امکان زندگی در سیارات دیگر تنها به این شرط!

0
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
می‌دانید چه چیزی در زمین باعث شکل‌گیری حیات شده است؟ یکی از اصلی‌ترین دلایل وجود حیات در زمین نبود کربن در جو زمین است!
زندگی در سیارات دیگر

زندگی در سیارات دیگر از نظر دانشمندان دانشگاه بیرمنگام و موسسه فناوری ماساچوست امکان‌پذیر است؛ اما تنها یک شرط عجیب دارد! در جو آن کربن وجود نداشته باشد! حتما می‌پرسید چرا؟ با دلتامگ همراه باشید.

زندگی در سیارات دیگر امکان‌پذیر است؟

تنها وجود یک ویژگی شیمیایی در جو سیارات دیگر می‌تواند باعث شکل‌گیری حیات شود؟ اما چه ویژگی‌ای تا این اندازه می‌تواند مهم و حیاتی باشد؟ دانشمندان معتقدند میزان کربن دی‌اکسید موجود در جو زمین در مقایسه با سایر سیارات اطراف زمین بسیار کمتر است پس اگر سیاره‌ای با ویژگی منحصر به فرد جو زمین یافت شود، امکان آب مایع و حیات در آن بسیار بالا می‌رود.

یافتن حیات در کیهان چگونه ممکن است؟

علاوه بر میزان کربن دانشمندان نشانه‌های دیگری نیز یافته‌اند که بر اساس آن‌ها می‌توان حدس زد زندگی در سیارات دیگر امکان‌پذیر است یا خیر؛ اما اندازه‌گیری این ویژگی‌ها با استفاده از تکنیک‌های کنونی اگر غیرممکن نباشد، چالش برانگیز است. با این حال تشخیص دی‌اکسید کربن در کرات دیگر بسیار راحت‌تر از عوامل دیگر است.

زندگی در سیارات دیگر امکان‌پذیر است؟

چگونگی یافتن حیات در کیهان

در حال حاضر دانشمندان معتقدند که تنها نشانه قابل سکونت بودن سیارات دیگر با ابزارها و تکنولوژی‌های امروز، دی‌اکسید کربن نسبتا تخلیه شده است. دانشمندانی که در حوزه نجوم فعالیت دارند، معتقدند که هدف نجوم و علم سیارات فراخورشیدی جست و جوی شرایط زندگی در سیارات دیگر و حیات است. این در حالی است که بسیاری از ویژگی‌هایی که تاکنون درباره آن‌ها بحث شده قابل رصد توسط رصدخانه‌ها و تکنولوژی‌های ما نیستند.

مطلب پیشنهادی:  شامپوهای ضد ریزش مو را بشناسید

جهان‌های خارج از منظومه شمسی

بیش از 5200 جهان خارج از منظومه شمسی با استفاده از تلسکوپ‌های کنونی کشف توسط ستاره‌شناسان کشف شده است. در حال حاضر اندازه‌گیری فاصله سیاره تا ستاره خود و زمان لازم برای تکمیل مدار آن توسط اخترشناسان قابل بررسی است. این اندازه گیری‌ها می‌توانند به دانشمندان کمک کنند نتیجه بگیرند که آیا یک سیاره در محدوده منطقه قابل سکونت قرار دارد یا نه؛ اما هیچ راهی برای تایید مستقیم این که آیا این سیاره واقعا قابل سکونت است٬ وجود ندارد؛ به این معنی که آب مایع در سطح آن وجود دارد.

جهان‌های خارج از منظومه شمسی

سخن پایانی

یافتن زندگی در سیارات دیگر برای بشر امروزی امری بسیار مهم و ضروری است. آینده نامعلوم زمین سبب شده یافتن حیات در کیهان به یک هدف والا در علم نجوم تبدیل شود و با کشف این ویژگی جدید یعنی میزان وجود کربن دی‌اکسید در جو سیارات می‌توانیم امیدوار باشیم که بسیار زودتر از انتظارمان به سیارات قابل سکونت دسترسی یابیم. هرچند حالا بیشتر از هر زمان دیگری مطمئن هستیم که سیاره زمین تنها سیاره قابل سکونت در جهان نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

طرز تهیه شکلات صبحانه با مغز فندق

شکلات صبحانه یکی از خوراکی‌های پرطرفدار برای صبحانه است که انرژی زیادی دارد و بیشتر افراد …