، ببخشید.

عصبانیت

فکر می‌کنید، خشم راهی برای نشان‌دادن وجود معنادارتان است؟

وقتی از اشتباهات دیگران عصبانی هستیم، احساس می‌کنیم، آنها اشتباه می‌کنند و ما حق داریم، عصبانی شویم. این می‌تواند ما را به سمت «درست‌تر بودن» از افراد دیگر و در نتیجه «بهتر بودن» سوق دهد. این نوع زندگی به معنای آدم خوب‌بودن نیست، چون خیلی‌ها را درهم می‌شکند و آزارشان می‌دهد.

راه‌حل

بدانید چه زمانی و برای چه کسی عصبانی می‌شوید و سعی کنید آن را ایجاد کنید. راه درستی برای کاهش خشم خود پیدا کنید. این می‌تواند با انجام کار خلاقانه یا انجام کاری که برای آن انگیزه دارید، باشد.

مطلب پیشنهادی:  آدو کمپیول را پدر تیرامیسو در جهان می‌شناسند

به یاد داشته باشید وقتی عصبانیت خود را حفظ می‌کنید، تنها کسی که واقعاً تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، خودتان هستید و از آرامش خود لذت می‌برید و به صلح درونی می‌رسید.

زندگی برایتان سخت است

زیاد به خودتان فشار نیاورید، زیرا گاهی اوقات این گناه شما نیست. همه ما می‌دانیم که زندگی می‌تواند یک سفر شیب‌دار با فراز و نشیب‌های زیادی باشد. وقتی همه چیز آن‌طور که می‌خواهیم پیش نمی‌رود، دیوانه می‌شویم. ما به محیط و شرایط بدوبیراه می‌گوییم و بعد عصبانی می‌شویم.

راه‌حل

در این شرایط بهترین کار این است که به حقیقت زندگی توجه کنید و بدانید که مشکلات پایدار و همیشگی نیستند.

نداشتن آرامش درونی

همه ما باید آرامش درونی داشته باشیم، این به ما احساس خوشبختی می‌دهد. حتی با هرج‌ومرجی که ممکن است خارج از میل ما وجود داشته باشد، ما را آرام و پایدار نگه می‌دارد. بدون آرامش درونی به همه چیز به‌تندی پاسخ خواهیم داد.

اگر درک کنیم که دنیای بیرونی آشفته و منفی است، متوجه می‌شویم که شانس زیادی برای جلوگیری از شرایطی که از آن متنفریم، وجود ندارد و به همین دلیل است که ما به آرامش درونی نیاز داریم.

راه‌حل

مدیتیشن انجام دهید، روی رؤیاهای خود کار کنید و کارهایی را انجام دهید که به آنها علاقه دارید.

عصبانیت

نسبت به دیگران حس همدلی ندارید

دلیل دیگر عصبانیت این است که با دیگران همدلی ندارید. دیگران را به دلیل ناتوانی در انجام آنچه می‌خواهید، محکوم می‌کنید و این باعث خشم و عصبانیت در شما می‌شود.

راه‌حل

من معتقدم که هر یک از ما انسان‌ها قادر به دوست‌داشتن هستیم و می‌توانیم کارهای خوبی برای خودمان و دیگران انجام دهیم.

اگر می‌ترسید از کسانی باشید که اصلاً حس همدلی ندارید، نترسید. به دنبال احساسات عمیق‌تر خود باشید و سعی کنید ریشه کاستی‌های خود را پیدا کنید.

سخن پایانی

به‌طورکلی، عصبانیت تنها احساسی است که اگر آن را به‌درستی بروز دهیم، می‌تواند مفید باشد.

یک نظر

  1. ناشناس

    11 بهمن 1402 در 12:27 ب.ظ

    بسیار جالب بود و حرف های تراپیستم بود
    ممنون که مطالب درست قرار می‌دهید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…